Bukefalos 28 år!

Hissa eller dissa, Casio EXILIM EX-F1 kamera

LinnK

Trådstartare
Ja, tror ni att det är en kamera som skulle passa mig?
Googlade lite på diverse nätbutiker o såg att Casio EXILIM EX-F1 har
vunnit nåt TIPA awards 2008 och fått en del bra recensioner,
och tyckte att det kanske är en bra kamera för mig.

Jag vill ha en kamera som ger bra bilder och jag gillar att fota mycket,
både vardagliga bilder, lite närbilder på olika saker, hästarna och fartfyllda motorsportgrejer,
men har i dagsläget inte ork att sätta mig in i
hur det funkar med systemkamera då jag inte är så pigg, utan skulle
nog nöja mig med en 'ställ in - klicka - klart' kamera, typ.
(För att senare gå upp till systemkamera om jag känner för det).

Någon som har några åsikter om den? Provat den? Hiss eller diss?
tror ni att den kan passa mig?

Som sagt, fotar utan direkta kunskaper, är mer 'hellre än bra' i dagsläget :D
Och gillar att fota hästar och annat i rörelse, samt familj o natur etc.
 
Sv: Hissa eller dissa, Casio EXILIM EX-F1 kamera

kollade lite snabbt på prisjakt och det är ändå en ganska häftig summa pengar du är beredd att plöja ner, över 5000kr?

om jag var du skulle jag försöka styra över på en micro four-thirds istället, tex en Olympus Pen E-P1 eller panasonic GF1, de är inte lika klumpiga som en konventionell digital systemkamera men har ändå 10ggr bättre kvalitet än en kompaktkamera.
 
Sv: Hissa eller dissa, Casio EXILIM EX-F1 kamera

Inte använt just den personligen, men kollade upp den lite. Om du inte tänker använda den för att filma känns det som för lite kamera för de pengarna.

Lite inne på samma spår som ovanstående, men med ändringen Panasonic Lumix G1, eftersom du inte verkar ha något emot en lite större kamera. (GF1 är inte så meningsfull om man inte just ska ha en liten smidig. För just det är den dock underbar, och står på min short-list för nästa kamerainköp.) Kan använda på samma sätt som en kompakt med kit-objektiv i början, för att gradvis lära de mer avancerade funktionerna.

Varför just den istället för en vanlig kompakt är för autofokusen: mig veteligen har ingen annan lyckats få till så bra kontrast-autofokus, och subject tracking (fokus följer ett visst objekt till det ögonblick man trycker av) känns rätt användbart just för saker i rörelse.

Vet inte hur det ligger till med kontinuerlig af (inte riktigt samma sak, men för samma typer av situationer) på de billiga systemkamerorna, men de skulle annars också vara ett alternativ. De är trots allt inriktade på nybörjare, så har lägen för full automatik där det bara är sikta och trycka.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hissa eller dissa, Casio EXILIM EX-F1 kamera

kollade lite snabbt på prisjakt och det är ändå en ganska häftig summa pengar du är beredd att plöja ner, över 5000kr?

om jag var du skulle jag försöka styra över på en micro four-thirds istället, tex en Olympus Pen E-P1 eller panasonic GF1, de är inte lika klumpiga som en konventionell digital systemkamera men har ändå 10ggr bättre kvalitet än en kompaktkamera.


Fast vi behöver inte betala hela beloppet isåfall, det är en av de kameror som står med på sambon's jobb's förmånslista (eller vad man ska kalla det..) så vi får ganska saftig rabatt + att vi har ett presentkort vi tänkte nyttja :banana:

Vi fick den här kameran rekomenderad av dels en släkting som jobbat som fotograf tills nyligen o så svarade cyberphoto nästan samma när jag mailade om råd hos dem :)

Går det att filma med de kameror du räknade upp?
Vad är det som är bättre hos dem än ex-f1?

Jag skulle gärna vilja att det går bra att filma med den också, så därför känns den här intressant :)
 
Sv: Hissa eller dissa, Casio EXILIM EX-F1 kamera

Utan att läsa på, så är jag frestad att säga allting, utom möjligen priset.

Ja, du kan filma HD med båda kamerorna.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har två kameror: en systemkamera Nikon D60 (som jag oftast använder ett Tamron-objektiv med brännvidd 18-200 på) och en...
Svar
0
· Visningar
867
Senast: Myrten
·
Fritid Jag har en nikkon d40x idag och funderar på att byta men vet inte till vad. Jag skulle vilja ha en snabb kamera som är bra på att...
Svar
1
· Visningar
697
Senast: Sandra78
·
F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
987
Senast: Fiachi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp