Hingstvalsfunderingar inför 2020

Samma här. Jag har tre ston att betäcka men är tveksam om jag kommer våga. Först ska de två som är dräktiga föla. Om nån ska stå över så är det treåringen. Jag kommer nog revidera mina hingstval till svenskstationerade

Jag kommer tyvärr inte kunna betäcka alls i år. Har tappat en av våra större kunder (om än tillfälligt) som tyvärr har halverat sin omsättning pga viruset. Den delen vi fick in genom den kunden täckte dock i princip hela vår hästverksamhet och jag vågar inte ta av våra ”privata” pengar förrän viruset avklingat/stoppats och ekonomin kommer igång överallt igen. Får se framemot att betäcka vår 2 åring nästa år efter 3 års testet istället.
 
För min egen del är jag mer orolig för de lagförslag som ska klubbas igenom framöver gällande gödselhantering och dylikt. Går vissa av de förslagen igenom (bl.a 80% intakt växttäcke även vintertid och en 10 års begränsning på marken) så skulle det inte drabba mig så hårt personligen, men jag undrar hur många som kommer kunna köpa och hålla framför allt unghäst i framtiden. Corona är jag inte så bekymrad över faktiskt.

Jag har inte hört någonting om det där med blev orolig nu, vad mer specifikt innebär det? Vart kan man läsa mer om de lagförslagen?
 
Jag har 4 jag behöver sälja i år men är tveksam att marknaden kommer vara precis på topp. Att då producera 3 till känns läskigt.

Ah. Då är jag med. :) Jag förstår precis känslan, jag börjar vackla i om jag verkligen ska tillverka en till hobbyhäst just nu, det går inte att komma ifrån att det blir mycket utgifter...
 
Jag har inte hört någonting om det där med blev orolig nu, vad mer specifikt innebär det? Vart kan man läsa mer om de lagförslagen?
Vet inte om man får länka här men Ridenews har bl.a en artikel som tar upp förslagen om strängare gödselhantering framöver. Förslaget ligger på remiss som jag förstår det, går det igenom så träder de nya reglerna i kraft 2021. Jag citerar ur artikeln :

”Mark bör inte användas som hästhage i mer än 10 år eftersom ackumulationen av näringsämnen då blir för stor.”

”För att minimera näringsläckage från hagar rekommenderas att hästtätheten i hagar inte bör överstiga 2–3 hästar per hektar, och att hagar ska ha minst 80 % intakt växttäcke, 10 % kan ha ett förtunnat växttäcke, men inte mer än 10 % bör vara söndertrampat.”

”Näring som lämnar hagar förs till stor del bort via ytavrinning. Hagar bör därför inte placeras i direkt anslutning till vattendrag eller annat ytvatten.”

”Näringsförlust från hästar som hålls i hagar kan minskas om vegetationsbeklädda skyddszoner anläggs som kan fånga upp delar av den näring som riskerar lämna hagen.”

Hela förslaget ligger länkat längst ner i artikeln
 
Vet inte om man får länka här men Ridenews har bl.a en artikel som tar upp förslagen om strängare gödselhantering framöver. Förslaget ligger på remiss som jag förstår det, går det igenom så träder de nya reglerna i kraft 2021. Jag citerar ur artikeln :

”Mark bör inte användas som hästhage i mer än 10 år eftersom ackumulationen av näringsämnen då blir för stor.”

”För att minimera näringsläckage från hagar rekommenderas att hästtätheten i hagar inte bör överstiga 2–3 hästar per hektar, och att hagar ska ha minst 80 % intakt växttäcke, 10 % kan ha ett förtunnat växttäcke, men inte mer än 10 % bör vara söndertrampat.”

”Näring som lämnar hagar förs till stor del bort via ytavrinning. Hagar bör därför inte placeras i direkt anslutning till vattendrag eller annat ytvatten.”

”Näringsförlust från hästar som hålls i hagar kan minskas om vegetationsbeklädda skyddszoner anläggs som kan fånga upp delar av den näring som riskerar lämna hagen.”

Hela förslaget ligger länkat längst ner i artikeln
Det låter ju viktigt och vettigt, även om man förstår att det kommer försvåra. Jag skulle önska att det fanns lite starkare incitament till att sköta hagar och inte överbelasta hagar.
Det kanske tex skulle få fler att hårdgöra belastade ytor?

Högst troligt, OM detta skulle gå igenom, så blir det en lång övergångsperiod.
 
Det låter ju viktigt och vettigt, även om man förstår att det kommer försvåra. Jag skulle önska att det fanns lite starkare incitament till att sköta hagar och inte överbelasta hagar.
Det kanske tex skulle få fler att hårdgöra belastade ytor?

Högst troligt, OM detta skulle gå igenom, så blir det en lång övergångsperiod.
Ja, mig drabbar det som sagt inte, vi kommer ha 2-3 häst på nästan 7 hektar, med möjlighet att arrendera ytterligare och vi är redan på väg att dränera och grusa upp vinterhagen samt att vi mockar hage dagligen. Men jag tänker alla presumtiva hästköpare i framtiden, hur många kommer ha råd och möjlighet att köpa och hålla en unghäst i flera år. De åtgärder som föreslås kostar ju pengar, mycket pengar. Och många har ingen möjlighet att köpa eller arrendera mer mark. Det står att de kommer gälla fr.o.m april 2021.
 
Ja, mig drabbar det som sagt inte, vi kommer ha 2-3 häst på nästan 7 hektar, med möjlighet att arrendera ytterligare och vi är redan på väg att dränera och grusa upp vinterhagen samt att vi mockar hage dagligen. Men jag tänker alla presumtiva hästköpare i framtiden, hur många kommer ha råd och möjlighet att köpa och hålla en unghäst i flera år. De åtgärder som föreslås kostar ju pengar, mycket pengar. Och många har ingen möjlighet att köpa eller arrendera mer mark. Det står att de kommer gälla fr.o.m april 2021.
Men var det inte bara ett förslag? Dvs inte klubbat än?
Då kan det väl inte finnas någon tidsram?
 
Vi bokade hingst idag åt Varmblodstravare och efter mycket diskuterande fram och tillbaka i flera månader så föll valet (efter ha suttit och kollat i travrondens avelsnummer ) på Pojke Kronos som vi hade som förslag uppe förra året redan. Så hon åker inom den närmsta tiden till Västerbo Stuteri i för som hon redan börjat brunsta :up:
 
Jag borde egentligen inte tillverka flera innan jag sålt 1-2 hästar, särskilt nu som min firma troligen kommer gå rätt mkt dåligare än förväntat i år.... Men har inte "råd" med att låta stona gå tomma ännu ett år, det ena blir 18 nu och jag vill verkligen göra minst 2-3 föl till på henne innan hon blir för gammal, det andra är ett kanonbra avelssto som hittils bara fått ett föl och som inte tog sig förra året... Så jag kommer iaf försöka att få dem dräktiga igen i år, och hålla tummarna för att det ordnar sig ekonomiskt på något vis. Går det helt åt skogen så kan man ju fundera på att sälja dem, vilket borde vara enklare med föl i magen - om saker lugnar ner sig till hösten...
 
Jag har tiggt till mig rabatt på en svenskstationerad - det blir den till mitt ena sto. Känns bra faktiskt och egentligen är det en sorts plan A innan jag fick hybris. Tanken med denna plan A är att ta en som finns nära henne eftersom hon fölar så sent
Vet du om det finns ett register med svenskstationerade hingstar så man kan se en översikt?
 
Tror ni det är risk att man inte får vara ute och köra avelsston till hingstar/seminstationer nu i dessa coronavirustider? Alltså att det kommer ett förbud?
 
Tror ni det är risk att man inte får vara ute och köra avelsston till hingstar/seminstationer nu i dessa coronavirustider? Alltså att det kommer ett förbud?

Kan inte se det i dagsläget. Det är ju om det kommer att försämras ordentligt men man vill ju så länge det är nödvändigt undvika att stänga ner samhället helt, dvs man vill att folk ska kunna handla osv.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
988
Senast: Enya
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 058
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
76 904
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp