Historien om ett Mustangsto

Gammeln

Trådstartare
I nya nummret av "hästen" finns en intressant artikel om en vildhäst som lite tursamt kom hit till Norden. Ett mustangsto som jänkarna hade givit upp om att kunna tämja. Då var det en norrman som brukade vara i USA ibland för att hjälpa några vänner att tämja vidhästar. Kunde han tämja stoet så skulle han få henne. Han lyckades och trots exportförbud så lyckades han få tillstånd att få ut mustangen från USA. En mycket fin artikel och fina bilder på hur mustanen går lös i skogen med den här killen :love:

Sen finns det då en fakta ruta om Mustangen. Början på 1900-talen så fanns det ca 2milj mustanger. Bönderna där tyckte att mustangerna konkurrerade för mycket om vatten o gräs så man började skjuta bort hästarna. 1970 så fanns det bara ca 17000 hästar kvar och man insåg att utrotning höll på att ske :(. Bara kring San José så skjöt man bort 27 000 mustanger en sommar.

Idag verkar det finnas ca 41 000 mustanger.

Sen finns det ytterligare en artikel om den här killen där han visar hur man "talar med hästar". Dessa artiklar är läsvärda så in i bomben :)
 
mina föräldrar bor ju sedan två år i södra californien..

första året ringer min pappa en dag o är lite sådär uppspelt "jomen dom har fångat in de mustanger som skulle fångas i år... kostar bara drygt 100 dollar.. ska du ha en eller? visserligen svårt at tbli godkänd köpare, men det borde ju gå att ordna.." :rofl:


jag som tjatat i en herrans massa år om att få en egen snäll gammal ridskolehäst som behöver pensioneras, nejnej, men en vild mustang, det är andra grejjer det... :D
 
Sv: Re: Historien om ett Mustangsto

tufft :smirk: hur gör man för att få en sån då?
 

Liknande trådar

Dressyr Jag har varit inne i Ebay djungeln och kikat under ett par veckor nu ffa. på sadlar. Intressant att kolla där tycker jag. Jag fastnade...
Svar
7
· Visningar
1 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp