Hitta Leela - och ID-hundar

Jag vet inte vad narkotikahundar har Med saken att göra dom vet ju vilken lukt dom ska söka efter en id hund får en helt främmande lukt varje gång kort sagt.
Jag kör kantarellsök med min ena hund och det är superenkelt för honom ,han vet precis vad han ska söka efter och att bollen kastas när han markerat. Kan tänka mig att narkotika inte är särskilt svårare än svamp medan id sök inte ens går att jämföra, jag är skeptisk till om någon hund ens kan kännas 100 procent säker där.
 
Jag vet inte vad narkotikahundar har Med saken att göra dom vet ju vilken lukt dom ska söka efter en id hund får en helt främmande lukt varje gång kort sagt.
Jag kör kantarellsök med min ena hund och det är superenkelt för honom ,han vet precis vad han ska söka efter och att bollen kastas när han markerat. Kan tänka mig att narkotika inte är särskilt svårare än svamp medan id sök inte ens går att jämföra, jag är skeptisk till om någon hund ens kan kännas 100 procent säker där.

Narkotika hundar har i USA lar sig massor av preparat att markera, och alla maste pensioneras nar cannabis blir lagligt om de lart sig att markera det som en olaglig drog da hunden inte far markera pa en laglig drog.
Det samma galler brand/bomb hundar ... det finns hur manga "accelerants" som helst de maste kanna igen efter en brand och hur manga "hemmagjorda" bomb material som helst de behover markera. Det ar inte bara "fertilizer" eller dynamit man anvander i hemmagjorda bomber.

Jag kanner personligen ett par "search and rescue" (SAR) teams och var ombedd att starta SAR traning med min gamla rottis, men hade aldeles for mycket att gora da, och mina nuvarande hundar ar inte lika bra, och jag har fortfarande for mycket att gora.
Har i USA har vi manga typer av SAR team, allt fran team som soker "wilderness" till team som soker i "sta'n" och de ar otroligt traffsakra.

Alla team gar under FEMA som haller i utbildningen. Jag gick utbildningen for mig som innebar att jag far stalla upp som volunteer i en katastrof situation, men har inte nagon direkt onskan att ge mig pa det pa allvar da jag i sa fall maste vara "on duty" och kallas ut mitt i natter och nar det kan behovas och aven om rottisen skulle kunna bli bra ligger inte mitt hjarta i det jobbet.
 
Kan tänka mig att narkotika inte är särskilt svårare än svamp medan id sök inte ens går att jämföra, jag är skeptisk till om någon hund ens kan kännas 100 procent säker där.
Jag är å andra sidan helt övertygad om att hundar klarar det, med rätt inlärning och duktig förare. Jag har sett hundar följa rätt hjortdjur trots att just den hjorten rörde sig först tillsammans med flocken, och sen sprängdes flocken och hjortarna sprang åt olika håll. Men jag tror att det är många av de sk idhundarna som inte håller måttet.
 
Jag känner folk som håller på med ID-hundar och tränar galet mycket. Jag vet oxå att det finns folk som utger sig för att vara superduktiga på id-sök med sin/sina hundar och lägger skam över hela kåren. Vissa är nog inte så bra på att läsa sina hundar heller om det verkligen är rätt doft dom markerar.
 
Nu sticker jag ut näsan rejält men jag tycker det har blivit ett olyckligt geschäft av detta med så kallade ID-hundar. Oftast har de bara gått några helgkurser, men påstås i princip kunna hitta en nål i en höstack. Förtvivlade människor som blivit av med sina djur griper efter halmstrån, samlar in pengar som går till ID-hundsförarna. Det är väl till exempel ganska stora summor som gått till Leela-söket.

I fallet med Leela så har hela sökgången haft samma mönster; någon säger sig ha observerat hunden (det finns aldrig några bekräftande bilder), det far dit en ID-hund som bekräftar, den försvunna hunden ringas in och ska fångas, inget resultat, det dyker upp en ny observation på en helt annan plats ibland många mil bort, och så samma visa om och om igen. Nu har de hållit på i ett år med detta utan resultat. Jag är SÅ skeptisk och betvivlar att hunden var vid liv någon längre tid efter försvinnandet. OBS, jag lovar att ödmjukt äta upp min hatt om hon skulle dyka upp.

Tittar man på de fall där dessa ID-hundar påstås ha hittat djur så har i de allra flesta fall djuren kommit hem av sig själva.
 
Nu sticker jag ut näsan rejält men jag tycker det har blivit ett olyckligt geschäft av detta med så kallade ID-hundar. Oftast har de bara gått några helgkurser, men påstås i princip kunna hitta en nål i en höstack. Förtvivlade människor som blivit av med sina djur griper efter halmstrån, samlar in pengar som går till ID-hundsförarna. Det är väl till exempel ganska stora summor som gått till Leela-söket.

I fallet med Leela så har hela sökgången haft samma mönster; någon säger sig ha observerat hunden (det finns aldrig några bekräftande bilder), det far dit en ID-hund som bekräftar, den försvunna hunden ringas in och ska fångas, inget resultat, det dyker upp en ny observation på en helt annan plats ibland många mil bort, och så samma visa om och om igen. Nu har de hållit på i ett år med detta utan resultat. Jag är SÅ skeptisk och betvivlar att hunden var vid liv någon längre tid efter försvinnandet. OBS, jag lovar att ödmjukt äta upp min hatt om hon skulle dyka upp.

Tittar man på de fall där dessa ID-hundar påstås ha hittat djur så har i de allra flesta fall djuren kommit hem av sig själva.

Fast när det gäller Leela har det ju även förekommit en hel del observationer där man efter sök konstaterat att det inte varit just den hunden?
 
Fast när det gäller Leela har det ju även förekommit en hel del observationer där man efter sök konstaterat att det inte varit just den hunden?
Ja, den ID-hunden i fallet har kallats ut till platser för observationer men inte markerat att det rört sig om Leela och observationerna har avskrivits.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 133
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 667
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 568
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp