Historiska hingstlinjer hos varmblodiga ridhästar (aka halvblod)

Myrten

Trådstartare
Detta är en ren nörd/intressefråga:

Som de allra flesta vet finns det idag tre existerande, ursprungliga hingstlinjer hos engelska fullblod: The Byerley Turk, The Darley Arabian och The Godolphin Arabian/Barb, samtliga daterade till sent 1600-tal eller 1700-talets första del. Ursprungligen fanns det även andra hingstlinjer. Jag vet inte på rak arm om de förekommer i stamboken (första bandet av General Stud Book dateras till 1793) eller om de försvann redan före "stambokstid". Det som är helt klart idag är att Darley Arabians (som inte tycks ha varit vad vi idag definierar som arabiskt fullblod) hingstlinje har blivit mycket dominerande. De två andra finns fortfarande, men de för en ganska tynande tillvaro.

Härom dagen snubblade jag över en härstamning till ett svenskt halvblod på en stambokssida där hingstlinjen stod utskriven ner till den första, stamboksförda generationen. Och vad ser jag? Darley Arabian. Detta fick mig att börja fundera om nämnda hingsts linje även är dominerande bland varmblodiga ridhästar eller om det där finns ett knippe av andra linjer. Jag hittade en artikel om hingstlinjer hos hannoveranare. De där nämnda, A/E, D, F och G går alla tillbaka på fullblodshingstar och samtliga tillhör Darley Arabians hingstlinje. Jag kollade några andra hingstar som nämns i artikeln: Abglanz (trakhener), Cor de la Bryère (SF), Almé Z (SF). De går tillbaka till fullblod från Darley Arabians hingstlinje. Från denna linje stammar de rena fullbloden Sacrament Song XX och Furioso XX.

Detta var ju bara ett hannoveranare, så jag tänkte göra några stickprov bland klassiska (=äldre), svenska halvblodshingstar. Kollade Gaspari, Drabant, Urbino och Immer som exempel på de svenskfödda. Engelska fullblod, Darley Arabian. Utrillo, Irco Marco och Turban Rose fick representera importer. Samma resultat. Pompe var faktiskt den enda som jag hittat hittills som har ett annat ursprung. Ja, engelskt fullblod var rä förstås men denna gång Byerley Turk. Det är ju dock ett väldigt begränsat antal - men ändå.

Så kära bukare som kan mer om varmblodsstammar - är det så här det ser ut? Finns det några hingstlinjer som inte går tillbaka på engelska fullblod? Och är Darley Arabians hingstlinje så dominerande som den tycks vid första intrycket?
 
Det korta svaret är nej. Jag kan inte påminna mig om att jag hittat någon med annat ursprung. Jag nördade runt med det för cirka 20 år sedan. Tänker att det beror på att man avlat fram de varmblodiga hästarna via fullblod.

Mitt intryck är också att Darley Arabian är dominerande, men de andra två lever också kvar. Ett tag hade jag tre hästar som tillhörde varsin linje :) En Darley Arabian via Ceylon, en Godolphin Arabian via Szkopul och en Byerley Turk via Lambourgini och alltså Pompe.
Från Byerley Turk kom även angloaraben Ramzes som ligger bakom R-linjen och alltså både Ramiro och Rubinstein, och den är ju rätt utbredd idag. Jag har fått en uppfattning om att den linjen är större än Godolphin Arabian.
 
Nörd fråga, då är det dags för mig!

Det finns linjen från Habicht TRAK f 1967 e. Burnus AA (AngloArab) men har egentligen Shagya blod som går tillbaka på en fullblodsarab vid 1800-talets början.
Schwarzgold TRAK f.2009 -Imperio-Connery-Buddenbrock-Sixtus-Habicht, samtliga Elite inom TRAK aveln utom Habicht. Balzflug som använts mycket inom KWPN är också en son till Habicht.

Connery har lämnat Maria Erikssons Mc Gordon som nu börjat gå GP.

Även Hohenstein I TRAK e.Caprimond-Karon-Arogno-Flaneur-Maharadscha-Famulus-Fetysz ox har direkt linje till fullblodsarab. Aktuell idag som morfar till DSP Quantaz och har haft flera söner som verkat inom SWB. Har ett 30-tal godkända söner i olika förbund.
 
Den enda jag kommer på på rak arm är Hockey II (far till bla Almox Prints och Perechlest) från Kirov-stuteriet som går tillbaka på arabhingsten Koheilan Adjuze OA som importerades till Ungern 1885 från Anazeh-beduinerna. På arabbsidan finns det två grenar, en rysk och en polsk. Den ryska är den absolut största av dem. Om ni googlar "almox prints" och "koheilan adjuze" hamnar ni på en sida som beskrivit arabdelen :angel: :D

Nu är väl kanske inte det en hingstlinje bland varmbloden/SWB per se men på arabsidan är det i allra högsta grad en hingstlinje som är känd för sina goda bruksegenskaper.
 
Kollade 7 st varmblod, 2 st av dessa gick inte tillbaka på Darley Arabian. Den ena gick till Byerley Turk (lettiskt varmblod, via oldenburg, selle francais, angloarab till eng fullblod). Den andra hade Shagya som ursprung ( finskt varmblod via ungerskt, hingsten Nerox 204 som även användes i Sverige). De svenska och tyska hästarna jag tittade på gick tillbaka på DA.
 
Jag vet att det är på tyska men i en vild förhoppning att det finns någon app eller extension som kanske kan översätta måste jag ändå tipsa om Trakehner Kamingespräches avsnitt om hingstlinjer. Om man kan lite tyska kanske det räcker med de tyska undertexterna för att det ska bli tillräckligt begripligt.
 
Jobbar, så jag svarar lite snabbt och samlat nu och (förhoppningsvis) mer utförligt senare.

Tack alla för input! När jag började snoka och insåg hur mycket DA det egentligen finns även hos varmblod väcktes ju frågan vad som gör skillnaden mellan engelskt fullblod och varmblodiga ridhästar. För att det är skillnad och var långt innan den moderna sporthästen började renodlas efter WW2 kan vi nog vara överens om. Är det avelsmålet? Eller det ursprungliga stomaterialet? Jag har inte tid att söka just nu, men jag har för mig att man har konstaterat att inhemska ston spelat en större roll än man tidigare trott i det engelska fullblodet. Jag har väldigt liten kunskap om vilka ston varmblodsraserna bygger på, utom att utegångshästen färsing (från Färs härad) anses vara del i de inhemska ston som är grunden för SWB. Men hur många stofamiljer som går tillbaka till färsingar vet jag inte. Det är ju ganska gott om tyska importer tidigt (och även engelska fullblod och kanske en del orientaliskt?).

Av den ni skrivit ovan drar jag en snabbslutsats att i västra Europa tycks dominansen av engelska fullblod på hingstsidan vara större än i östra. De nämnda arab och shagya verkar härledas främst österut.

Att det inte finns några fler ursprungliga fullblodslinjer (bortsett från de tre) hos varmblod är inte anmärkningsvärt kom jag på. Dessa var naturligtvis borta hos fullbloden när man började använda dem i aveln med varmblodiga ridhästar och skapa grunden för de moderna varmbloden.

Back to work!
 
Ja det stämmer, likaså Hannovers gamla F-linje, senare W-linjen med Weltmeyer, Warkant, Welt Hit II med många fler. Det gör Godolphin Arabian linjen mer prominent inom ridhästaveln än vad den är inom fullblodsaveln.

Det finns en tynande linje från Man O'War xx som senast främst via Tiznow xx företräder Godolphin Arabian på fullblodssidan.

Här finns allt man kan önska sig om man vill veta mer om den tidiga fullblodsaveln.
https://www.bloodlines.net/TB/
 
Jag vet att det är på tyska men i en vild förhoppning att det finns någon app eller extension som kanske kan översätta måste jag ändå tipsa om Trakehner Kamingespräches avsnitt om hingstlinjer. Om man kan lite tyska kanske det räcker med de tyska undertexterna för att det ska bli tillräckligt begripligt.
Tack för den länken! Skall titta på de andra Kamingespräche vid senare tillfälle, det finns 8 avsnitt och alla ser intressanta ut!

Båda linjerna från Burnus AA och Fetysz ox gicks igenom, plus en del av de äldre linjerna som var aktuella inom SWB på 50-60 talet.
 
Tack för den länken! Skall titta på de andra Kamingespräche vid senare tillfälle, det finns 8 avsnitt och alla ser intressanta ut!

Båda linjerna från Burnus AA och Fetysz ox gicks igenom, plus en del av de äldre linjerna som var aktuella inom SWB på 50-60 talet.
Åh vad roligt att du hade glädje av den! Håller med, finns tex om stofamiljerna också.
Och serien är pågående så det kommer fler avsnitt ☺️
 
Furioso stammar ju från Godolphin Arabian?
Jo, jag måste ha klickat fel någonstans när jag gick igenom stamtavlorna. Jag kan inte detta i huvudet utan det var en miniundersökning jag gjorde när jag börjat fundera över sakernas tillstånd.

Faktum kvarstår dock att det är väldigt mycket engelskt fullblod och även väldigt mycket Darley Arabian. Som @Dark Ronald säger finns förmodligen GA på varmblod än på fullblod. Om de sistnämnda gjorde jag just en snabbkoll av de 20 mest framgångsrika hingstarna (sett till avkommornas insprungna pengar) 2022 i Europa respektive Nordamerika. Med reservation för felklick verkar samtliga komma från DA. I Europa dominerar i sin tur Northern Dancer och hans söner (med Danzig i topp) stort - 17 av 20. I Nordamerika är det "bara" sex av 20 från ND. Istället är det Mr Prospector som ligger i topp då tio av de främsta går tillbaka på honom. Skulle vara intressant att se på hela populationen och antalet individer. Men just nu hann jag bara med det här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp