Hissgardiner

Jane_Done

Trådstartare
Snygga gardiner vill väl många ha, men vad ska man ha? Jag är inte förtjust i panelgardiner och tycker att kappor ser lite 80-taligt ut. Hissgardiner verkar vara lösningen. Men, hur syr man dom, någon som vet? Google har inte givit så värst mycket kött på benen.
 
Sv: Hissgardiner

Den första hade jag sett och jag kanske kan slå ihop de tåv beskrivningarna för de är inte helgjutna, var och en för sig.

Men viktiga detaljer som jag faktiskt inte visste var att jag skulle sy ringen i tyget, att jag skulle knyta fast snöret i den nedersta ringen, att 25 cm var ett lämpligt avstånd mellan pinnarna.

Det var något konstigt med fästanordning och kardborre men det skiter jag i.

Tack för hjälpen!
 
Sv: Hissgardiner

Jag använder bara ett tygstycke och viker gardinen vid varje pinne. Liskom sä här: N. Det blir med andra ord två kanaler, men jag använder bara den ena. Mycket snabbt och smidigt :) Sen syr jag fast ringen direkt också. Klart!
 
Sv: Hissgardiner

*Darr på stämman* Köpa färdigt?

Vore ju tidsbesparande men jag har redan tyget. Och det är ganska kul att sy och jag anser mig ha viss kompetens. Om man har tid och åtminstone kunnat titta på en förlaga för att gå kläm på hur man ska göra.
 
Sv: Hissgardiner

Men gör den enklaste varianten då :D

Där du inte har några ringar utan enbart band att knyta med.
Rundstav eller "pinne" uppe och nere.

Du rullar gardinen och knyter på önskad höjd.



Typ dessa.

josefins+bilder+020.jpg


img_1525_1166260934_10825440.jpg



Fästs ovanför fönstret med antingen krokar eller självhäftande kardborrband direkt på fönsterlisten, sedan sys ett likadant på själva gardinen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hissgardiner

Nej, jag vill inte ha den enklaste varianten, jag ville ha beskrivning över hur jag skulle sy! Och det tror jag jag fått kläm på nu.
 
Sv: Hissgardiner

:idea:
Tar du emot beställningar? Jag tror att hissgardiner vore idealet för mitt kök, men är rädd för att ens ta måtten på fönstrena i halvt-burspråks-mathörnan.
 
Sv: Hissgardiner

Och med tanke på vad jag själv skulle ta för ett dylikt projekt så är det nog bäst att jag kollar på färdigköpt istället... Alternativt dammar av min egen symaskin. (Jodå, jag har en. Den bor i en röd plastlåda och fungerade som fotstöd när jag hade stationär dator och därför inte kunde surfa i soffan.)
 
Sv: Hissgardiner

Och med tanke på vad jag själv skulle ta för ett dylikt projekt så är det nog bäst att jag kollar på färdigköpt istället... Alternativt dammar av min egen symaskin. (Jodå, jag har en. Den bor i en röd plastlåda och fungerade som fotstöd när jag hade stationär dator och därför inte kunde surfa i soffan.)

Se där en liten oförlöst pysselgen som skriker för att få komma ut. :D

Finns det förresten dom som INTE har symaskin? Hur klarar man sig då?
 
Sv: Hissgardiner

Både min bror och min far klarar sig utmärkt utan sådana tingestar. Och antagligen jag med för den delen. Har inte använt den på fem år... :D

Min pysselgen får klara sig med blommor, balkong, handdisk och Wii. Gardiner... jaja. Man ska väl aldrig säga aldrig.
 
Sv: Hissgardiner

Både min bror och min far klarar sig utmärkt utan sådana tingestar. Och antagligen jag med för den delen. Har inte använt den på fem år... :D

Min pysselgen får klara sig med blommor, balkong, handdisk och Wii. Gardiner... jaja. Man ska väl aldrig säga aldrig.

Vad skönt att aldrig behöva laga eller ändra något. Eller låta nån annan göra det.

Så för att återknyta till den ursprungliga frågan om syendet av gardiner eller inte och vem som utför sånt så formulerade sig EWB så här för ett antal år sen:
"Jag vill baka bullar, också.
 
Sv: Hissgardiner

Men gör den enklaste varianten då :D

Där du inte har några ringar utan enbart band att knyta med.
Rundstav eller "pinne" uppe och nere.

Du rullar gardinen och knyter på önskad höjd.
Typ dessa.

josefins+bilder+020.jpg


Fästs ovanför fönstret med antingen krokar eller självhäftande kardborrband direkt på fönsterlisten, sedan sys ett likadant på själva gardinen.

Åh vad fin den var:love:
 
Sv: Hissgardiner

Kl
Tråden är numera upprensad från allt som inte har med hissgardiner att göra.

Snurrfian- moderator
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 982
Tjatter Hur ser er googlehistorik ut? Är det logiska sökningar på något som ni behöver i vardagen, som lokala caféets öppettider? Eller är det...
Svar
15
· Visningar
345
Senast: Glimra
·
Juridik & Ekonomi Lite kort: dottern köpte en års-"prenumeration" från Adobe, då hon skulle gå en onlinekurs i digital kommunikation och behövde...
2
Svar
20
· Visningar
899
Senast: Tonto
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 270
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp