Hitta ledinflammationer?

S

svartis

Hur gör veterinärer för att hitta ledinflammationer i hästens ben? Ex ett Has, knä eller kota? Syns det på röntgen? Eller använder man ultraljud? Vilket är bäst?

vet att man gör böjprov och bedövar men om det inte ger något, hur går man vidare då?
 
Bedövning är ju oftast första steget för att försöka lokalisera ungefär var det onda sitter. Man kan titta på ledvätskan samtidigt. Vattentunn ledvätska t ex är tydligt tecken på att leden inte mår bra.

Sen kan man för många leder - inte alla - ultraljuda. Då syns en ev ledinflammation och det går även se om den är lite eller mycket inflammerad.

Röntgen visar inte ledinflammation men om hästen gått länge med inflammation så underliggande skelett skadats så syns det på röntgen tex. Det syns även om det finns t ex en lös benbit I leden - dvs man kan ibland se anledningen till en ledinflammation eller skadorna av en ledinflammation på röntgen.
 
Hur gör veterinärer för att hitta ledinflammationer i hästens ben? Ex ett Has, knä eller kota? Syns det på röntgen? Eller använder man ultraljud? Vilket är bäst?

vet att man gör böjprov och bedövar men om det inte ger något, hur går man vidare då?

"Om det inte ger ngt", menar du att hältan inte släcks när området bedövas?
 
Då får ju veterinären fortsätta att bedöva tills ngt hittas eller ultraljuda. Aldrig varit med om att hältan inte släcks faktiskt, bara att man får gå högre upp tills den släcks.. Jag hade en häst en gång där hältan släcktes från ca 3 grader halt till 1 grad på ett ställe. Veterinären var nöjd där och ville avbryta men jag menade på att jag ville gå vidare och vid nästa bedövning släcktes hältan helt och då kunde vi gå vidare och undersöka området.
 
På min så bedövades kotan och nerverna till hoven. Och det tog inte bort allt så då röntgade vi. Och det fanns pålagringar som förklarade hältan.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
905
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
382
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
452
Senast: jemeni
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 235
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp