Hitta medryttarhäst

Magiana

Trådstartare
Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit medryttare i rätt många år och på rätt många hästar. Nu verkar det dock rätt kört. Jag har fått några svar senaste månaden. En var en fjording som jag verkligen inte trivdes med, men jag tänkte att det kanske kunde ge sig och accepterade att rida den, men när ägaren frågade om vi klickade så kunde jag inte ljuga. Jag är sämst på att ljuga eller att linda in saker och sa då att det inte riktigt var min typ av häst men att jag behövde ridningen, och att jag hade föredragit en känsligare häst men att man ju inte kan få allt. Jag blev då uppsagd (och det förstår jag ju). Sen var det ett halvblod. Provridningen dröjde av olika anledningar men när det sen blev dags så drog sig ägaren ur och skulle inte ha en medryttare. Sen var det en oldenburgare. Provridningen gick dåligt (tyckte jag) men vi kom ändå överens om en till dag då jag skulle rida. Dagen innan meddelade ägaren att det inte skulle bli någon ridning. Jag undrade då vad som hänt men fick inget svar. En dag senare frågade jag om detta betydde att det inte skulle bli något medryttarsamarbete eller om det bara var något tillfälligt förhinder. Jag fick inget svar på det heller. Inget svar är ju också ett svar men dålig stil. Sen idag så fick jag ytterligare ett svar och hoppet tändes på nytt. Men så fick jag veta att det var två outbildade travare. Jag har inte kunskap nog att utbilda någon häst, framförallt inte travare. Och jag är inte så pigg på att betala lektioner för att utbilda någon annans häst.

Den annons jag lagt ut är denna:

"Hej! Jag skulle gärna vilja hitta en ny medryttarhäst att pyssla med och rida, helst mellan xx och xxx, men längre bort kan också funka. Jag är mest intresserad av dressyr och hoppning (på en blygsam nivå) men rider också ut. Det vore ett stort plus om det finns möjlighet att rida för tränare då jag gärna vill utvecklas. Jag har svårt att beskriva min erfarenhet men har ridit i många år, både på ridskola, privat och på rätt många medryttarhästar genom åren. Utbildningsnivån har varierat på hästarna från grundutbildade, till svår klass nivå. Vinterfilmen är 5 år gammal och den andra något nyare, men jag har inget som är av färskare datum. Referens kan lämnas."

Jag bifogade två filmer till annonsen där jag red två olika hästar.

Jag har haft lite olika annonser sedan i somras, men denna är den senaste som jag skrev efter att ha fått feedback på en tidigare annons. Jag har inte skrivit något om vilken typ av häst jag söker för att inte gallra bort någon. Bättre med något svar än inte alls tänkte jag. Det finns ju alltid möjlighet att gallra då jag får svar. Men mitt outtalade krav är väl ändå att hästen ska vara grundutbildad, typ LC. Jag är inte heller intresserad av rena skogsmullehästar då jag tröttnar på nolltid om jag bara ska rida i skogen.

Men hur fan går jag vidare? Varför får jag inget napp? Det här känns helt hopplöst. Snart slutar jag också på ridskolan så utsikten jag ser just nu är att jag inte kommer att kunna rida alls. Ridningen är det enda som kunnat motivera och pigga upp mig i min depression.
 
Vad menar du med känsligare häst?

Söker du enbart medryttarhästar som är gratis eller kan du tänka dig betala?
 
Jag hade nog faktiskt skrivit nåt om vilken typ av häst jag var ute efter. Men inte i stil med halvblod utbildad minst msv. Utan mer beskriva vilken typ av personlighet jag är ute efter. T.ex. att den ska vara pigg med egen motor men inte het. Inte bocka/stegra/etc. Gå att rida ut på ensam och i grupp. Osv. ras oväsentligt. Och har du några andra krav t.ex. grundutbildad eller liknande så skriv det. Jag blir mer skeptisk till de som skriver att alla typer av hästar är intressanta än de som har en vettig önskelista. De med orealistisk önskelista faller ju också bort. Men en lagom önskelista med dina viktigaste önskemål tror jag bara är bra. Skriv att du vill kunna rida dressyr och hoppa utöver uteritter om det är det du vill göra.

Annars tycker jag att din annons låter väldigt bra!
 
Vad menar du med känsligare häst?

Söker du enbart medryttarhästar som är gratis eller kan du tänka dig betala?
En som inte är helt stum. Man ska få en respons om man tar i tygeln.

Jag kan tänka mig att betala. Men då ska det vara en häst jag själv kan lära mig på. Outbildade travare går bort. En sådan vill jag inte ens rida gratis.
 
Jag hade nog faktiskt skrivit nåt om vilken typ av häst jag var ute efter. Men inte i stil med halvblod utbildad minst msv. Utan mer beskriva vilken typ av personlighet jag är ute efter. T.ex. att den ska vara pigg med egen motor men inte het. Inte bocka/stegra/etc. Gå att rida ut på ensam och i grupp. Osv. ras oväsentligt. Och har du några andra krav t.ex. grundutbildad eller liknande så skriv det. Jag blir mer skeptisk till de som skriver att alla typer av hästar är intressanta än de som har en vettig önskelista. De med orealistisk önskelista faller ju också bort. Men en lagom önskelista med dina viktigaste önskemål tror jag bara är bra. Skriv att du vill kunna rida dressyr och hoppa utöver uteritter om det är det du vill göra.

Annars tycker jag att din annons låter väldigt bra!
Jag har skrivit lite förut men inte fått svar alls på annonsen. Jag kan nog tänka mig det mesta som inte har några olater och som är minst grundutbildade. Sen passar väl inte hästar som har mycket temperament heller. Jag rider för dåligt för att klara dessa. Men jag får väl skriva om annonsen igen och lägga till det.
 
Jag tror att flertal av de som vill ha medryttare vill ha det för hästens uteridning, lite glatt och slappt sådär typ vila men ändå lite roligt för hästen och utan det arbete som blir vid dressyr och hoppning.

Om jag skulle vilja ha en medryttare och det till hästens uteridning så faller din annons bort.

Anledningen är om hästen ffa är under utbildning ( vilket innebär en icke skogsmullehäst) så fungerar det dåligt att låta någon annan rida dressyr eller hopp om den ryttaren inte är duktigare än vad man själv är eller tillför något man själv är dålig på.

Mao utbildningen går inte framåt, i bästa fall händer inget , i vanligare fall så får den utbildande ryttaren korrigera om och göra rätt efter medryttarens ridning.
 
Jag tror att flertal av de som vill ha medryttare vill ha det för hästens uteridning, lite glatt och slappt sådär typ vila men ändå lite roligt för hästen och utan det arbete som blir vid dressyr och hoppning.

Om jag skulle vilja ha en medryttare och det till hästens uteridning så faller din annons bort.

Anledningen är om hästen ffa är under utbildning ( vilket innebär en icke skogsmullehäst) så fungerar det dåligt att låta någon annan rida dressyr eller hopp om den ryttaren inte är duktigare än vad man själv är eller tillför något man själv är dålig på.

Mao utbildningen går inte framåt, i bästa fall händer inget , i vanligare fall så får den utbildande ryttaren korrigera om och göra rätt efter medryttarens ridning.
Den misstanken har också slagit mig. Men tyvärr kan jag inte kompromissa med min vilja att rida dressyr och hoppning. Får jag bara rida ut så tröttnar jag på nolltid. Då kan jag lika gärna låta bli att rida.

Men ser jag tillbaka på alla de medryttarhästar jag haft, så har ägarna eller fodervärdarna haft en mängd olika orsaker till att vilja ha medryttare. Det vanligaste har varit att de själva inte har hunnit med eller vill att hästen ska gå mer än de själva kunnat rida den. När jag räknar så är det alltså 12-13 stycken olika hästar jag ridit genom åren och som jag fått rida ganska fritt på. Så det har ju tidigare inte varit omöjligt att hitta medryttarhäst. Det här är första gången jag inte lyckats hitta någon. Och det förbryllar mig.
 
Just senaste månaden så tror jag faktiskt att en del av orsaken kan vara covid. Även om stall är en förhållandevis säker miljö så tror jag att många drar sig för att träffa nya människor öht. Det förklarar inte varför det här varit knöligt hela hösten men ändå.
 
Jag tycker att själva annonstexten är vettig. Finns det något på filmen som gör att man blir avskräckt? Dåligt filmad, suddig?
 
Jag tycker att själva annonstexten är vettig. Finns det något på filmen som gör att man blir avskräckt? Dåligt filmad, suddig?
Filmerna är inte världens bästa, men de enda jag hade. Jag har i båda fallen ställt upp mobilen på något ställe vid ridbanan eftersom jag aldrig haft någon med mig när jag ridit. Sen har jag klippt ihop filmsnuttar på totalt runt 1 minut vardera, för det är ju rätt mycket jag varit ur bild när jag ridit. Och så har jag inte tagit med det sämsta 🙈 (när hästen gått som en giraff).
 
Fasen att du inte bor nära mig! Men jag tänker, är film intressant? Jag hade nog inte direkt tittat på film men man kan ju erbjuda film via PM? Tror kärnan är att skriva en kort men bra beskrivning annars är det lätt (iaf för mig) att inte "orka läsa mer".

Hade jag haft din annons hade jag skrivit nåt sånt här:

Hej! Medryttarhäst sökes mellan xx och xxx, ev längre bort kan funka. Dressyr och uteritter önskas, kan hoppa men på lägre nivå. Önskar kunna få möjlighet att rida för tränare på egen bekostnad. Jag utför självklart stallsysslor när jag har mina dagar (om du nu vill göra det). Jag har ridit i många år och har erfarenhet av att vara medryttare. Referenser samt ridfilm finns via PM.

Eller liknande.
Sen verkar det svårt överlag (tycker jag) att hitta hästar och även medryttare och kanske nu när man inte ska träffa nya människor.
Men ge inte upp!
 
Fasen att du inte bor nära mig! Men jag tänker, är film intressant? Jag hade nog inte direkt tittat på film men man kan ju erbjuda film via PM? Tror kärnan är att skriva en kort men bra beskrivning annars är det lätt (iaf för mig) att inte "orka läsa mer".

Hade jag haft din annons hade jag skrivit nåt sånt här:

Hej! Medryttarhäst sökes mellan xx och xxx, ev längre bort kan funka. Dressyr och uteritter önskas, kan hoppa men på lägre nivå. Önskar kunna få möjlighet att rida för tränare på egen bekostnad. Jag utför självklart stallsysslor när jag har mina dagar (om du nu vill göra det). Jag har ridit i många år och har erfarenhet av att vara medryttare. Referenser samt ridfilm finns via PM.

Eller liknande.
Sen verkar det svårt överlag (tycker jag) att hitta hästar och även medryttare och kanske nu när man inte ska träffa nya människor.
Men ge inte upp!
Jag hade min annons (en tidigare version) för granskning i en fb-grupp och där fick jag förslaget att ha med film och att referens kan lämnas. I den gamla annonsen hade jag bara två foton, en dressyr och en hoppning. Sen var det en som tyckte jag skulle beskriva min ridkunskap vilket jag inte hade gjort i den annonsen. Eftersom jag tycker det är så svårt att beskriva min kunskap så blev lösningen att lägga till filmer.

Att man gör stallsysslorna när man har hästen ser jag som så självklart att jag inte har nämnt det just för att det är så självklart. Men alla kanske inte tycker det? De gånger jag inte behövt göra stallsysslor har hört till undantagen.
 
Just senaste månaden så tror jag faktiskt att en del av orsaken kan vara covid. Även om stall är en förhållandevis säker miljö så tror jag att många drar sig för att träffa nya människor öht. Det förklarar inte varför det här varit knöligt hela hösten men ändå.
Jag tänkte snarare att pga covid så rider folk själva. Det är det enda sociala umgänge man har numera och då vill man inte välja bort det.

/snille spekulerar
 
Jag hade min annons (en tidigare version) för granskning i en fb-grupp och där fick jag förslaget att ha med film och att referens kan lämnas. I den gamla annonsen hade jag bara två foton, en dressyr och en hoppning. Sen var det en som tyckte jag skulle beskriva min ridkunskap vilket jag inte hade gjort i den annonsen. Eftersom jag tycker det är så svårt att beskriva min kunskap så blev lösningen att lägga till filmer.

Att man gör stallsysslorna när man har hästen ser jag som så självklart att jag inte har nämnt det just för att det är så självklart. Men alla kanske inte tycker det? De gånger jag inte behövt göra stallsysslor har hört till undantagen.
Du kanske skall skriva att du är hjälpsam och gillar att ta hand om alla sysslor i ett stall.
Dessutom kanske du kan skriva vad du är villig att betala?
 
Du kanske skall skriva att du är hjälpsam och gillar att ta hand om alla sysslor i ett stall.
Dessutom kanske du kan skriva vad du är villig att betala?
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det där med betalningsviljan. Den varierar nämligen med vad det är för häst och vilka förutsättningar det finns för träning. Så jag brukar helt enkelt fråga ägaren vad denne vill ha betalt när vi träffas.
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det där med betalningsviljan. Den varierar nämligen med vad det är för häst och vilka förutsättningar det finns för träning. Så jag brukar helt enkelt fråga ägaren vad denne vill ha betalt när vi träffas.

Jag håller med dig. Jag hade nog inte nämnt nåt om det i en annons. Det är sånt man får prata om sen.
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska uttrycka det där med betalningsviljan. Den varierar nämligen med vad det är för häst och vilka förutsättningar det finns för träning. Så jag brukar helt enkelt fråga ägaren vad denne vill ha betalt när vi träffas.

Jag har uttryckt mig "betalar gärna för rätt häst och förutsättningar" eller något i den stilen. Då har man visat att man är villig att betala men inte satt ngn fast summa, utan kan bestämma sig för vad man tycker det är "värt" utifrån häst, upplägg, avstånd, etc. :)
 
Jag har uttryckt mig "betalar gärna för rätt häst och förutsättningar" eller något i den stilen. Då har man visat att man är villig att betala men inte satt ngn fast summa, utan kan bestämma sig för vad man tycker det är "värt" utifrån häst, upplägg, avstånd, etc. :)
Åh andra sidan kanske jag erbjudit min häst gratis, men backat om personen inte velat betala efter den texten. Vem vill att någon som inte tycker det är rätt häst ska rida?
 
Åh andra sidan kanske jag erbjudit min häst gratis, men backat om personen inte velat betala efter den texten. Vem vill att någon som inte tycker det är rätt häst ska rida?

Nu förstod jag faktiskt inte. Varför skulle man inte betala om man redan erbjudit sig?
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 028
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 247
Senast: bobbbo
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp