Hitta rätt uppfödare

Lillstrumpa

Trådstartare
Hej!
Det finns så mycket kunniga hundmänniskor här så hoppas kunna få lite hjälp och råd!
Jag planerar att bli med hund igen, vi har två jakthundar som mannen jagar med men det här kommer bli ”min” hund.
Valet har fallit på engelsk cocker spaniel då det känns som att den passar mig och våran tillvaro. Men nu till frågan, hur tusan hittar men en seriös uppfödare? Jag hittar ju såklart hur många uppfödare som helst och hundarna är HD-röntgade och sådär men mentalbeskrivning verkar inte vara vanligt. Vart letar jag och hur går man tillväga?
Tacksam för tips och råd!
Gott Nytt!
 
Är det en jaktcocker eller utställningslinjer du letar efter? :)
Jag är inte intresserad av utställning utan vill ha en trevlig hund som kan vara med ut på ridturer och med mig i jobbet som hovslagare. Är sugen på att testa nosework men inte tävla utan för stimulans. Hoppas det svarar på din fråga 😊
 
Du behöver ju inte ställa ut för att den är från utställningslinjer. Som med många andra raser är cockern uppdelad och en jaktcocker är avlad för arbete medan en från utställningslinjer inte kräver lika mycket. Jag har själv en cocker från utställningslinjer som aldrig visats och heller inte kommer göra det :)

Baserat på sin beskrivning låter det som att en "utställningscocker" passar bäst. Däremot är det få som mentalbeskrivs men jag skulle inte hänga upp mig på det. Eftersom du ändå inte vill tävla eller direkt vill arbeta med hunden kanske inte meriter är speciellt viktigt heller (många cockrar är ju mest aktiva sällskapshundar). Mitt främsta tips är väl då att kolla runt på uppfödare du tycker verkar vettiga och fråga så mycket som möjligt och även se till att träffa föräldrarna till tänkbar kull (helst även föräldrarnas kullsyskon men det är inte alltid helt lätt). Även åka runt på utställningar/andra aktiviteter med många cockrar för att träffa så många som möjligt. :)

Min är som sagt från utställningslinjer och jag hade inga MH beskrivningar att titta på. Han hänger med på långa skogspromenader nästan varje dag, spårar minst en gång i veckan, tränar lydnad kortare pass 2-3 gånger/v och diverse andra aktiviteter. Dock kräver han kanske inte fullt så mycket träning som han får men tycker allt är superkul!
 
Jag tror det är vanligare med BPH, beteende- och personlighetsbeskrivning, på raser utanför brukset. Jag kollar även Hunddata för att se eventuella veterinära anmärkningar på olika uppfödares linjer som de avlar på.
 
Du behöver ju inte ställa ut för att den är från utställningslinjer. Som med många andra raser är cockern uppdelad och en jaktcocker är avlad för arbete medan en från utställningslinjer inte kräver lika mycket. Jag har själv en cocker från utställningslinjer som aldrig visats och heller inte kommer göra det :)

Baserat på sin beskrivning låter det som att en "utställningscocker" passar bäst. Däremot är det få som mentalbeskrivs men jag skulle inte hänga upp mig på det. Eftersom du ändå inte vill tävla eller direkt vill arbeta med hunden kanske inte meriter är speciellt viktigt heller (många cockrar är ju mest aktiva sällskapshundar). Mitt främsta tips är väl då att kolla runt på uppfödare du tycker verkar vettiga och fråga så mycket som möjligt och även se till att träffa föräldrarna till tänkbar kull (helst även föräldrarnas kullsyskon men det är inte alltid helt lätt). Även åka runt på utställningar/andra aktiviteter med många cockrar för att träffa så många som möjligt. :)

Min är som sagt från utställningslinjer och jag hade inga MH beskrivningar att titta på. Han hänger med på långa skogspromenader nästan varje dag, spårar minst en gång i veckan, tränar lydnad kortare pass 2-3 gånger/v och diverse andra aktiviteter. Dock kräver han kanske inte fullt så mycket träning som han får men tycker allt är superkul!
Tack, det är nog precis som du säger att utställningslinjerna passar mig bäst 😊. Aktiv sällskapshund är precis vad jag vill ha. Vi hade tidigare en blandras med dålig mentalitet men funkade bra då men hade inte funkat nu då vi har barn. Det är nog därför jag är lite nojjig, vill att det ska bli så bra som möjligt för både hund och familj.
Tack igen för att du tog dig tiden att svara!
 
Jag tror det är vanligare med BPH, beteende- och personlighetsbeskrivning, på raser utanför brukset. Jag kollar även Hunddata för att se eventuella veterinära anmärkningar på olika uppfödares linjer som de avlar på.
Du har nog rätt, tycker det är lite tråkigt bara för det borde kunna ge en fingervisning på att man även föder upp sällskapshundar som följer rasens mentalitet.
Tack för svar, ska kika där!
 
Du har nog rätt, tycker det är lite tråkigt bara för det borde kunna ge en fingervisning på att man även föder upp sällskapshundar som följer rasens mentalitet.
Tack för svar, ska kika där!
Fast BPH är en typ av mentalbeskrivning. BPH används mest för sällskapsraser till skillnad mot MH som används mest för bruksraser.
https://www.brukshundklubben.se/mentalitet/mentalbeskrivning-mh/
https://www.skk.se/sv/uppfodning/mentalitet/beteende-och-personlighetsbeskrivning-hund-bph/
 
Hej!
Det finns så mycket kunniga hundmänniskor här så hoppas kunna få lite hjälp och råd!
Jag planerar att bli med hund igen, vi har två jakthundar som mannen jagar med men det här kommer bli ”min” hund.
Valet har fallit på engelsk cocker spaniel då det känns som att den passar mig och våran tillvaro. Men nu till frågan, hur tusan hittar men en seriös uppfödare? Jag hittar ju såklart hur många uppfödare som helst och hundarna är HD-röntgade och sådär men mentalbeskrivning verkar inte vara vanligt. Vart letar jag och hur går man tillväga?
Tacksam för tips och råd!
Gott Nytt!

Leta på avelsdata. Sök på hundar i rasen och kryssa i att Bph ska vara genomfört. Kolla på kennelnamnen i listan du får. Är det några namn som dyker upp oftare än andra? Kolla upp några av deras hundar. Välj kull/helsyskon så ser du en bra sammanställning av hälsoundersökningar och utförda bph/mh.

Hittar du ett par uppfödare då som har många uppfödda hundar som gjort bph och röntgat så prioriterar uppfödaren det. Kolla vidare på dem.

Så hade jag gjort. Toppen att du prioriterar hälsa och mentalitet. Många tror det är mindre viktigt för en sällskapshund men det är nästan vardagen med en barnfamilj som kräver mest av hundens mentalitet.
 
Det finns Rasdata cocker spaniel och det upplägget tycker jag är betydligt enklare än hunddata. Nackdelen är väl att inte alla grenar är med (t ex heelwork) och att det går lite tid mellan uppdateringarna (den senaste gjordes 20 nov), men det går ju att kolla på hunddata om man blir intresserad av någon speciell hund.
 
Det finns Rasdata cocker spaniel och det upplägget tycker jag är betydligt enklare än hunddata. Nackdelen är väl att inte alla grenar är med (t ex heelwork) och att det går lite tid mellan uppdateringarna (den senaste gjordes 20 nov), men det går ju att kolla på hunddata om man blir intresserad av någon speciell hund.

På Rasdata kan man inte heller se BPH
 
Du kan se om det är gjort, men inte resultatet.

Om man går in på ”övriga prov” kan man bl a välja MH eller BPH och enkelt få listat alla hundar som gjort det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Jag har en 8-årig hanhund av liten sällskapsras som levt med mig sen han var valp. Jag vill inte gå in på detaljer, men kort sagt så har...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 870
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 385
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Det finns en uppfödare (Shetland Sheepdog) jag är mycket intresserad av och skulle vilja ta kontakt med. Jag hittade henne på...
Svar
2
· Visningar
1 237
Senast: nordingran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp