Hitta häst som försvunnit...

Plantan

Trådstartare
Hej!
Jag söker en häst jag hade hand om en tid för några år sedan. Har undrat vart den tog vägen, då ägaren inte velat uppge det. Han avstår kontakt, då jag haft åsikter om hästens mående och vad som borde åtgärdas som tex tänder mm. Går det att leta reda på en häst via nåt register? Jag har tex chipnummer. Hur kan jag hitta den? Jag vet att han flyttade den från sin bostadsort, men var hästen tog vägen sen vet jag inte. Om du tror du kan hjälpa mig, så skriv gärna ett meddelande privat, pm, direkt till mig. Den här hästen var verkligen speciell och jag vill veta om den lever och hur den har det i så fall!
Hur hade du gjort om du sökte en häst så här?
 
Jag brukar börja med att googla hästens namn. Ibland är det inte tillräckligt specifikt så man måste specificera sökningen med "häst" och ibland sålla ut med minustecknet. På instagram kan man ibland hitta hästar om den som har den har hashtaggat namnet och har öppen profil.
 
Den kanske finns i det nya registret som hästhållare måste registrera i? Kolla på jordbruksverkets hemsida. Jag har hittat hästar där men det står bara ueln(?) inte namn. Minns tyvärr inte var jag hittade söktjänsten.
 
@Rosett
Det där med hästhållning, var det för stall med många hästar, eller även mindre? Tänkte ifall hästen står med bara en, eller i värsta fall, utan hästkompis!?
 
@Rosett
Det där med hästhållning, var det för stall med många hästar, eller även mindre? Tänkte ifall hästen står med bara en, eller i värsta fall, utan hästkompis!?
Alla hästar ska registreras där men inte alla har gjort det, är anläggningens ägare/den som håller i verksamheten som ska göra registreringen.
 
Alla hästar ska registreras där men inte alla har gjort det, är anläggningens ägare/den som håller i verksamheten som ska göra registreringen.
Jo, jag har lämnat ueln för min häst, var bara osäker på om det var för alla, även små stall. Men det gav ju hopp! Tack!
 
Den kanske finns i det nya registret som hästhållare måste registrera i? Kolla på jordbruksverkets hemsida. Jag har hittat hästar där men det står bara ueln(?) inte namn. Minns tyvärr inte var jag hittade söktjänsten.
Det är inte meningen att det registret ska vara offentligt sökbart. Det enda man kan se är i vilken avelsorganisation individen är registrerad. Var, som i vilket stall, är det nog bara jordbruksverkets personal som kan se.
https://jordbruksverket.se/e-tjanst...anster-och-databaser-djur/central-hastdatabas
 
Jag brukar börja med att googla hästens namn. Ibland är det inte tillräckligt specifikt så man måste specificera sökningen med "häst" och ibland sålla ut med minustecknet. På instagram kan man ibland hitta hästar om den som har den har hashtaggat namnet och har öppen profil.
Letat, inte hittat ett spår... 😔
 
Aha, okej. Tack för svar. Men du skriver "nog", du är inte helt säker? 🤔
Jag vet inte om det finns personer utanför jordbruksverket som har tillgång till hela registret. Men det är inte sökbart för allmänheten.
Det har ju bland annat med GDPR att göra. Och t.ex att "fel person" inte ska kunna hitta någon hen söker genom att lista ut var den har sin häst uppstallad.
 
Tack, men det är inte en travhäst, så tyvärr kan jag inte använda mig av det registret. Och den tävlar ingenting. Troligen går den och skrotar som sällskapshäst, eller rids lite i skogen. Om den nu lever... :(
 
Har för mig att jag har sett en facebookgrupp för just det ändamålet, kan vara värt ett försök? Annars mer lokala hästrelaterade facebookgrupper, om du har ett hum om vilken region hästen kan befinna sig i. Kanske är nån som vet nåt som leder till nåt annat osv.
 
Jo, jag har letat där, men fick precis som du sa, bara upp organisationen. Jag hade hoppats på att få se om hästen levde i alla fall.
Om den vore död skulle den inte finnas i registret. Det är ju ett register över hästar som står på anläggningar/gårdar. Så om du hittat den där så lever den nog.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 013
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag är ny på denna sida, vet inte om den fortfarande används eller om jag är på rätt plats, ber om ursäkt för de! Jag måste lätta...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: super
·
Avel Hejsan! Jag har letat och googlat överallt för att hitta info om min tyskfödda häst. Men jag får inte fram något. Tänkte om det finns...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 017

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp