Hispanoarab avel

Alina

Trådstartare
Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna vilja ha all kunskap jag kan få från er med erfarenhet och kunskap där ute.
Mina just nu största funderingar gäller följande:
- Behöver mitt sto vara avelsgodkänt likt PRE-ston måste vara(av vad jag förstått av lite googlande)?
-Är det något annat som måste vara ordnat innan jag börjar söka efter en lämplig hingst? Jag har hört något om att araber bör testas mot någon slags sjukdom eller virus exempelvis, är detta något jag behöver tänka på?
-Vad är de grundläggande saker man ska tänka på i sökandet efter hingst?
- Om jag vill visa mitt eventuella föl i framtiden, vad finns det då för krav på föräldrarna till fölet bortsett från att hingsten ska vara avelsgodkänd?


Mycket tack på förhand! Mvh Alina
 
Sv: Hispanoarab avel

Hej ! Är hon inskriven i spanska PRHá stamboken ? Och valet av hingst är ju detsamma för all avel ;-) Han ska kompensera bristerna ditt sto har , MEN och ett stort men se till att du kan se vuxna avkommor efter hingsten du väljer ! Hur dom är extriört och mentalt ! Sen är det ju tycke och smak som väljer vilken typ du vill ha på hingsten ! Vilken stam har din häst ?

I spanien vet jag att dom har avelsgodkännande på PRHá och sverige har precis börjat med att skriva in alla hispano som vi har här i sverige återigen :-) Detta gjordes ju dock under Cria Caballars tid , men sen dom slutade med detta så har vi med PRE egen förening som heter ANCCE och som enbart handhar PRE, Men gå in på denna sida så ser du vilka du ska kontakta om inskrivning och godkännande :-) http://www.spanishhorseinsweden.se/prha.html

Lycka Till Tesora
 
Sv: Hispanoarab avel

Tack så hemskt mycket för svaret! Hon är inskriven i PRHá och är e. Aldebaran VI, u. Nicissa ue. Pers.

Tack Tack :)
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag går i hästköpartankar och har kollat runt på en del hästar. Problemet är att jag egentligen inte vet vad jag vill ha för typ av...
2
Svar
38
· Visningar
6 526
Senast: BMW530D
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 405
Senast: Inte_Ung
·
Avel Hej, Söker med ljus och lykta efter en passande hingst till mitt sto. Hon är en New Forest på ca 156 cm. Hon har en lång rygg som gör...
Svar
7
· Visningar
1 626
Senast: rebeckasff
·
Hästhantering Hej där, Först och främst hoppas jag att mitt inlägg hamnat i rätt forum, tyckte inte det var helt solklart vart jag skulle ställa...
2
Svar
25
· Visningar
5 443
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp