Hitta info om tyska hästar födda på 50-talet

eventingmania

Trådstartare
Finns det fler tillvägagångssätt än att skumma igenom alla världens öppna databaser och betalkontot på FN-verlag i jakten på info kring tyska avelsston som verkade i avel på 50-talet?

Har hittat en del stamböcker på antikvariat online men kan ärligt säga att jag inte kommer ihåg vad för slags info de tyska stamböckerna egentligen innehåller 🙈

Kort och gott är det värt investeringen?
 
Dun tråd fick mig att börja surfa efter tyska stamböcker. Hittade att Trakehner Verband gett ut något som verkar vara ett nytryck och har med ston med avkommor från 40-talet. Så om det är trakehner du letar efter kan jag kanske hjälpa dig😀
DEB727D1-F270-4D27-BE3C-E71A86508D18.jpeg
 
Intressant, men min gamla hästs morfar som var polskfödd saknas. Hans mamma finns men han saknas bland hennes avkommor.
Kanske de kör samma system som FN-Verlag där avkommor enligt vissa - för mig bitvis obegripliga - kriterier helt enkelt inte finns kopplade i databasen tillsammansmed sina föräldrar/avkommor O_o
 
Kanske de kör samma system som FN-Verlag där avkommor enligt vissa - för mig bitvis obegripliga - kriterier helt enkelt inte finns kopplade i databasen tillsammansmed sina föräldrar/avkommor O_o

Den här såldes till Danmark innan han hann användas i polsk avel, det kan kanske vara därför som han saknas? Båda föräldrarna finns med.
 
Den här såldes till Danmark innan han hann användas i polsk avel, det kan kanske vara därför som han saknas? Båda föräldrarna finns med.
Det låter ju som ett bättre system än just "no show" som FN-Verlag har 😁 Men trots min förvåning över hur FNs databas är uppbyggd måste jag ändå poängtera att man får otroligt mycket för pengarna hos dem ✌🏻🤩
 
Forsätter på den här tråden. Köpte lite böcker och i Schriddes böcker hittar man ju mycket info men det är ju bara "hans" hannoveranerstammar - stofamiljer som lämnat hingstar? - som kommer till tals i de böckerna. Finns det några böcker som lämnar info om övriga Hannoveranerfamiljer?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp