Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Domino_s

Trådstartare
Tänker införskaffa hinkhållare som man fäster på väggen och det är som en ringformad bygel man sätter ner hinken i....

Hinken rymmer 20 L så den blir ju ganska tung.

Nu till min fråga: Klarar den att hålla upp 20-liters hinken full med vatten?

Mvh Domino_s
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Ingen aning, men jag personligen gillar inte den sortens hinkhållare då de är en potentiell skaderisk.

Jag har små hinkhållare i plast från börjes, kostar några kronor/styck. Går att använda med vilken hink med flat sida som helst. Håller utan minsta problem upp en full 20 l hink, och själva upphängningen innebär inget alls att skada sig på. Har de inte grimma i boxen kan de inte fastna i hinkhandtaget heller, det är väl annars risken.

På den här bilden syns den lite:
thumbnail.aspx
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

När vi hade eget stall så hade vi hinkhållare i form av ringar. De fungerade hur bra som helst och det hände aldrig något! Visst, skulle hinken åka bort (mot enligt mig all rimlig förmodan, jag har ALDRIG hört talas om att det hänt) finns kanske en liten risk att de kan fastna med t ex hoven. Men den är så liten tycker jag.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Har haft sådana till 10 hästar i fem år med 18 liters vattenhinkar i - fungerar perfekt! Rejäla skruvar när du skruvar i beslaget bara.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Tänker införskaffa hinkhållare som man fäster på väggen och det är som en ringformad bygel man sätter ner hinken i....

Hinken rymmer 20 L så den blir ju ganska tung.

Nu till min fråga: Klarar den att hålla upp 20-liters hinken full med vatten?

Mvh Domino_s

Funkar alldeles utmärkt. Används inte hinkhållaren (ingen hink i ) så tar du bort ringen. Kvar är bara beslaget och det kan inte hästen skada sig på. På mina ringar fanns en liten spärr som gjorde att det egentligen inte gick plocka bort ringen från fästet. Det ordnades lätt genom att ta vinkelslipen och skära bort spärren, de håller lika bra ändå.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Visst, skulle hinken åka bort (mot enligt mig all rimlig förmodan, jag har ALDRIG hört talas om att det hänt)

Det har hänt i mitt stall, vareviga natt i flera veckor.
En av mina hästar tyckte det var kul att helt enkelt lyfta hinken ur hållaren.
Vi använder fortfarande den typen av hållare, men har kompletterat med handtagshållarna som Alexandra W skrev om.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

VARNING för skaderisk.
Mitt ena sto drack ur vattnet, petade ur hinken och sen till frukosten stod hon och studsade lite i boxen, fick ner hoven och halva benet i ringen som snällt hängde kvar på väggen, så visst håller de, men det gjorde inte hästen tyvärr. Hon slet bort en massa hud på benet, skadade senan mm.
Jag har en nu en stor plastplatta från Brjes som man skruvar fast i väggen som man hakar fast hinken på (hinken har en platt baksida). Det funkar perfekt.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Den har jag oxå funkar super och absolut ingen skaderisk, min har heler inte kliat söner den som hon gjorde när jag hade vanligt hängande eller i sådan hinkring. kostar lite mera dock blir ungefär 230kr hinken inkl fästet. sök på: Stallhink foga på B****S så ser du hur den ser ut.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Vi har ringhållare och de fungerar mycket bra. De går ju att fälla om man inte har hink i men det verkar lite riskfullt, därför ser jag alltid till att de har rent och mycket vatten i. Hinkarnas handtag kan säkert skada lika mycket om de får bort hinken och sparkar i den.

Under förutsättning att ringhållarna sätts fast med ordentliga skruvar och i rätt höjd (inte för lågt) så är de mycket hållbara. Fördelen med att hästarna dricker ur hink är att man ser om de dricker ordentligt eller ej. Nackdelen är att man får hålla koll och fylla på.;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

GIGANTISK säkerhetsrisk! Hästar som studsat upp i hinken och fastnat i ringen är det MÅNGA av.

Somliga roar sig med att mecka ur hinken ur hållaren, och sedan fastna med huvudet. Kul att mötas av den synen på morgonen...
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

GIGANTISK säkerhetsrisk! Hästar som studsat upp i hinken och fastnat i ringen är det MÅNGA av.

Somliga roar sig med att mecka ur hinken ur hållaren, och sedan fastna med huvudet. Kul att mötas av den synen på morgonen...

Det sista är det jag anser vara den stora säkerhetsrisken med 'ringhållarna'. Nu kanske mina är ovanligt pillemariska, men de har fena på att leka med tomma hinkar. Och en tom ringhållare som står rakt ut är för mig en stor skaderisk. En som hänger ner är för mig också en skaderisk då en häst kan anse det som en potentiell leksak.

Mina hinkar är dels upphängda för att slippa spån i dem, men lika mycket för att undvika att hästarna leker med dem om de 'bara' står på golvet t ex. På golv och fastsatt vill jag hellre inte ha, vill inte veta vad en ponnyfossing och en hink med bygel kan bli för spännande kombinationer när maten är slut och ledan slår till framåt småtimmarna..
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Vi har upphängda hinkar, de hänger i boxgallret (nedre delan av boxarna är murade och putsade). De är fastsatta i kedja och säkerhetshake.

Skulle vi få för oss att hysa unghästar eller föl går givetvis detta arrangemang bort, jag kommer i s f att sätta in större baljor med vatten på golvet (t ex Kangrookrubban som vi har som krubbar)
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Jag har ju börjes små plasthinkhållare, har inget galler. Går inte få loss en hink från en sån utan att ta med sig hela fästet (aldrig hänt so far, jag har försökt böja sönder en sån där hållaren en gång, med diverse verktyg, inte en suck, envisa rackare).

Har haft de till föl och unghästar med, utan problem *ta i trä*. Men baljor på golv är ju absolut säkrats, tyvärr blir de en sanitär olägenhet här, då samtliga hitills, ffa unga förmågor, haft en förkärlek att slaska, blaska och fylla hinken med diverse spännande innehåll såsom strö, hö och diverse ;)

Jag har löstagbara krubbor i boxarna med, transportkrubbor i helgjuten plast (plastbyglar, inte stål). Nuvarande herrar låter de vara ifred, men två tidigare hästar tyckte det var himla skoj att haka av dem och spela fotboll med dem i boxen när de ätit klart. Fanns ju ingen skaderisk där, men jag tvivlar ju på att de inte skulle tyckt det var lika roligt lyfta ur en hink ur en ringhållare och spela fotboll med :crazy:
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Jag har sett föle och unghästar som lyckats ställa sig i hink, fått ner dem och sedan suttit fast i den söndertrampade hinken. Blir inga trevliga sår, särskilt inte eftersom de tenderar att skava på senor och liknande.

Är väldigt försiktig med just boxarrangemang, har sett så mycket olyckor (jobbat i stort stall) för att folk inte tänkt sig för (eller tänkt "det händer inte min häst"). Blir så himla dyrt och trist att ha sjukskriven häst p g a obetänksamhet. Har jag upptäckt...
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

GIGANTISK säkerhetsrisk! Hästar som studsat upp i hinken och fastnat i ringen är det MÅNGA av.

Somliga roar sig med att mecka ur hinken ur hållaren, och sedan fastna med huvudet. Kul att mötas av den synen på morgonen...

:eek::eek: Nej det vill man inte se! Nu är våra ute mycket och trygga och trötta då de är inne men i och för sig kan allt hända oavsett hur man värjer sig. En häst i ett nytt och supersäkert stall vi stod i för några år sedan fastnade på något konstigt sätt med skon i boxgallret och blev hängande under natten. Det gick inte bra!

Ska nog ta bort hinkringen tills vi får föl. Men hur är det med krubborna av plast då?
PS Tycker hönätet på bilden från Alexandra ser farligt ut DS
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Ska nog ta bort hinkringen tills vi får föl. Men hur är det med krubborna av plast då?
PS Tycker hönätet på bilden från Alexandra ser farligt ut DS

Finns inget hönät på min bild, men du menar antagligen höhäcken? Ja, den är en stor skaderisk om man har en häst som är minsta intresserad av att skrapa i maten eller vifta på benen. Eller om man har en liten box alt en häst som gärna rullar nära vägg.

Hästen som hade den, så hans hovar gick inte genom 'maskorna' (jag letade LÄNGE efter en häck med tillräckligt stabila stänger, och små rutor), var helt oviftig med sina framben etc. Han hade häcken i många år utan problem (däremot lyckades han rulla fast mot bakre väggen flera ggr, D-ponny i 16 kvm box.. de lyckas med det mesta). Hade arabstoet ett halvår i den boxen med, samma där med hovar vs maskor, helt 'osprattlig' med sina framben, och hon rullade aldrig i boxen. Häcken sitter dock så den lossar om de fastnar (däremot inte sagt att det är ofarligt för det, men det miskar risken de ska bli hängande/fastna).

Just nu används den inte, ingen av de hästar jag har nu känns säkra att ha den med. Ponnyn har så små hovar så han kan lirka in en om han anstränger sig, och ffa är han notorisk på att gräva/skrapa i sitt hö. Fblherrn skulle inte röra den, men han rullar åt alla möjliga håll och kanter. Ska dock klä in den med plywood och ge den åt fblherrn.
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Jag har sett föle och unghästar som lyckats ställa sig i hink, fått ner dem och sedan suttit fast i den söndertrampade hinken. Blir inga trevliga sår, särskilt inte eftersom de tenderar att skava på senor och liknande.

Är väldigt försiktig med just boxarrangemang, har sett så mycket olyckor (jobbat i stort stall) för att folk inte tänkt sig för (eller tänkt "det händer inte min häst"). Blir så himla dyrt och trist att ha sjukskriven häst p g a obetänksamhet. Har jag upptäckt...

Mm, risken finns ju alltid, med allt dessvärre. Min arabvalack fick ju en senskada av att rulla fast. D-ponny, i 16 kvm box, de lyckas med det mesta.

Det knixiga med föl är ju att de kan få dille på att dricka vatten, fast de inte behöver det. Jag hade balja på golvet först när jag hade föl, just för att minska risken. Men hon började okynnesdricka, och fick diarré, så bara att hänga den så hon inte nådde den.

Lite spinoff, men jag har ju boxar utan galler, med 1.20 fronten, vilket för fblherrn är så lågt att om jag ställer en IKEApåse med hö utanför boxen når han med sin giraffhals preciiis att nappa strån ur den. Väckte en tanke som än bara är en lös fundering, om att flytta UT hans hinkar och höbehållare, till utsidan av boxen.

Men det är knepigt att göra sakr helt säkra, jag utgår mkt från individen, jag har gallrat fronten ibland pga individ som haft en viss förkärlek till att försöka placera frambenen över kanten. Så inget galler kan vara en skaderisk, samtidigt som galler kan det (sånt rutnät är nog säkrast, synd bara att det är så icke-tilltalande estetiskt). Hink upphängd kan bli en skaderisk, hink på golv kan bli en skaderisk, vattenkopp kan bli en skaderisk etc..

De är otroligt uppfinningsrika de där djuren..
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Var det till mig?
Jag hade de i rätt höjd enligt mig (vad är rätt höjd på hästen :confused: ) men hon kliade sönder den ändå och det var vatten i den, väldigt blött på morgonen flera ggr.
Jag har fortfarande stallhink, då jag vet att de dricker bättre, jag sa att man skulle kolla på stallhink Foga, går man lite längre ner så finner man den om man söker på det på B****s.
Brukar inte drikas upp mer än en hink om natten, skulle det göras, sätts helt enkelt en hink till in. (lite luddigt skrivet kanske ;) )
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Nej, det var nog ett svar i största allmänhet jag skrev. Tryckte nog på närmsta svarsknapp;)
 
Sv: Hinkhållare i bygelform (ring), funkar det?

Precis! Vi har haft hästar som tyckt det varit jättekul att lyfta ur hinken, varje natt!
Blöt box, och törstig häst, blev det...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 588
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 993
Senast: Yeah but
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 402
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 351
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp