Bukefalos 28 år!

Hiss eller diss? Tankar om ligghall

moster

Trådstartare
Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har snurrat här på buke.

Men iaf - igårkväll kunde jag inte sova, och började fundera på det här med drömstall. Fastnade i en idé som jag inte vet om jag gillar eller inte :p
Kloka buke har ju alltid svar på tal så jag frågar er -hiss eller diss??

Jag blev helt kör i denna lösning som jag vet att någon här på buke äger:
img_0409.jpg


Men då igår kväll fick jag en tanke - vad tror ni om en del av boxen/ligghallen är utformad på följande vis:
loesdrift%20start-6fd5e699.jpg


Om man nu ska beskriva det hela så är det ju alltså en del som är som många har till kor - foderbord helt enkelt. Man kan fodra höt direkt på golvet tänker framförallt för att fodret ska få vara rent, torrt och borta ifrån allt vad lera heter. MEN jag tänker på skaderisken? Vad är oddsen att en häst skulle få för sig att börja klättra över om dom hela tiden når maten?
 
Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har snurrat här på buke.

Men iaf - igårkväll kunde jag inte sova, och började fundera på det här med drömstall. Fastnade i en idé som jag inte vet om jag gillar eller inte :p
Kloka buke har ju alltid svar på tal så jag frågar er -hiss eller diss??

Jag blev helt kör i denna lösning som jag vet att någon här på buke äger:
img_0409.jpg


Men då igår kväll fick jag en tanke - vad tror ni om en del av boxen/ligghallen är utformad på följande vis:
loesdrift%20start-6fd5e699.jpg


Om man nu ska beskriva det hela så är det ju alltså en del som är som många har till kor - foderbord helt enkelt. Man kan fodra höt direkt på golvet tänker framförallt för att fodret ska få vara rent, torrt och borta ifrån allt vad lera heter. MEN jag tänker på skaderisken? Vad är oddsen att en häst skulle få för sig att börja klättra över om dom hela tiden når maten?

Om jag hade ligghall skulle jag definitivt ha som sista bilden. Det är mycket lättare att hålla rent och hålla fodret hygieniskt och väldigt lätt att fodra eftersom du kan ha fodret stående nära och bara kasta ut.

Det är ju godkänt för häst och risk finns det med allt. Tror dock att de flesta hästar antingen aldrig testar att köra ut hovar eller lär sig snabbt att det inte är så himla bra.
 
Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har snurrat här på buke.

Men iaf - igårkväll kunde jag inte sova, och började fundera på det här med drömstall. Fastnade i en idé som jag inte vet om jag gillar eller inte :p
Kloka buke har ju alltid svar på tal så jag frågar er -hiss eller diss??

Jag blev helt kör i denna lösning som jag vet att någon här på buke äger:
img_0409.jpg


Men då igår kväll fick jag en tanke - vad tror ni om en del av boxen/ligghallen är utformad på följande vis:
loesdrift%20start-6fd5e699.jpg


Om man nu ska beskriva det hela så är det ju alltså en del som är som många har till kor - foderbord helt enkelt. Man kan fodra höt direkt på golvet tänker framförallt för att fodret ska få vara rent, torrt och borta ifrån allt vad lera heter. MEN jag tänker på skaderisken? Vad är oddsen att en häst skulle få för sig att börja klättra över om dom hela tiden når maten?
Jag har boxar som i den nedre bilden i mitt stall (inte i ligghallen). Det fungerar utmärkt! Det är lätt att fodra, lätt att ta bort foderrester, och få hästar ägnar sig åt att "sticka ut benen", och gör de det, så kan de inte fastna. Det är lätt att fodra, man slipper gå in i boxen, och det finns ingen risk att fodret blir nertrampat i ströet.
När jag har små föl (så små så att de teoretiskt skulle kunna gå ut mellan rören) i box, så spänner jag fast en 120 cm hög skiva extratjock plywood, armerad med en metallfårgrind på utsidan.

Vissa äldre hästar, som stått i boxar där man inte kunnat sticka ut huvudet, kan behöva ett par dagar, kanske en dryg vecka, på sig för att våga äta med huvudet utanför. Förutom av och till i den stora grupp/fölboxen (20 kvm, ibland står ett par unghästar i den boxen tillsammans) så brukar hästar stå en och en boxarna. Eventuellt kraftfoder ger jag i gummikrubba, som jag kan klämma ihop lite, så att den går emellan de stående rören.

Nackdelar då?
Om man har en sådan lösning i ett stall, så måste man ha en tillräckligt bredstallgång så att hästarna inte når varandra. Man måste också noggrant planera placeringen av boxdörrar (för att inte ha en klämrisk) och uppställningsplats(er) så att inte hästar kan sticka ut huvudet och jäklas med en häst som vårdas. Och så kan "lätt och torrt" (hö) grovfoder eventuellt glida på stallgolvet, så att hästarna knuffar fodret utom räckhåll, men det beror på hur skrovlig betongen är.
Och så står tydligen hästarna gärna och trampar lite när de äter, så det bildas ofta en grop i bädden där de står.
 
Jag vet en föreläsning jag var på, så pratade de om galler och foder utanför (som nedre bilden) och de sa då att fördelen är att det passar alla hästar, stora som små, samt det de andra redan nämnt här i tråden. :)
Jag hade definitivt kört på det, är knappt någon skillnad mellan det och vissa foderbord som hästarna har i sina hagar som ser liknande ut med galler. :)
 
Jag tycker väldigt mycket om den första lösningen! Mitt eget stall kommer jag nog bygga på ett liknande sätt. :drömmer:
Den andra lösningen är jag rätt skeptisk för... Min häst får väldigt lätt panik om han fastnar i något så därför skulle jag aldrig våga ha honom i ett sådant stall. Dessutom älskar han mat för mycket för att inte försöka sitt bästa för att nå det sista höstrået. Jag skulle helt enkelt inte kunna sova utan att oroa mig för att han fastnade med benet eller huvudet och råkade skada sig... :nailbiting:
To each their own, som man säger. Har man en häst som kan anpassa sig till ett sådant stall, en häst som är coolare än min och som inte får panik det första han gör - då är det bara att köra på!
 
Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har snurrat här på buke.

Men iaf - igårkväll kunde jag inte sova, och började fundera på det här med drömstall. Fastnade i en idé som jag inte vet om jag gillar eller inte :p
Kloka buke har ju alltid svar på tal så jag frågar er -hiss eller diss??

Jag blev helt kör i denna lösning som jag vet att någon här på buke äger:
img_0409.jpg


Men då igår kväll fick jag en tanke - vad tror ni om en del av boxen/ligghallen är utformad på följande vis:
loesdrift%20start-6fd5e699.jpg


Om man nu ska beskriva det hela så är det ju alltså en del som är som många har till kor - foderbord helt enkelt. Man kan fodra höt direkt på golvet tänker framförallt för att fodret ska få vara rent, torrt och borta ifrån allt vad lera heter. MEN jag tänker på skaderisken? Vad är oddsen att en häst skulle få för sig att börja klättra över om dom hela tiden når maten?

Det är jag som har lösdriften/ligghallen på den första bilden. :) Jag är själv kär i min egen ligghall och är supernöjd med hur den fungerar i "det dagliga arbetet".

Din andra bild tycker jag också är ett toppenförslag med många fördelar, så länge man har ordentligt mer utrymme så alla hästar får äta. Jag som har en häst som är väldigt låg i rang skulle dra sig för att gå in och äta om andra hästar står där inne. En annan nackdel kan ju vara att vilan + maten hamnar på samma ställe = mindre rörelse.
 
1000 - tack för era svar!
Då är jag alltså inte helt ute och cyklar när jag tänker att det skulle kunna vara en bra idé! Gillar båda skarpt! Flera tankar idér kring detta?
 
Det är jag som har lösdriften/ligghallen på den första bilden. :) Jag är själv kär i min egen ligghall och är supernöjd med hur den fungerar i "det dagliga arbetet".

Din andra bild tycker jag också är ett toppenförslag med många fördelar, så länge man har ordentligt mer utrymme så alla hästar får äta. Jag som har en häst som är väldigt låg i rang skulle dra sig för att gå in och äta om andra hästar står där inne. En annan nackdel kan ju vara att vilan + maten hamnar på samma ställe = mindre rörelse.

Den ser så himla mysig ut!
Kan du inte "berätta mera" om den? På vilket sätt skulle du säga att den fungerar bättre i vardagen? Har du kommit på några nackdelar? Har du "bara" dom två som syns på bilden?
Går dina ute dygnet runt eller står dom på box på nätterna? Tror du att själva ligghallen/boxen skulle fungera som gruppbox? Släpper du dom in och ut via ligghallen eller har du grind till hagen? Hur "kom du på idén" att göra så här? Så smart och jag är förvånad över att det är så få som har denna lösning! Eller så har jag bara total missat denna lösning! Haha!

Jag så många frågor! :o:p
 
Jag vet en föreläsning jag var på, så pratade de om galler och foder utanför (som nedre bilden) och de sa då att fördelen är att det passar alla hästar, stora som små, samt det de andra redan nämnt här i tråden. :)
Jag hade definitivt kört på det, är knappt någon skillnad mellan det och vissa foderbord som hästarna har i sina hagar som ser liknande ut med galler. :)
Spännande! Kommer du ihåg vem som höll i föreläsningen och vad den handlade om? :)
 
Tanke: vad tror ni om man försöker sätta upp någon typ utav skydd på "hösidan" som gör att maten inte kan försvinna iväg utan håller sig intill stängerna.
Liknande denna kanske:
kristian_014_medium.jpg
 
Jag har boxar som i den nedre bilden i mitt stall (inte i ligghallen). Det fungerar utmärkt! Det är lätt att fodra, lätt att ta bort foderrester, och få hästar ägnar sig åt att "sticka ut benen", och gör de det, så kan de inte fastna. Det är lätt att fodra, man slipper gå in i boxen, och det finns ingen risk att fodret blir nertrampat i ströet.
När jag har små föl (så små så att de teoretiskt skulle kunna gå ut mellan rören) i box, så spänner jag fast en 120 cm hög skiva extratjock plywood, armerad med en metallfårgrind på utsidan.

Vissa äldre hästar, som stått i boxar där man inte kunnat sticka ut huvudet, kan behöva ett par dagar, kanske en dryg vecka, på sig för att våga äta med huvudet utanför. Förutom av och till i den stora grupp/fölboxen (20 kvm, ibland står ett par unghästar i den boxen tillsammans) så brukar hästar stå en och en boxarna. Eventuellt kraftfoder ger jag i gummikrubba, som jag kan klämma ihop lite, så att den går emellan de stående rören.

Nackdelar då?
Om man har en sådan lösning i ett stall, så måste man ha en tillräckligt bredstallgång så att hästarna inte når varandra. Man måste också noggrant planera placeringen av boxdörrar (för att inte ha en klämrisk) och uppställningsplats(er) så att inte hästar kan sticka ut huvudet och jäklas med en häst som vårdas. Och så kan "lätt och torrt" (hö) grovfoder eventuellt glida på stallgolvet, så att hästarna knuffar fodret utom räckhåll, men det beror på hur skrovlig betongen är.
Och så står tydligen hästarna gärna och trampar lite när de äter, så det bildas ofta en grop i bädden där de står.

Jätte tack för ditt svar! Har du varit med om att vuxen häst har försökt ta sig ut eller liknande?

Ang det fet markerade: Man måste också noggrant planera placeringen av boxdörrar (för att inte ha en klämrisk) - Kan vara jag som är trött :p, men jag får inte ihop klämrisk med sånt "foderbord". För människan eller hästen? På vilket sätt blir det en klämrisk? Får liksom inte fram någon bild i huvudet när jag försöker föreställa mig... :o
 
Jätte tack för ditt svar! Har du varit med om att vuxen häst har försökt ta sig ut eller liknande?

Ang det fet markerade: Man måste också noggrant planera placeringen av boxdörrar (för att inte ha en klämrisk) - Kan vara jag som är trött :p, men jag får inte ihop klämrisk med sånt "foderbord". För människan eller hästen? På vilket sätt blir det en klämrisk? Får liksom inte fram någon bild i huvudet när jag försöker föreställa mig... :o
Jag har egentligen inte varit med om att en vuxen häst "försökt ta sig ut", inte mer eller på ett farligare sätt än ur andra boxar. kanske snarare mindre än ur andra boxar, eftersom hästarna har full överblick på allt som pågår i stallet. Och då har jag använt dessa boxar med ätfront som första introduktion till att stå i ett stall alls för åtminstone ett halvdussin hästar, som levt i lösdrift på flock innan de fått gå in i mitt stall. Mitt stall har alltså varit deras första stall överhuvudtaget.
Men jag har en hetsig dam här, alltså en sådan där som bankar i boxväggen när man är lite långsam med utsläpp, som även markerat missnöje med sin långsamma matte genom att (kontrollerat) vifta med en fot utanför också...

Det där med planering av boxdörrar: jag har skjutdörrar på boxarna och på två boxar så skjuter man dörren framför en del av boxfronten med ätöppningar, så teoretiskt så skulle jag kunna klämma halsen på en häst som sticker ut huvudet närmast boxdörren.
Nu händer inte det i praktiken, dels därför att hästen i boxen normalt ställer sig precis innanför själva dörren när jag börjar öppna (vill ut, alternativt nyfiken), dels därför att jag naturligtvis är försiktig och tittar efter var hästen har sitt huvud.
Skulle jag bygga ett nytt stall, så skulle jag absolut ha dessa ätfronter igen, med boxdörr bredvid ätfronten, men med en täckt halvmeter mellan boxdörr och ätfront.

Alla boxar i mitt stall är minst 12 kvm i stallet, en box är 20 kvm, hästarna lever mest i lösdrift. Eftersom jag vill att mina hästar ska kunna hantera både lösdrift och box, så låter jag i synnerhet unga hästar (föl under avvänjning t.ex.) under någon/några veckor då och då stå på box, samt att sto med föl brukar få stå inne den första tiden. 20 kvm boxen är väldigt funktionell, jag önskar att jag hade en minst så stor till!
Jag och en närboende uppfödare av samma ras lånar ibland hästar mellan oss för att få till bra (små - 2-3-4 hästar) unghästflockar, och dessa små illbattingar brukar få prova på att bo i mitt stall...
 
Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har snurrat här på buke.

Men iaf - igårkväll kunde jag inte sova, och började fundera på det här med drömstall. Fastnade i en idé som jag inte vet om jag gillar eller inte :p
Kloka buke har ju alltid svar på tal så jag frågar er -hiss eller diss??

Jag blev helt kör i denna lösning som jag vet att någon här på buke äger:
img_0409.jpg


Men då igår kväll fick jag en tanke - vad tror ni om en del av boxen/ligghallen är utformad på följande vis:
loesdrift%20start-6fd5e699.jpg


Om man nu ska beskriva det hela så är det ju alltså en del som är som många har till kor - foderbord helt enkelt. Man kan fodra höt direkt på golvet tänker framförallt för att fodret ska få vara rent, torrt och borta ifrån allt vad lera heter. MEN jag tänker på skaderisken? Vad är oddsen att en häst skulle få för sig att börja klättra över om dom hela tiden når maten?
Gillar nr 2 . Funderar på att bygga en sådan enkel utomhus. En egen variant Alltså ett foderbord inte i samband med lösdriftstallet. Rejäla plank och förhårdgjord mark. Lätt att hålla rent och begränsad yta och mer hygienisk matplats.
 
Försöker svara på dina frågor här nere @Michaelsdotter :) Du får gärna ställa fler, eller komma på studiebesök om du inte bor för långt bort :D

Den ser så himla mysig ut! Det är väldigt mysigt! Det bästa är när hästarna kommer in och håller mig sällskap när jag grejar i stallet, eller när jag tar in en häst och en annan hänger med in och "är med" där inne.
img_2782.jpg


På vilket sätt skulle du säga att den fungerar bättre i vardagen? Eftersom ligghallen är inne i stallet är allt på samma plats. Den fungerar ju som en stor box vid mockning exempelvis; skottkärran är nära, man kommer till ligghallen direkt från stallet och behöver inte gå genom lera för att komma dit till exempel. Stallet är alltid några grader varmare (vintertid) och svalare (sommartid) än utomhustemperaturen vilket gör det behagligare inne i ligghallen under alla säsonger. Att kunna släppa ut hästen direkt till hagen från stallet är ju också himla smidigt! Vi har ju både vatten och el i stallet, vilket gör det enkelt med påfyllande av vattnet i hagen och vi har en lampa ut över den grusade delen på utsidan. Saltstenen sitter i ligghallen så slipper den regna bort.

Har du kommit på några nackdelar? Saker som kan tänkas som nackdelar, men som jag inte lägger så stor vikt i: Det är ju alltid öppet in till stallet vilket gör att det kan kännas lite kallt ibland. Man kan ju sätta dörrar på ligghallsöppningen så man kan stänga vid behov om man vill få stallet lite mer tillstängd medan man är där exempelvis. Har man en häst som har svårt för att vara ensam i stallet kan denna lösningen både vara en fördel och en nackdel. Hästarna går ju gärna lite in och lite ut ur ligghallen under tiden man är där inne, och om hästen då har svårt för att bli lämnad kan det bli lite jobbigt. Å andra sidan vänjer dem sig snart ;)
img_6390.jpg


Har du "bara" dom två som syns på bilden? Just nu har jag faktiskt hela fem hästar här (två är mina), alla av storhästformat, ligghallen är godkänd för sex stycken. :o
img_4968.jpg


Går dina ute dygnet runt eller står dom på box på nätterna? De går ute dygnet runt.
Tror du att själva ligghallen/boxen skulle fungera som gruppbox? Säkert, med rätt hästar.
Släpper du dom in och ut via ligghallen eller har du grind till hagen? Både och!
Hur "kom du på idén" att göra så här? Det är en idé som växt fram med tiden som jag och min man letat gård (vi flyttade hit i maj 2015). Jag har innan haft mina hästar på en mer "traditionell", men välordnad, lösdrift innan men kände att jag ville ha något mer lättarbetat och "mysigare". Och heller inte tumma på bekvämligheter för mig som ryttare; vi har spolspilta, torkrum, varm sadelkammare, uppställningsplats, och en "sjukbox".. Att det blev precis så här beror ju även lite på gårdens utformning såklart, att det gick att dra fram hagen ända till stallet till exempel, och att man kunde göra ett stort hål i väggen. :D
img_4995.jpg


På min sida finns en länk till min blogg där man kan se hela renoveringen/byggnationen om man orkar bläddra genom massa sidor. Finns även lite fler bilder under stall-fliken där. :)
 
Jag gillar den första varianten mest. Av alla de anledningar @Lovise skriver. Däremot har jag inte så i min egen lösdrift. Då hade jag fått bygga en extra uppvärmd avdelning och då försvinner en sås tor del av poängen tycker jag. Vi har precis haft flera dagar med -34 och då går det inte att ha öppet till stallet om jag vill ha rinnande vatten resten av vintern. Jag har inte så mycket rör men jag skulle ändå inte våga chansa eller lita på rörisolering/elkabel med värme. Och så är jag inte så förtjust i att stå och borsta i trettiogradig kyla.

Den andra varianten tycker jag verkar bra men jag skulle nog inte vilja ha den i en lösdrift. Jag tror att de skulle spendera mycket tid där i och med fodret och så skulle jag få mocka jättemycket eller ha enorm takhöjd för den bädd som skulle bli. I ett "vanligt" stall däremot skulle jag utan tvekan kunna ha det och så skulle hästarna förhoppningsvis göra en hel del av sina behov ute i hagen.

I övrigt så tycker jag att det är praktiskt med två olika hagar så att man kan byta varje år. Då behöver man inte hårdgöra lika mycket samt minskar parasittrycket. Gjuten platta vill jag också ha och så stora portar att jag kommer in med traktor vid behov.
 
Nu spånar jag lite hejvilt, men många hästar behöver inte fritillgång till hösilge. (I.a.f. inte mina :D)

Mitt drömstall ser ut som sådan, lösdrift + stall precis som första bilden med möjlighet att tugga halm.
Därmot så har man ju sällan höförvaring i stallet, hade gärna haft en öppningsbar fodringsplats ex.vis i en lada med portar.
Blir ju mindre häng där och man kan t.ex ha öppet under natten, stänga in de hästar som behöver ha mer i sig än andra (eller ta in några tidigare innan man öppnar upp för alla).
Fördelen är ju att fodret är i närheten och man kan förhoppningsvis få de mer ergonimiskt för kroppen än att flytta foder hit och dit. Man kan ju dessutom välja mer lättmockat, kanske gummimatta med lite mindre strö på?
Allting kostar ju.. :)
 
Ang bild 1
Har man möjlighet att få två portar in till sin lösdrift, helst en längst ut på vardera långsida, så är det det bästa. Vi har en inre och en yttre lösdrift. Den yttre har tre öppningar och det har fungerat jättebra, både då vi hade klaustrofobisk häst och när vi haft surmupp. Den inre har vi bara en öppning till och dessutom på kortsidan, men det var det bästa vi kunde göra utifrån rådande förutsättningar. Helst ska lösdriften sedan också vara såpass djup att hästarna kan rotera friktionsfritt därinne.

Jag gillar lösdrifter som gränsar till det övriga stallet! Vi har vår skötselplats vid lösdriften, men sadelkammare och foder har vi i byggnaden intill. Hade jag byggt nytt skulle jag fortsatt att ha fodret i en annan byggnad, men sadelkammaren hade ju gärna fått vara i anslutning till skötselplatsen (det är dock inte många meter att gå + att vi kan ha det som används till vardags på skötseplatsen, så det fungerar bra ändå).

Ang bild 2
Att fodra inomhus tycker inte jag är eftersträvansvärt, snarare tvärtom! Vi fodrar alltid utomhus, en bit från lösdriften. Om det blåser storm så fodrar vi på den yttre lösdriften och lägger i så fall höet vid sidan av de tre öppningarna, så att hästarna ska kunna byta plats efter tycke och behov utan att någon blir trängd. Vi har en höhäck under tak som vi fyller med ren halm, detta för att undvika att hästarna går in på lösdriften enbart för att äta av halmen vi strör med.

Vi är inne på 10:e året med vår lösdrift nu och jag kommer aldrig att vilja ha häst på annat sätt! Jag tänkte först när vi köpte vår gård att jag ändå hade velat ha en extra box till varje häst också, för säkerhets skull likom... men det byggdes aldrig och jag har aldrig saknat det heller! De mår så bra av att få traska in och ut som de vill och det har besparat oss både stress och jobb :) Inget utsläpp, inget insläpp, ingen oro över att de blir uppätna av insekter, en skön sovmorgon då och då utan dåligt samvete, en sen hemkomst utan att det spelar någon roll.
 
ur säkerhetssynpunkt - de flesta flockar ändras ju lite på till och från - är ju att ha en ligghall med flera ingångar att föredra. Även om man har en stor ingång så har hästar en tendens att ställa sig på tvären i denna och är de ranghöga släpper de varken ut eller in de andra hästarna. så för mig är det viktigt med flera ingångar. jag fodrar helst utanför lösdriften oxå. Vattnet står inne i ligghallen på vintern men enbart för att undvika att det fryser.

Jag är oxå supernöjd med lösdriften men har tyvärr haft ett par sjuka hästar som stått i box och då blir det genast merarbete :p
 
Jag hade hellre haft som på bild 2, ser ingen anledning att ge fri tillgång på hö och har faktiskt aldrig haft en häst eller ens ett hö som går att fodra fritt till/med.
Så alternativ 2 och några foder häckar för portions fodring hade jag valt :).
 

Liknande trådar

Hästvård Tillbringade hela dagen på Ultuna igår med kompisens äldre islandsvalack som blivit mycket dålig, skulle vara kul att höra era tankar...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 314
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Flämtningar
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp