Hingstvalsfunderingar inför 2018

Livsfarligt, jag känner att jag absolut borde bli av med minst en häst innan jag ens börjar fundera i de banorna (men jag lär ju inte kunna låta bli ändå i slutändan...). Nu när tysken ändå blev dräktig trots allt så fick jag problemet att jag verkligen inte vill sära på henne och den lilla bruna (som har varit till salu). Förstår ju att det låter jättelöjligt men de där två är som ler- och långhalm och bägge är väldigt känsliga för förändringar, så jag vill ogärna ändra något alls i detta läget.
Skulle nåt ändra sig med tysken så lär jag nog ändå satsa på att fullfölja försäljningen av den bruna.

De hingstar som eventuellt är aktuella som det ser ut nu till den lilla bruna är Heartbeat eller Casanova Hästak.
 
Ser framemot nästa år då jag för första gången ska prova ta fram ett rent fullblod!:).Stoet e.Academy Award xx ue.Always Fair ska förhoppningsvis till Appel au Maitre.Mitt andra fullblodssto går nog till Gisborne igen då jag är väldigt nöjd med årets föl efter honom
 
Tanken är att Celia ska bli ridhäst efter fölet nästa år, men jag är samtidigt väldigt sugen att lägga Revolution på henne. Har jag tur finns han tillgänglig även om några år!
 
Jag ska bara betäcka ett sto nästa år och jag hoppas på att kunna ta Querlybet Hero till henne
 
Jag planerar att betäcka mitt dressyrsto (som hoppar väl) med en hopphingst med bra gång och mkt fullblodsinslag. Avkomman ska förhoppningsvis få bli ft-häst och ska inte säljas. Tips tas gärna emot! Spånar kring Herald iii (fast gången kanske är sådär, och möjligen även lite liten?) Dsp araldik eller Karajan (fast inte så mkt fullblodsinslag)
 
Jag planerar att betäcka mitt dressyrsto (som hoppar väl) med en hopphingst med bra gång och mkt fullblodsinslag. Avkomman ska förhoppningsvis få bli ft-häst och ska inte säljas. Tips tas gärna emot! Spånar kring Herald iii (fast gången kanske är sådär, och möjligen även lite liten?) Dsp araldik eller Karajan (fast inte så mkt fullblodsinslag)
Fick höra när jag ställde ut mitt Gisborneföl att nämnden sett många föl efter honom med bra gång.
 
Jag planerar att betäcka mitt dressyrsto (som hoppar väl) med en hopphingst med bra gång och mkt fullblodsinslag. Avkomman ska förhoppningsvis få bli ft-häst och ska inte säljas. Tips tas gärna emot! Spånar kring Herald iii (fast gången kanske är sådär, och möjligen även lite liten?) Dsp araldik eller Karajan (fast inte så mkt fullblodsinslag)

Spännande, De Quidam eller Connect kanske kan vara värda att titta på? Båda cirka 50% fbl (men inte så mycket fbl i de närmsta leden), den senare med Contender som morfar. Sedan är jag ett stort fan av Diacontinus (där med Contendro I som morfar) som avlar både starkt hopp och trevlig gång. Har sett ett par fina ungdjur efter honom med dressyrmödrar och de har varit allroundbegåvade och mycket vackra.
 
Tanken är att Celia ska bli ridhäst efter fölet nästa år, men jag är samtidigt väldigt sugen att lägga Revolution på henne. Har jag tur finns han tillgänglig även om några år!

Om han inte floppar totalt i aveln finns han nästan garanterat kvar, men kanske inte på färskt... :angel:
 
För mig står det till så att endast Mira skall betäckas som det ser ut just nu, och där har jag redan valt hingst:


Jag törs inte chansa på att han kanske finns tillgänglig 2019, så nästa år får det bli. Skiter helt ärligt i typen på hingsten, stoet typar fint.


Det finns ytterligare några hingstar jag är väldigt sugen på att använda, men då måste jag skaka fram ett sto någonstans ifrån...

dettori.jpg
MarcCainNeubenthen1__1280x942_.jpg
horseimage.ashx
 
För mig står det till så att endast Mira skall betäckas som det ser ut just nu, och där har jag redan valt hingst:


Jag törs inte chansa på att han kanske finns tillgänglig 2019, så nästa år får det bli. Skiter helt ärligt i typen på hingsten, stoet typar fint.


Det finns ytterligare några hingstar jag är väldigt sugen på att använda, men då måste jag skaka fram ett sto någonstans ifrån...

dettori.jpg
MarcCainNeubenthen1__1280x942_.jpg
horseimage.ashx
Åh, For Emotion är en av mina favoriter, väldigt spännande att se vad som tittar ut efter honom, så snygg hingst! :up:
 
Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och stomaterial.

Började göra en lista på intressanta hingstar för några veckor sedan. Hehe. Har inte kollat upp ngt om vilka som ska verka i aveln osv utan bara spånat löst kring vad jag gillar hos olika hingstar.
Dessa finns på listan hittills:
Contant Q (Contendro II-Indoctro)
Corporal VDL (Cardento-Grosso Z)
Cristallo II (Cornet Obolensky-Cassini I)
I´m Special de Muze (Emerald van´t Ruytershof-Nabab de Reve)
Ipanema CC (Verdi-Chin Chin)
Karmel van de Watering (Diamant de Semilly-Quick Star)
Vinnio II WZ (Verdi-Zandor Z)

Tror att jag fick in allt rätt nu trots jag kopierade från mobilen.

Någon som har några tankar kring dessa hingstar och vad tycker ni om dem? :)
 
Åh, For Emotion är en av mina favoriter, väldigt spännande att se vad som tittar ut efter honom, så snygg hingst! :up:

Ja otroligt spännande. Jag minns förra året när jag satt och tittade i resultatlistorna från 14-dagarstesten i Tyskland och fann en Foundation-avkomma som hade det fantastiskt höga resultatet 9.2 och tänkte att den måste jag hitta! :nailbiting: Men där tog det stopp, det var knäpptyst... Och sen dök han helt plötsligt upp, döpt och köptes in till Helgstrand. Lycka. Satte i halsen lite nu när Kasprzak köpte honom, men tydligen är han i avel i alla fall nästa år :grin:
 
Wii, äntligen en 2018-tråd! :D Nästa år SKA jag betäcka minst ett sto, helst två. :)

Den som definitivt ska betäckas är min 02-a, hon är hoppstammad men har även raka 8-or på sina gångarter och exteriör, och mitt mål är precis som @Ottisen att ta fram en ft-häst åt mig själv. Jag har ju redan en fantastisk avkomma efter henne född -15, känns nästan lockande att göra ett helsyskon, men vill nog testa något nytt detta år och prova med en fbl hingst eller åtminstonde en med hög andel fbl.

Har väl redan varit igenom ett tjugotals kandidater (minst!), den som "ligger i ledningen" just nu är Grim st Clair, har spånat in hans första fölårgång i DK och de verkar lovande. Laudanumblodet brukar ju gå bra tillsammans med Almèblodet som finns i mitt sto, och anglo på morssidan är inte heller fel i ft-aveln. Att hingsten själv tävlat främgångsrikt upp till GP hoppning i många år är såklart också viktigt! :) Iom Grim är rätt gammal så tänker jag att om man ska använda honom så får man inte vänta för länge..... Men behöver även bestämma mig för en plan B, vill ha något fryst liggande hemma om man t.ex. måste seminera på en helg eller så.


Övriga betäckningar beror lite på om min -15 hingst skulle lyckas bli godkänd för avel, blir han det så kommer jag nog köpa eller låna ett par ston som matchar honom så att han får chansen till att visa vad han nedärver. Har "schickat en förfrågning" på att få låna ett fint sto som jag annars tänkte använda Contendro I till.
Min 07-a ska gå i sporten nästa år med om hon håller sig fräsch, men skulle hon råka bli skadad har jag en lång lista med hingstkandidater.... :angel:
 
Jag funderar på att betäcka mitt mountainsto för att göra henne mer attraktiv att få såld, då hennes svagare punkter är ländrygg och benställning så har jag funderat på Gartconnel Czar eller Salstas Splendid.

Samtidigt skulle det vara skoj att för första gången någonsin betäcka ett sto för att behålla avkomman själv (har hittills betäckt för att sälja eller så har stoet redan varit dräktig när jag köpt henne).

Skulle jag betäcka för att behålla fölet så skulle jag vilja använda Menai Christopher (eller helt vansinnigt Dragon Welt).
 
Spännande, De Quidam eller Connect kanske kan vara värda att titta på? Båda cirka 50% fbl (men inte så mycket fbl i de närmsta leden), den senare med Contender som morfar. Sedan är jag ett stort fan av Diacontinus (där med Contendro I som morfar) som avlar både starkt hopp och trevlig gång. Har sett ett par fina ungdjur efter honom med dressyrmödrar och de har varit allroundbegåvade och mycket vackra.
Man får bara tänka på Diacontinus "rasslar" i benen så han går inte igenom SWBs hälsokoll. Men en otroligt fin hingst!
 
Jag ska betäcka mitt sto nästa år, om allt går som det ska.

Men osäker på hingstvalet givetvis, ville faktiskt köra med samma hingst som årets fölunge men en annan tyckte jag skulle prova mig på en annan hingst istället.

Mitt sto, arab
Efter Mayoor Bay undan Miya
Hennes avkomma nu är efter arabhingsten ZamZam
 
Jag tänkte betäcka ett sto nästa år. Antagligen den som då blir 3 år. Hon är registrerad som welsh av cobtyp, sec C, men hennes pappa är sec D och jag kommer nog välja en sec D hingst om det blir welsh. Hon är redan nu på gränsen själv till sec D.
Kan bli att jag betäcker med ett halvblod istället, jag har vintern på mig att fundera.
Har själv upptäckt tjusningen med lite mindre hästar och mig gör det inget om det blir en häst runt 155. Det jag behöver är en hingst med bra skritt då jag tycker att det är mitt stos sämsta gångart. Sen rör hon sig welshaktigt med mycket knäaktion i trav och galopp. Vet inte hur man ska tänka med halvblod där, kanske en hingst med mjuka elastiska gångarter som har lätt att sätta under sig.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
226
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 191
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 009
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp