Hissa flaggan

Magiana

Trådstartare
Här kommer dagens i-landsproblem.

Jag har aldrig hissat en flagga i hela mitt liv, men nu äger jag ju faktiskt en flaggstång och en jättefin flagga. Dessutom blev jag svensk medborgare för ett par år sedan, så då tänkte jag det vore lämpligt att hissa flaggan i morgon på nationaldagen.

Dilemmat är dock att jag åker till Stockholm i morgon förmiddag och kommer hem först tisdag kväll. Kan jag låta flaggan sitta uppe till dess, eller blir det konstigt? Ska jag be grannen ta ner den måndag kväll?
 
Be grannen ta ner flaggan, det är ett bra alternativ. Jag vet inte hur det är med reglerna nu för tiden men jag tror att många (äldre personer?) tycker det ser illa ut med flaggan uppe under natten.
Men sen kan du ha en vimpel som sitter uppe jämt, det är också fint.
 
Tidigare var det ett verkligt sedebrott att ha flaggan uppe efter mörkrets inbrott, i byn något av det värsta man kunde göra - typ.

Wikipedia skriver "Regler för när en flagga skall hissas och halas ned skiljer sig något från land till land, men den allmänna principen är att flagga endast skall vara hissad under dygnets ljusa timmar. Flaggor som är hissade efter mörkrets inbrott bör vara belysta."

Mer info finns här: http://www.flaggstang.se/flaggning_attflagga.php

Jag hade hört med grannen om denne kunde hala flaggan på kvällen.
 
Jag är mycket konservativ nr det gäller flaggregler å om inte grannen kan hala den, lämna flaggstången tom eller skaffa en vimpel som kan hänga uppe dygnet runt.

Det gläder mig att du gjort dig besväret att ta reda på reglerna, komplimang för det:heart
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 976
Senast: tuaphua
·
Äldre Startar en ny tråd och förklarar hela händelseförloppet igen.. Jag har precis genomgått en medicinsk abort och anser nog att det...
Svar
6
· Visningar
4 017
Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 893
Senast: Lickety
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 237
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp