Hingstvalsfunderingar inför 2020

Görel

Trådstartare
Moderator
Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara intressanta.

Jag skulle inte betäcka mitt Lambourgini - Ceylon-sto förrän 2023 men nu ska Saigon komma tillbaka i avel nästa år, och det kan bli svårt att stå emot ;)
Jag försöker intala mig att det blir lite för mycket Ceylon i avkomman.

Hur tänker ni andra kring nästa års hingstval?
 
Vilken tur att jag öppnar buke i samma ögonblick som denna tråden kommer upp! :D Min favorittråd varje år.
Vi hade en riktig skitsäsong i år med bara ett sto dräktigt (med Imposantos e. Wynton ue. Krack C) och ett sto tomt med ca. 40" i räkningar för henne. Blir väldigt intressant att se Imposantosen då jag sett lite blandade föl ur honom.
Stoet skall betäckas nästa år med en större, typstark hingst i uppförsbacke och tankarna går som en torktumlare. Stoet tar sig lätt så inget är off-limit vilket ibland gör det ännu svårare. Stammen är Sack/Amiral så inte svår på så vis. Hingsten skall vara "i ropet". Tar tacksamt emot förslag :p Sett två riktigt fina tvåårshingstar efter Indian Rock här nu i veckan vilket förnyat tankarna lite på honom...

Det lutar kanske åt att göra ett helsyskon till vår Franklin ur Certus-stoet också, men frågan är om det blir 2020. Jag säger "ja" men en annan delägare är lite mer ofokuserad i sina funderingar.

Stoet som inte tog sig är också kvar hos oss. Det är inget direkt fel på henne utan brunsten strulade hela säsongen, alla kliade sig i huvudet då diverse tester var bra men ingen naturlig brunst kom. Tog sig inte då man sprutade igång henne. Jättefint sto ur kanonstam, riktigt långt över genomsnittlig och därmed har vissa av oss lite svårare att släppa henne än andra. Ev. skall vi testa att göra ett andelsföl (med stoets ägarinna) och så skall hon ställas på hingstens station i Sverige. Hon är e. Don Romantic/Stedinger, elegant, känslig och mycket rörlig. Behöver en hingst som tillför lite stabilitet och motor bak. Ironman H kanske vore något? Tycker svenska utbudet är deprimerande svagt. Gillar Vivaldons föl mycket men frågan är om fölet blir flera kilometer bakom sig i kombo med detta sto...
 
Snart är nästa års betäckningssäsong här och det är dags att fundera över om man ska betäcka och i så fall vilka hingstar som kan vara intressanta.

Jag skulle inte betäcka mitt Lambourgini - Ceylon-sto förrän 2023 men nu ska Saigon komma tillbaka i avel nästa år, och det kan bli svårt att stå emot ;)
Jag försöker intala mig att det blir lite för mycket Ceylon i avkomman.

Hur tänker ni andra kring nästa års hingstval?

Har du egen erfarenhet av Saigon och hans avkommor, eller vad är det som drar dig till honom? En bekant har en avkomma, och vi har ju ett sto ur hans pappa så jag är lite nyfiken på ditt perspektiv. Visste inte att han var hingst fortfarande!
 
Har du egen erfarenhet av Saigon och hans avkommor, eller vad är det som drar dig till honom? En bekant har en avkomma, och vi har ju ett sto ur hans pappa så jag är lite nyfiken på ditt perspektiv. Visste inte att han var hingst fortfarande!

Jag har sett flera på unghästtester när jag varit funktionär och de har alla varit lätta och moderna i typen med god rörelsemekanik.
 
Har du egen erfarenhet av Saigon och hans avkommor, eller vad är det som drar dig till honom? En bekant har en avkomma, och vi har ju ett sto ur hans pappa så jag är lite nyfiken på ditt perspektiv. Visste inte att han var hingst fortfarande!

Jättekul att han dök upp igen! Trodde inte han var kvar i landet. Man undrar varför han dök upp nu.

Jag har sett rätt många födda runt 02-04. Vackra och supertrevliga tyvärr med kass hållbarhet. Ingen blev äldre än 10 typ. Och vad jag sett av hans avkommor var de fina som unga men sen försvann de.
 
Min lilla welsh ska betäckas med uppfödarens egen C-ponnyhingst. Fölet är inte mitt men tror det kommer bli kalas för stoet är välstammad och pappan är ursnygg med en 10a på typ har jag för mig.

Halvblodsmässigt lägger jag mig nog nästa säsong, Rosevelten fölar med Ironman och det fölet är redan sålt. Tror inte jag vill slita på henne, hon är för värdefull för mig för det.
 
Har ett fullblodssto e. Academy Award xx ue. Always Fair xx ska betäckas. Hon leasas och i år vill hästägaren vara med på ägandeskapet. Vet dock inte någon hingst ännu. Hade tänkt mig Center Divider xx men eftersom han är avlivad letar jag ny fullblodshingst. Gärna långbent och ädel i typ
Mitt andra sto e. Most Welcome xx ue. Diligo xx är dräktig med ponnyhingsten Pontiac Pan och hingstägarna var intresserad av att låna henne för betäckning med ponnyhingsten
 
Mitt egentliga hingstval är Dalwhinnie vars avkommor jag spanat in under flera år. Jag har också träffat honom själv i flera olika situationer.

Jag har också ett gott öga till hans dotterson Mr Grey som jag hoppas bli godkänd.
 
Jag drömmer om att en dag betäcka min fina connemara.

Hon är lätt i typen och pigg, och jag frågade en erfaren hoppryttare vad hon skulle göra om hon var som mig.

Hon menade att connemara-swb ofta inte blir något speciellt, utan att det är bättre att satsa på en renrasig connemara, eller betäcka med fullblod, alternativt ett halvblod med mycket fullblod.

Ni som kan det här, instämmer ni med henne, eller finns andra reflektioner att beakta?

Stoet är 155 cm i mankhöjd så det blir ju att antingen satsa på en stor häst, eller ponny.

Vad jag skall med avkomman till?

Ja, det undrar min man också. 😂

Antagligen är jag bara i drömstadiet.... *vad vore väl en bal på slottet...*
 
Jag drömmer om att en dag betäcka min fina connemara.

Hon är lätt i typen och pigg, och jag frågade en erfaren hoppryttare vad hon skulle göra om hon var som mig.

Hon menade att connemara-swb ofta inte blir något speciellt, utan att det är bättre att satsa på en renrasig connemara, eller betäcka med fullblod, alternativt ett halvblod med mycket fullblod.

Ni som kan det här, instämmer ni med henne, eller finns andra reflektioner att beakta?

Stoet är 155 cm i mankhöjd så det blir ju att antingen satsa på en stor häst, eller ponny.

Vad jag skall med avkomman till?

Ja, det undrar min man också. 😂

Antagligen är jag bara i drömstadiet.... *vad vore väl en bal på slottet...*

Red en connemara-fullblodskorsning något år, den var riktigt käck. Tränade mest hoppning med den men också terräng, jätterolig häst.
 
Jag har ju fortfarande kvar frusen sperma till båda stona från de hingstar jag använde i år, så till en början kommer jag betäcka om med samma som i år.

Dvs. Jaguar Mail till Heartbeat/Come Back II stoet, och Sula Blue xx till Ladiesdram/Animo stoet.

Om de inte tar sig direkt (har bara en dos kvar av varje), så kommer jag nog testa färsk sperma istället till Heartbeaten, troligen en lite billigare hingst då och som står närare. Jag tror Crelido skulle kunna vara en bra match för henne, men frågan är om hans spermakvalitè börjar försämras nu på äldre dar... Tittade även på New Port W förra året och tyckte mycket om honom, men då blir det att köra stoet till Sverige.. Vi får se vad som händer.

Sula Blue hade ju "no foal free return" i sina villkor, så kanske jag försöker få färsk sperma från honom med om den frysta inte "funkar" (det stoet tog sig ju direkt på fryst med Carème förra året). Måste kolla upp lite priser på skick, vart himla dyrt att skicka fryscontainer från England iaf...
 
@sorbifolia Crelido hade dålig kvalité redan för 6-7 år sedan när vi försökte med honom tyvärr.
Vi har dräktigt med New Port W i år (med cardento - xx sto) och ser väldigt mycket framemot fölet nästa år. Fick inte helt klart för mig vad planen för honom är nästa år, om han ska tillbaka till Elmo eller inte.

KL
Vårt sto fölar sent nästa år så klurar på om och med vad vi ska betäcka om med i sådana fall. Vill gärna ha något svenskt/nära med bra dräktighet eftersom stoet krånglat och vi bara har någon enstaka chans.. Förutom de vanliga kraven om ädel, multitalang, ridbarhet osv osv. 😅
 
@sorbifolia Crelido hade dålig kvalité redan för 6-7 år sedan när vi försökte med honom tyvärr.
Vi har dräktigt med New Port W i år (med cardento - xx sto) och ser väldigt mycket framemot fölet nästa år. Fick inte helt klart för mig vad planen för honom är nästa år, om han ska tillbaka till Elmo eller inte.

Ja, jag har hört flera som sagt att han inte haft så bra kvalitè, därav att jag är osäker. Fick ju mitt sto dräktigt med honom i 2014 och då såg sperman helt fin ut, men det var det andra stoet som alltid brukar ta sig direkt.

Rätt synd att min fina Crelido-avkomma ser ut att få bli valack nu inom kort... :(
 
Red en connemara-fullblodskorsning något år, den var riktigt käck. Tränade mest hoppning med den men också terräng, jätterolig häst.
Tack för lite input.

Jag kan tycka att connemaran är väldigt allround. Nu är just min häst ganska lätt i typen, men det är inte hennes pappa.

Ett halvblod skulle bli tyngre, men oftast har de bättre gångarter än fullblod, och dessutom tycker jag inte alltid om fullblodens hovar.

Jag har tittat på bilder och film på Casir Ask, som tyvärr avlidit (men det finns kanske fryst semin?).

Den hingsten hade matchat Missy, tror jag.

Som sagt... "vad vore väl en fölunge på slottet..."
Så här ser hon ut:
IMG_20190808_165733_123.jpg


Filmen är på hingsten! 🥰
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
9
· Visningar
716
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 058
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
76 900
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp