Bukefalos 28 år!

Hitta diagnosen

spinxx

Trådstartare
Obs, ej min häst. Ägaren har enligt uppgift tagit ut veterinär, men denna har tydligen inte kunnat diagnostisera och behandla hästen.

Fick frågan om vad jag tror att denna häst (som tillhör en bekants bekant) lider av.
Jag har ingen aning men jag tänkte att ni kanske har en idé om vad det skulle kunna vara.

Symptom som varat i snart ett år:
  • Svullnad och värme över kronranden.
  • Oregelbunden större svullnad upp mot kotan som kommer och går.
  • Håravfall och "elefantliknande" hud över kronranden.
  • Mjuk kronrand, som om det varit blött underlag.
  • Ingen feber.
  • Ingen hälta.

    Hästen går i samma hage som den alltid gjort, och äter samma foder. Inga nya växter har hittats i hagen.

    Så, hit me med era tankar och erfareneheter!

    image1.JPG
 
Obs, ej min häst. Ägaren har enligt uppgift tagit ut veterinär, men denna har tydligen inte kunnat diagnostisera och behandla hästen.

Fick frågan om vad jag tror att denna häst (som tillhör en bekants bekant) lider av.
Jag har ingen aning men jag tänkte att ni kanske har en idé om vad det skulle kunna vara.

Symptom som varat i snart ett år:
  • Svullnad och värme över kronranden.
  • Oregelbunden större svullnad upp mot kotan som kommer och går.
  • Håravfall och "elefantliknande" hud över kronranden.
  • Mjuk kronrand, som om det varit blött underlag.
  • Ingen feber.
  • Ingen hälta.

    Hästen går i samma hage som den alltid gjort, och äter samma foder. Inga nya växter har hittats i hagen.

    Så, hit me med era tankar och erfareneheter!

    Visa bifogad fil 14036
Har man kollat efter alla tänkbara kvalster, skabb etc? Tagit prover?

Vad står den på för boxunderlag?
Tänker på allergier eller annan reaktion på något.
Vet dock inte om det ger mjuk kronrand, men svullna ben har jag sett på hästar åtminstone som reagerat på något de ätit.

Men nu spånar jag bara...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 439
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 973
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 005
Senast: mackan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
3 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp