historien om min hund

Milosari

Trådstartare
Jag har utlovat en uppdatering om min hund, så här kommer den.

Första gången jag såg henne var när jag bodde på en internatskola och en liten schäfertik kommer inrusande i köket där jag bor. En mager ynklig stackare, hon såg ut att vara en si sådär 6-7 månader och snabbväxande. Men ack nej, hon var hela 2 år. Hon skulle avlivas sa tjejen som hade med henne, för ingen orkade med henne. Till saken hör att detta var inte tjejens hund, utan hennes ex, som skaffat hunden tillsammans med en tidigare flickvän. Hunden hade alltså flera hem, men ingen ville ha hand om henne längre. Tjejen som hade med henne skulle åka bort, och eftersom Minina, som hon heter, kom så bra överens med min valp erbjöd jag mig att passa henne... Det dröjde inte länge förän jag var helt nerkärad och efter lite tjatande på den egentliga ägaren skrev han på ett papper att hon var min! :)

Lilla Minina var så mager att man kunde se ryggraden sticka upp :cry: . Så det första jag gjorde var att byta mat (hon åt inte den hon hade) och sedan göda henne ordentligt. Sakta men säkert började hon gå upp i vikt. Nästa steg var att kunna ta i henne utan att hon började skrika och att hon skulle klara av att träffa olika människor utan att få panik -första gången hon träffade min pappa kastade hon sig in i ett hörn och bara skakade av rädsla... :(

Det gick ett år och de flesta av hennes problem försvann. Men ett nytt dök upp, hon började visa aggressivitet mot andra hundar. Vi flyttade till en ny lägenhet och vår nya granne hade två hundar som sprang lösa lite vind för våg. Det var som bäddat för slagsmål och några sådana senare blev hon helt vansinnig på alla hundar, även på långt håll. Droppen kom när mamma skulle passa henne och hon slet sig och hoppade på en annan hund, de hotade med polisanmälan. Då började jag på allvar leta efter hjälp.

I våras hittade jag en "hundpsykolog" som lärde mig att börja mata henne med godis vid varje hundmöte. Vilket givetvis inte hade någon effekt. I samma veva började jag på kurs med min andra hund på brukshundklubben och frågade om jag fick ta med min tik (utanför inhängnaden) men det rynkades så förfärligt på näsorna att jag lät bli.

I slutet av maj skrev jag en tråd om våra problem på vasterviksbk.nu och där fick jag kontakt med en man i stockholm som lovade att han kunde hjälpa oss, annars skulle vi få pengarna tillbaka. Sagt och gjort, vi satte oss på tåget och åkte hela vägen från skåne till huvudstaden. Och banne mej, det funkade. Han visade mig hur jag snabbt och enkelt kunde bryta hennes utfall.

Fint! Nu var hennes utfall borta och vi kunde börja gå på riktiga promenader igen. Dock kunde t o m jag räkna ut att en akutlösning inte räcker. Nu var det dags för finputsningen. På samma forum hade jag fått kontakt med en annan man som bodde lite närmare och jag frågade om han ville komma och titta på min hund. Det ville han gärna, och på så sätt introducerades jag för TJ och klickermetoden. Detta var i juni/juli.

Vi tränade flera dagar i veckan fram till slutet av augusti, både enskilt och med andra hundar. Allt eftersom Mininas självförtroende ökade visade hon nya sidor, och en dag när vi tränade bland en massa agilityhinder visade hon hur de skulle tas. Någon gång har hon alltså blivit tränad till det. Sedan flyttade vi, men fortsatte att hålla kontakt med tränaren och tränade "på distans". Och igår var det alltså dags för vår första tävling. (se tråd "sååå glad").

Är det inte en riktig solskenshistoria?

Bild på underverket :love:
 
Sv: historien om min hund

Det är det verkligen!! Helt otroligt! Jag fattar det knappt och så start på lydnadsprov och allt :) Hoppas att de tappade hakan *hi hi*
 
Sv: historien om min hund

ja, jag har inte fattat det riktigt ännu. inte en enda nolla igår! vi skulle bara in och bli av med den värsta nervositeten innan vi vågade satsa på nästa tävling. men ojoj vilket jobb jag har lagt ner. med henne får man inget gratis...

fast det är lite kul att man ändå kan lyckas med en hund som enligt många borde avlivats flera gånger om!
 
Sv: historien om min hund

Inte bara mycket jobb, det krävs talang också :D
 
Sv: historien om min hund

*he he* Det låter vi vara osagt

nä... skoja bara...
 
Sv: historien om min hund

åså bara för attt skryta lite... tränarens utvärdering... :D :cool:

Agge/Minina
Tänk nu på att för några månader sedan var Minina en högaggressiv opålitlig problemhund, som faktiskt är portad på ***** Brukshundklubb. Vad som hänt i hennes uppväxt vet vi inte då Agge tagit hand om henne, men jag tror inte hon haft det alltför lätt.
Nu klarar sig Minina utmärkt bland andra hundar, och i dag tävlade hon för första gången. Problemet med A/M är och har varit att Agge begripligt nog inte vågar lita på Minina, i går var hon ängslig när jag lät Minina vara i min bil med LOke.
Därför vet jag att Agge var väldigt nervös för två moment - platsliggande och tandvisning. Men Minina låg som en bläckfläck i platsen, och i tandvisningen klättrade hon upp i famnen på domaren!
A/M genomförde sin debut på ett jättefint sätt, inte en enda nolla. Självkart lite missar här och där, men poängen blev 145, och det var mycket bättre än vad jag vågat hoppas på. Lite lsutigt att det var exakt samma poäng som A/M fick av Jenny på Lillegård i går!
Nu blir det Eslöv med Minina och Svedala med Loke2. Loke 2 kan bli en riktig lydnadspärla, kan jag berätta.
Vore bra om någon mer vill tävla i Svedala, det går så lätt rykten om jag tillbringar en hel dag med Unga Damer.
 
Sv: historien om min hund

Pratade med en kompis som tränat för honom och han var jättebra sa hon. Hon hade nämligen nån Schäfertik på kursen som var jobbig på andra hundar, men det var inte ni, för den hunden hette nått annat, alltså så kom vi in på det. Men hon är på SHU tror jag...
 
Sv: historien om min hund

ska kanske skriva att tränaren har också en hund som heter loke. det var alltså inte min loke som var i bilen. min loke kallas loke2.
 
Sv: historien om min hund

Vilken härlig historia!

Får en tår i ögat då jag läser om Minina, du har verkligen räddat henne från att ha ett plågsamt minne från livet.

All heder åt dig..

*kram*

/ 5 hela dagar och 12 timmar ;)
 
Sv: historien om min hund

tack *stolt* fast förutom en liten skrytvarning på tråden så är den också menad som en liten sporre till de som har en "problemhund". det krävs en hel del, men det går! och mina nuvarande är egentligen mina första hundar, så man behöver inte ens vara expert. bara hitta någon som är snäll och vill hjälpa.

men man ska gå på sin känsla och inte låta sig luras av egenutnämda "experter". jag hade kontakt med många fler än de jag träffade och endast två uppfyllde mina krav.
 
Sv: historien om min hund

Vilken historia! Vad roligt att det gått så bra, hoppas att du tar åt dig äran för du är verkligen duktig. ;)
 
Sv: historien om min hund

haha nu spricker jag snart av allt beröm. egentligen är det min tränare som ska ha allt beröm, det är han som har lärt mig allt jag kan om hundar och deras träning.
 
Sv: historien om min hund

Jamen det är ju du (och hunden!) som tränat! ;) :D
 
Sv: historien om min hund

och så skriver jag "NN vad ska jag göööra??? hon gör inte som jag vill! dumma hund... NN du måste hjäääälpa mig!" :angel: och så skriver han hur jag ska göra och det funkar nästan alltid ;)
 
Sv: historien om min hund

Nej det var nån kurs tror jag... Jag bara sa att en tjej tränar privat och hon högg direkt att det var han utan tvekan :)
 
Sv: historien om min hund

Det är så himla kul att det gick så bra för er i helgen! Det här hade du nog inte kunnat tänka dig för ett halvår sedan, att du skulle tävla med henne i höst - och med sånt resultat! Jättestort grattis! Det måste vara en underbar känsla att få prestera något sånt här med en hund som ingen trott på.

Och vad gäller tränaren så kan jag bara instämma - han är en fantastisk hundmänniska!
 
Sv: historien om min hund

haha känner du pressen? jag menar, du måste ju få bättre poäng än mig för din hund är bara lite kaxig och inte hysterisk :devil:

jag är väldigt nyfiken på hur det kommer gå för loke i svedala, bara han håller sig på mattan ska vi nog kunna skrapa ihop minst 160. men det är om han håller sig på mattan då... han tenderar ju att bli lite väl laddad ibland...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 541
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 694
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 270
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp