Historien går igen.....

landsbygdsbo

Trådstartare
På trettiotalet lade Hitler beslag på först Österrike, sedan en del av Tjeckoslovakien för att sedan ta hela. Detta trots protester från Storbritannien o Frankrike
Efter det så delade han upp Östeuropa med Stalin vilket utgjorde starten för andra världskriget i Europa.

Ryssland har tagit bitar ur andra länder, nu senast Krimhalvön från Ukraina, detta trots protester från NATO.
Nu verkar det som om han vill säkra landförbindelser till Krim.
Är det början på det krig som verkar vara under uppsegling?

Ryssland blev ju liksom Tyskland våldsamt förödmjukat av omständigheterna. Det drog igång den revanschism som riskerar att återigen leda till krig.

Den här gången tvivlar jag på att Sverige kan stå utanför eftersom ett av målen för Putin är tillgång till Nordsjön o atlanten.

Därför anser jag att vi ska ansluta oss fullt ut med NATO. Det skulle visserligen ställa Finland i ett prekärt läge, men stabilisera östersjön som till ett till stor del NATO kontrollerat område.
 
Det intressanta är väl att nu försöker Grekland profitera på situationen. Man låter meddela att man inte accepterar EU;s villkor och att man planerar att söka hjälp antingen hos USA eller Putin. Att gyllene gryning haft ett gott öga till Moskva är väl ingen nyhet, Tydligen har vänstern i Aten det med ;)
 
Det intressanta är väl att nu försöker Grekland profitera på situationen. Man låter meddela att man inte accepterar EU;s villkor och att man planerar att söka hjälp antingen hos USA eller Putin. Att gyllene gryning haft ett gott öga till Moskva är väl ingen nyhet, Tydligen har vänstern i Aten det med ;)

Jo det verkar så enligt tidningarna. Jag tror inte chansen att USA skulle låna ut något till någon som inte betalar sina gamla skulder först. Putin gör det nog, mest bara för att flytta fram sina positioner i Europa (den berömda kilen).
Hur det slutar blir intressant, nu spelar Grexit nog inte någon större roll för marknaden har prisat in en ev. sådan, det lär bli lite turbulent några veckor men Grekland har ju inte bidragit i någon nämnvärd utsträckning till Eus välstånd, tvärtom. Och skulle Grekland lämna NATO så tror jag inte den alliansen står och faller med det landet.

Ps. sjoberga kommer naturligvis att hävda motsatsen till samtliga åsikter. Ds.
Men frågan kvarstår @sjoberga var och när gjorde du lumpen?
 
Oavsett om och var man gjorde lumpen så är situationen allvarligare än på länge.
Ryssland vill ju leva kvar i lögnen att Ryssland ensamma vann slaget mot Nazityskland och hävdar att all objektivitet innebär att man inte talar om att röda armen inte klarat av att ens stoppa tyskarna än mindre driva dem tillbaka med amerikanska lastbilar, amerikanskt tyg och amerikanska kängor. Hade inte USAF och RAF bundit merparten av den tyska jakten över Tyskland så hade nog kriget i öst avgjorts i öst istället för som nu Berlin.
 
Oavsett om och var man gjorde lumpen så är situationen allvarligare än på länge.
Ryssland vill ju leva kvar i lögnen att Ryssland ensamma vann slaget mot Nazityskland och hävdar att all objektivitet innebär att man inte talar om att röda armen inte klarat av att ens stoppa tyskarna än mindre driva dem tillbaka med amerikanska lastbilar, amerikanskt tyg och amerikanska kängor. Hade inte USAF och RAF bundit merparten av den tyska jakten över Tyskland så hade nog kriget i öst avgjorts i öst istället för som nu Berlin.

Hade Ukraina varit NATO medlem så hade det inte hänt, nu var man inte det och det är ju inte Sverige heller. Visserligen är ju Finland också alliansfritt men dess strategiska värde längst upp i Bottenviken är tvivelaktigt.
Mitt tips är att Gotland ryker, strategiskt är det ovärderligt och gas pipelinen går ju strax utanför dessutom finns det
inget försvar på ön förutom hemvärnet.
 
Hade Ukraina varit NATO medlem så hade det inte hänt, nu var man inte det och det är ju inte Sverige heller. Visserligen är ju Finland också alliansfritt men dess strategiska värde längst upp i Bottenviken är tvivelaktigt.
Mitt tips är att Gotland ryker, strategiskt är det ovärderligt och gas pipelinen går ju strax utanför dessutom finns det
inget försvar på ön förutom hemvärnet.
Du kan ju ana hur lättade man är i Baltikum, Polen och de andra fd. satellitstaterna, att de hann komman in i värmen innan den ryske björnen vaknade igen.
Nu är det bara Sverige, Finland o Österrike som är kvar därute. Burr, det börjar bli kallt här ;)
 
Du kan ju ana hur lättade man är i Baltikum, Polen och de andra fd. satellitstaterna, att de hann komman in i värmen innan den ryske björnen vaknade igen.
Nu är det bara Sverige, Finland o Österrike som är kvar därute. Burr, det börjar bli kallt här ;)

Japp det ser inte ljust ut direkt :crazy:
 
Nato är inte så intresserade av Sverige som medlem då vi inte kan försvara oss själva
Först måste vi bygga upp försvaret, sedan kan de kanske tycka att vi får vara med
Är nog snart läge för allmän värnplikt så att det inte enbart är Hemvärnet som ska försvara Sverige
 
Nato är inte så intresserade av Sverige som medlem då vi inte kan försvara oss själva
Först måste vi bygga upp försvaret, sedan kan de kanske tycka att vi får vara med
Är nog snart läge för allmän värnplikt så att det inte enbart är Hemvärnet som ska försvara Sverige
Att vi måste revidera den gamla inställningen till försvaret och börja satsa pengar dit är ett val som måste göras oberoende om vi ansöker om medlemskap eller ej.
 
Nato är inte så intresserade av Sverige som medlem då vi inte kan försvara oss själva
Först måste vi bygga upp försvaret, sedan kan de kanske tycka att vi får vara med
Är nog snart läge för allmän värnplikt så att det inte enbart är Hemvärnet som ska försvara Sverige

Där har du fel. Vill vi gå med så har vi gräddfil direkt, men som lbb just sa, vi måste satsa pengar på försvaret hur eller hur.

"Sweden not only advances democratic development abroad, but also gains a seat at the table in shaping Alliance policy directions.
But it was during NATO’s Operation Unified Protector in Libya that Sweden reached a new level of partnership, which has no parallels among partner states.
The first notable aspect was how quickly Sweden responded to the 2011 Libyan crisis. After the United Nations Security Council passed Resolution 1973 and NATO requested Swedish assistance to the operation, the Swedish parliament quickly authorised Sweden’s participation in the mission, in a vote of 240 to 18 with 5 abstentions. Though public opinion polls across Europe varied, most Swedes strongly favoured of their country’s engagement. The domestic political debate in Sweden over its military engagement for the mission was quite limited.
This partnership allows Sweden to excel where its strengths are evident, and gives Sweden a place in NATO’s diplomatic and operational settings.

http://www.nato.int/docu/review/2013/partnerships-nato-2013/Sweden-partnerships/EN/index.htm
 
Därför anser jag att vi ska ansluta oss fullt ut med NATO. Det skulle visserligen ställa Finland i ett prekärt läge, men stabilisera östersjön som till ett till stor del NATO kontrollerat område.

Vi ligger väl i runda slängar på 1% i försvarsanslag NATO kräver 2.

Varifrån ska vi ta pengarna? (som någon på buke brukar fråga)
 
Sen kan vi ju också kanske slå oss för bröstet gällande omdömet.
;)
In all, Sweden provided 2,770 reconnaissance reports to NATO. Due to past training exercises with the Allies, and because of the excellent capabilities evident in its Gripen aircraft, Sweden deserves high marks for the quality of its interoperable defences and excellent troops. Sweden’s defence investments and industry have clearly kept pace, at least on this measure, with military advancements within the Alliance. Such a military contribution has few peers among partner nations, and for NATO and the Allies, again demonstrates just how valuable a partner can be.
 
Vi ligger väl i runda slängar på 1% i försvarsanslag NATO kräver 2.

Varifrån ska vi ta pengarna? (som någon på buke brukar fråga)

Tar vi inte fram pengarna oavsett så kanske Vladimir tycker att han har råd att plocka fram dom och då lär F!
inte stå så högt i kurs. För att inte tala om Genusterapi och LGBT satsningarna. :)
Fast man kan ju också låta bli att försvara sig och bli en del av Ryssland. Hmm undrar vad kursen S.Kr/Rubel är?
Som Fogh Rasmussen sa : - Man kan inte komma och be om medlemsskap när fienden redan är på plats.
Antingen är man med och då får man hjälp enl Artikel 5 eller också får man försvara sig själv.
 
Jo det verkar så enligt tidningarna. Jag tror inte chansen att USA skulle låna ut något till någon som inte betalar sina gamla skulder först. Putin gör det nog, mest bara för att flytta fram sina positioner i Europa (den berömda kilen).
Hur det slutar blir intressant, nu spelar Grexit nog inte någon större roll för marknaden har prisat in en ev. sådan, det lär bli lite turbulent några veckor men Grekland har ju inte bidragit i någon nämnvärd utsträckning till Eus välstånd, tvärtom. Och skulle Grekland lämna NATO så tror jag inte den alliansen står och faller med det landet.

Ps. sjoberga kommer naturligvis att hävda motsatsen till samtliga åsikter. Ds.
Men frågan kvarstår @sjoberga var och när gjorde du lumpen?

Jag som inte ens deltagit i tråden och är pro-NATO, undrar vad det skulle ha med saken att göra?

Som frivillig flygvapenungdom flygandes Saab Safir på Ljungbyhed och full pott i skytteproven, gjorde jag senare min militärtjänstgöring i Boden som robotskytt. Efter en kort och koncis period där så valde jag att börja studera till civilingenjör utan försvarsmaktens hjälp efter att jag tackat nej till det erbjudandet (att bli flygingenjör med utbildningen betald) efter en massa tester med alltför höga resultat.

Det har ungefär, ingenting, med min inställning till Sveriges ev NATO-medlemskap att göra. Men för en gammal man kan jag gärna dela med mig av lite lumparhistorier, jag vet att ni gamle uppskattar det och gravt övervärderar den kunskap som förmedlades.
 
Jag som inte ens deltagit i tråden och är pro-NATO, undrar vad det skulle ha med saken att göra?

Som frivillig flygvapenungdom flygandes Saab Safir på Ljungbyhed och full pott i skytteproven, gjorde jag senare min militärtjänstgöring i Boden som robotskytt. Efter en kort och koncis period där så valde jag att börja studera till civilingenjör utan försvarsmaktens hjälp efter att jag tackat nej till det erbjudandet (att bli flygingenjör med utbildningen betald) efter en massa tester med alltför höga resultat.

Det har ungefär, ingenting, med min inställning till Sveriges ev NATO-medlemskap att göra. Men för en gammal man kan jag gärna dela med mig av lite lumparhistorier, jag vet att ni gamle uppskattar det och gravt övervärderar den kunskap som förmedlades.
vad jag egentligen lärde mig, var att "organisera" de resurser jag och min grupp behövde för att göra tiden så dräglig som möjligt.
I ett skarp läge är detta en av de viktigaste kunskaperna att överleva,
 

Liknande trådar

Äldre SVD " Enligt ryska dagstidningen Izvestja kan flera miljoner ryssar hindras att resa utanför Ryssland, även under sin semester. Det...
Svar
13
· Visningar
827
Senast: Jeffery
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp