Hitta doktoranden?

essass

Trådstartare
Jag har ett tag funderat på att växla ner, försöka jobba mindre och helst då hemifrån, i alla fall delvis. Jag är snabb på tangentbordet och bra på skriftspråk, och därför tänker jag försöka mig på transkribering. Jag har laddat hem ett program, övat flitigt och inser att jag tycker det är kul och är hyfsat bra på det. :) Eftersom jag har en enskild firma skulle jag hellre vilja försöka vara min egen än att jobba åt någon av de onlineföretag som finns, och fick tips om att studenter och doktorander som håller på med kvalitativa studier ofta behöver transkribering. Men hur hittar jag dem och kommer i kontakt med dem?

(Jag valde ett annat nick än mitt vanliga, eftersom jag inte har informerat mitt jobb om mina planer ännu.... ;))
 
På universiteten, ;) kolla de som du har närmast dig om de kanske har någon Facebook sida, Örebro universitet har exempelvis en som heter Dom kallar oss studenter, där det annonseras det mesta, allt från bostäder till borttappade nycklar.
 
Vi anlitar en hel del. Har ju upphandlade byråer, så ett tips är att hålla koll på upphandlingar.
 
På universiteten, ;) kolla de som du har närmast dig om de kanske har någon Facebook sida, Örebro universitet har exempelvis en som heter Dom kallar oss studenter, där det annonseras det mesta, allt från bostäder till borttappade nycklar.
Facebook, förstås! Det kunde jag ju räknat ut själv... :banghead::D Tack för tipset!
 
Vi anlitar en hel del. Har ju upphandlade byråer, så ett tips är att hålla koll på upphandlingar.
Super, tack! Jag hittade en site där man kan titta på olika upphandlingar, och där fanns en just med transkribering. Inser att jag måste ha mer erfarenhet och skaffa mig ett cv innan jag kan delta där. Men brukar det vara många byråar som lägger anbud i de upphandlingarna, och är det bara "de stora" som är med i matchen?
 
Lär dig transkribera fonetiskt så har du massor av jobb på logopedmottagningen. Troligen obetalt men du hade blivit överöst med kakor :p

/Logoped som avskyr transkribering
 
Super, tack! Jag hittade en site där man kan titta på olika upphandlingar, och där fanns en just med transkribering. Inser att jag måste ha mer erfarenhet och skaffa mig ett cv innan jag kan delta där. Men brukar det vara många byråar som lägger anbud i de upphandlingarna, och är det bara "de stora" som är med i matchen?
Jag har ingen koll på vilka som är med eller så. De forskarna som jag jobbar mot har ofta sina inarbetade som transkriberar. Inte gigantiska byråer tror jag.
 
Det är ju dem jag skulle vilja hitta. Nu vet jag i alla fall vilken institution jag ska leta på! :)
Nu är jag inte superinsatt i forskarutbildningen men de doktorander jag känner transkriberar själva, de har inte råd att lägga en del av sin budget/ryggsäck på det.
Övriga forskare däremot.
 
Nu är jag inte superinsatt i forskarutbildningen men de doktorander jag känner transkriberar själva, de har inte råd att lägga en del av sin budget/ryggsäck på det.
Övriga forskare däremot.
Men doktorander kanske kan vara intresserade till ett rejält subventionerat pris, med tanke på att jag behöver referenser?
 
En annan idé är att höra med företag som gör marknadsundersökningar. När jag har jobbat med kvalitativa undersökningar i sådana sammanhang så hade vi hjälp av timanställda transkriberare som oftast jobbade hemifrån med att skriva ut djupintervjuer och fokusgrupper. Behövde inga referenser utan fick göra ett test vid intervjun för att visa hur snabbt och rätt de skrev.
 
En annan idé är att höra med företag som gör marknadsundersökningar. När jag har jobbat med kvalitativa undersökningar i sådana sammanhang så hade vi hjälp av timanställda transkriberare som oftast jobbade hemifrån med att skriva ut djupintervjuer och fokusgrupper. Behövde inga referenser utan fick göra ett test vid intervjun för att visa hur snabbt och rätt de skrev.
Vilket bra tips, tack!
 
Efter att ha googlat en stund så är jag nu lite häpen över hur många företag det finns som sysslar med marknadsundersökningar i olika former!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp