Hitta foder med låg sockerhalt - ett helvete!

DarkInNight

Trådstartare
Någon med samma problem?


Jag börjar ge upp.
Har en bonde som tar in en massa hö och hösilage varje år. Jag bokade upp vinter/vårförbrukningen av det hösilage med lägst sockervärde; 9,9%. Betalade, fick det hemkört... och har sen fått slänga massor pga mögel.
Nu är jag ute i foderletarsvängen igen eftersom hösilaget snart är slut eftersom jag slängt så mycket men det verkar ju vara helt omöjligt att hitta ett bra grovfoder med lågt sockervärde!

Ska vara rätt strl på hösilagebalen eller så ska det vara hö. Tyvärr kan jag inte lagra hö så då ska jag kunna hämta en rundbal i taget, eller mindre mängder småbal. Helst vill jag dock fodra med silage.
Edit. Iofs, hittar jag storbalar med låg sockerhalt får jag väl ta smällen att slänga hälften...

Många faller bort direkt eftersom de inte analyserat sitt grovfoder.

Sen ska analysen visa rätt sockervärde, vilket är skitsvårt att hitta. Efter att ha pratat med X antal bönder och fått höra X antal analyser så är det bara hos min bonde som det funnits ett foder med sockerhalt under 10%, och det var ju mögligt...

Dessutom börjar jag bli trött på att bli dumförklarad när jag säger att jag vill veta sockerhalten...

Hur har ni lyckats få tag på ett grovfoder med lågt sockerinnehåll?
 
Senast ändrad:
Sv: Hitta foder med låg sockerhalt - ett helvete!

Men det är väll inte många som kollar sockerhalten ? Blandar du ihop det med energi ?

Man brukar väll inte mäta sockerhalten i procent utan det brukar väll vara en siffra som det skall ligga under ? Vilket iof borde kunna omvandlas i % ?

Är lite novis angående socker halten men det börjar ju komma fram mer och mer med tanke på alla fånghästar .
 
Sv: Hitta foder med låg sockerhalt - ett helvete!

Rena turen. Jag står på ett stall som bara har ponnys, bortsett ifrån min då. Ägarna ville ha ett hösilage med låga värden (för att kunna fodra på lite) och det hösilaget de har köpt är rena drömmen! Sockeranalys ingick i analysen, det var inget konstigt med det. Toppen! :)
Per kg ts
SMRP 50
MJ 9.9
Socker (NIR) 130 g/kg ts +- 15%

Ts är 67 %. Det innebär att sockerhalten är ca 87 gram per kg foder. 67 % är rätt torrt också, torrare än man tror faktiskt. Fast du kanske menar per kg ts?
 
Sv: Hitta foder med låg sockerhalt - ett helvete!

Nope, blandar inte ihop med energin :)

Har en häst som haft fång som jag vet fungerar bra på foder med låg sockerhalt (under 100 gram socker/kg ts), så jag vill fortsätta på den linjen.


kryddan. Toppen att få det "på köpet" :) . Ja jag vill ha ett foder med högst 100 gram socker/ kg ts. Men det verkar som att jag kanske får nöja mig med ett hö med högre värden :( .
Vet att det går att blötlägga för att minska sockerhalten men det skulle inte fungera riktigt i dagsläget.
 
Sv: Hitta foder med låg sockerhalt - ett helvete!

Svarar fler!

Eurofins har numera sockerinnehåll med i grundpaketet (i vart fall om man tar mineraler också) på analyserna!

Hos Agrilab är det ett tillval.


Inte svar på frågan, men ett tips till sommaren!

Till nästa år får du instruera bonden du köper hö/hösilage av hur de ska göra för att hålla sockerhalten nere!
Vad jag har förstått så måste man slå gräset mellan 5 och 9 på morgonen, helst efter en varm natt!
Har natten varit varm förbrukar gräset sockret som bildas under fotosyntesen dagen innan genom att växa. Är natten kall växer inte gräset lika fort och allt socker kanske inte förbrukas, slår man senare på dagen är det full fart på fotosyntesen igen och sockerhalten stiger.
Finns säkert de som kan detta bättre så rätta mig om jag har fel!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 795
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Ni som har erfarenheter av hö (ej hösilage utan vanligt hö) på storbal, kan ni kanske komma med lite goda råd? Har fått erbjudande att...
Svar
18
· Visningar
3 884
Senast: mackan
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 231
Senast: Sara75
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp