Hingstvalsfunderingar inför 2020

Jag letar desperat efter en hopphingst till mitt sto som ev ska betäckas redan i år pga skada, planen var eg att tävla henne ett par år till..... Men denna hingst-djungel gör mig knäpp 😝
Kraven är följande:
-Stor eller iaf lämna stort
- Spänstig och kvick
- ridbar
- gärna lite äldre och beprövad
- attraktiv i försäljningssyfte
- INTE ngt med Cornet Obolensky 😬
Förslag?
 
Jag letar desperat efter en hopphingst till mitt sto som ev ska betäckas redan i år pga skada, planen var eg att tävla henne ett par år till..... Men denna hingst-djungel gör mig knäpp 😝
Kraven är följande:
-Stor eller iaf lämna stort
- Spänstig och kvick
- ridbar
- gärna lite äldre och beprövad
- attraktiv i försäljningssyfte
- INTE ngt med Cornet Obolensky 😬
Förslag?

Fetcher N? Vet dock inte hur attraktiv han är på marknaden, men för mig är han attraktiv även om jag inte ska köpa någon mer häst just nu. Jag gillar dock modellen och stammen :)
 
Jag letar desperat efter en hopphingst till mitt sto som ev ska betäckas redan i år pga skada, planen var eg att tävla henne ett par år till..... Men denna hingst-djungel gör mig knäpp 😝
Kraven är följande:
-Stor eller iaf lämna stort
- Spänstig och kvick
- ridbar
- gärna lite äldre och beprövad
- attraktiv i försäljningssyfte
- INTE ngt med Cornet Obolensky 😬
Förslag?
Niveau?
 
Jag letar desperat efter en hopphingst till mitt sto som ev ska betäckas redan i år pga skada, planen var eg att tävla henne ett par år till..... Men denna hingst-djungel gör mig knäpp 😝
Kraven är följande:
-Stor eller iaf lämna stort
- Spänstig och kvick
- ridbar
- gärna lite äldre och beprövad
- attraktiv i försäljningssyfte
- INTE ngt med Cornet Obolensky 😬
Förslag?

Kannan - kanske inte kvick men allt det andra.

(jag antar att du menar att du ska betäcka henne 2020 inte i år ;) )
 
Kannan - kanske inte kvick men allt det andra.

(jag antar att du menar att du ska betäcka henne 2020 inte i år ;) )

Såklart, i år blir lite väl tight.....:p
Kannan är med på långa listan, men det där med kvickhet är lite viktigt då stoet är lite långsam
 
Fetcher N? Vet dock inte hur attraktiv han är på marknaden, men för mig är han attraktiv även om jag inte ska köpa någon mer häst just nu. Jag gillar dock modellen och stammen :)
Jag gillar honom också men tveksamt om det är tillräckligt attraktivt på marknaden tyvärr...., Den här avkomman ska ju bli min pensionsförsäkring har jag tänkt :laugh::p
 
Såklart, i år blir lite väl tight.....:p
Kannan är med på långa listan, men det där med kvickhet är lite viktigt då stoet är lite långsam

Om kvickhet är hög prio hade jag nog kollat på nån Heartbreaker-son/sonson/dotterson som ger storlek. Eller nån Chacco Blue jag tycker båda de verkar ge lite explosivt.

Själv är jag jättesugen att använda Escape Z, nmen jag vet inte hur säljbart det är, men jag gillar verkligen hans stam. Eller Hardrock Z
 
Om kvickhet är hög prio hade jag nog kollat på nån Heartbreaker-son/sonson/dotterson som ger storlek. Eller nån Chacco Blue jag tycker båda de verkar ge lite explosivt.

Själv är jag jättesugen att använda Escape Z, nmen jag vet inte hur säljbart det är, men jag gillar verkligen hans stam. Eller Hardrock Z
Ja tankarna går ditåt.... Är lite kär i Zambesi och Chacco Blue vore ju inte heller fel. Men där finns det ju så många söner att välja på :banghead:
 
Då ska du ha ett jäkla bra sto och använda ngn som är åtm topp 50 i någon lista.
Drömma kan man ju alltid 🤷🏻‍♀️ Stoet har jag ju ingen aning om vad hon lämnar men hon har själv presterat bra så här långt och har även prestation på mödernet (mamma ELIT och flera syskon framgångsrika i unghästchampionat etc). Hon har själv 144 i Blup, men allt detta är ju bara på pappret så att säga.
Tanken är dock att välja en hingst som verkligen är attraktiv på marknaden. Så har man iaf gjort vad man kan
 
Chacfly PS är nog den Chacco Blue son som är mest lättillgänglig, han hoppar spektakulärt och är kvick, frågeteckn på storlek och efterfrågan.

Jag letar ju lite liknande till ett av mina ston så jag bollar gärna ideer.
Har tittat på honom också. Tror dock att jag kommer välja ngt mer beprövat nu första gången. Zambesi ligger i topp på listan just nu
 
Jag klurar på att ev betäcka mitt fjordsto till sommaren. Kruxet är väl att ingen hingst känns som den perfekta matchningen. Jag vill ha en hingst som har samma utmärkta halsansättning som hon har, men de hingstar som har det är antingen lite för eleganta (19-20 cm i skenbensomfång), för nära släkt eller med enorma gångarter. Då jag redan har bättre gångarter än jag nånsin kommer klara av att rida på stoet, så behöver jag ingen supermover på hingsten.

Sen är jag lite för nostalgisk för mitt eget bästa och får för mig att jag ska ta en hingst som är släkt med min förra valack.

Det lär väl sluta med att jag inte kan bestämma mig alls... :banghead:
 
Jag letar desperat efter en hopphingst till mitt sto som ev ska betäckas redan i år pga skada, planen var eg att tävla henne ett par år till..... Men denna hingst-djungel gör mig knäpp 😝
Kraven är följande:
-Stor eller iaf lämna stort
- Spänstig och kvick
- ridbar
- gärna lite äldre och beprövad
- attraktiv i försäljningssyfte
- INTE ngt med Cornet Obolensky 😬
Förslag?

Conthargos eller Diarado?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 068
Senast: Enya
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 058
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
76 908
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp