Hitta ridstövlar till korta/tjocka vader?

Zoya

Trådstartare
Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar?
Alla stövlar är antingen för långa eller för smala - oftast både och!
Jag är inte direkt jättetjock men mina vader är ca 39-40 cm breda med ridbyxor och strumpor och sedan är de bara 38-39 från golv till knäveck. De flesta stövlar är typ 35 cm breda och 47 cm långa :eek::eek:
Verkar således vara totalt omöjligt att hitta passande stövlar.

Har provat Hööks, Horze och Mountain horse och det bara fungerar inte. MH hade ju funkat om de hade haft kombinationen short/wide på någon stövel men det har de inte utan bara det ena eller det andra.

Någon som har tips på vart jag ska leta?

Det lustiga är att jag aldrig hade detta problem när jag var yngre och mina ben var ju knappast längre då iaf :p
 
Prova att se på HKM italy, jag köpte dessa till mina korta ben och de finns i många varianter också short/wide! Hade annars samma problem som du, även fast mina ben är en aningen längre. Hälkilar fick jag också tips om!
 
Prova att se på HKM italy, jag köpte dessa till mina korta ben och de finns i många varianter också short/wide! Hade annars samma problem som du, även fast mina ben är en aningen längre. Hälkilar fick jag också tips om!

Ja, jag såg nu när googlade att de ju fanns i storlek som ser ut att passa. Tyvärr verkar ju enda återförsäljaren finnas i GBG (jag bor i sthlm). Vågar man beställa på nätet?
Passade dina?
 
Jag beställde också på nätet och mina passade. Man kan ju alltid skicka tillbaka ifall de inte skulle passa. :) Bor i Danmark och har inte heller någon återförsäljare i närheten men hittade dom till reapris på nätet :D
 
Fuller Fillies har ridstövlar med vida skaft. Jag har köpt både från England och från svenska återförsäljaren och är nöjd. Kanske är deras smalaste dock för vida för dig?
 
Jag har ungefär samma mått som dig och jag har MHs stövlar. Innan hade jag en "short" modell men efter att de satte sig och faktiskt blev på gränsen till för korta, så har jag i mina nuvarande faktiskt normalhöga (o normala i vidden dessutom). Ja, de är jättehöga, ja, jag har dubbla hälkilar i nu när de är nya men det funkar eftersom alla MH´s stövlar jag har haft har varit mjuka i lädret och därmed "formbara". Jag knatar omkring med dem en del inomhus innan jag börjar rida i dem så att de formar till sig.

Jag har aldrig lyckats hitta någon annan stövel i min prisklass som jag över huvud taget kunnat få på mig, eftersom de precis som ts säger är smala och jättehöga, dessutom stenhårda.
Eftersom du redan provat MH antar jag att det inte är till nån hjälp egentligen, men eftersom jag verkar ha ungefär lika korta ben som du (ev har jag något bredare vader än du) så vill jag ändå berätta att det kan funka.
 
Ja, jag såg nu när googlade att de ju fanns i storlek som ser ut att passa. Tyvärr verkar ju enda återförsäljaren finnas i GBG (jag bor i sthlm). Vågar man beställa på nätet?
Passade dina?

De är ganska smala över vristen dock, men måtten omkring vaderna passar fint med måttabellen.
 
Jag har ungefär samma mått som dig och jag har MHs stövlar. Innan hade jag en "short" modell men efter att de satte sig och faktiskt blev på gränsen till för korta, så har jag i mina nuvarande faktiskt normalhöga (o normala i vidden dessutom). Ja, de är jättehöga, ja, jag har dubbla hälkilar i nu när de är nya men det funkar eftersom alla MH´s stövlar jag har haft har varit mjuka i lädret och därmed "formbara". Jag knatar omkring med dem en del inomhus innan jag börjar rida i dem så att de formar till sig.

Jag har aldrig lyckats hitta någon annan stövel i min prisklass som jag över huvud taget kunnat få på mig, eftersom de precis som ts säger är smala och jättehöga, dessutom stenhårda.
Eftersom du redan provat MH antar jag att det inte är till nån hjälp egentligen, men eftersom jag verkar ha ungefär lika korta ben som du (ev har jag något bredare vader än du) så vill jag ändå berätta att det kan funka.

Tyvärr får jag ju inte igen dragkedjan på MH:s regular stövlar som är short - den höjden skulle liksom funka, efter ingång och kilklackar typ, men när jag inte får igen dragkedjan ens med milt våld så fungerar det ju inte :(
Att köpa wide går ju inte heller för då är de typ 5 cm högre.
Hade de bara haft en variant som är short/wide så hade det ju varit lugnt.
 
Hur gick det för dig hittade du några?
Jag har också korta men tjocka vader. 40 runt vaden och 39-40 som längd skulle jag behöva.
 
Har nu försökt köpa ridstövlar ett tag och undrar hur fasiken man ska hitta ett par som passar?
Alla stövlar är antingen för långa eller för smala - oftast både och!
Jag är inte direkt jättetjock men mina vader är ca 39-40 cm breda med ridbyxor och strumpor och sedan är de bara 38-39 från golv till knäveck. De flesta stövlar är typ 35 cm breda och 47 cm långa :eek::eek:
Verkar således vara totalt omöjligt att hitta passande stövlar.

Har provat Hööks, Horze och Mountain horse och det bara fungerar inte. MH hade ju funkat om de hade haft kombinationen short/wide på någon stövel men det har de inte utan bara det ena eller det andra.

Någon som har tips på vart jag ska leta?

Det lustiga är att jag aldrig hade detta problem när jag var yngre och mina ben var ju knappast längre då iaf :p[/QUOTE

En skomakare borde väl kunna lästa ut skaften? I alla fall om de nästan passar? Jag är sadelmakare och det händer då och då att jag får sy i kilar i skaften på stövlar. Hittar du några som passar på vidden kan säkert en skomakare, eller sadelmakare ;-) , korta av skaften.
 
Du verkar inte ha jättekonstiga mått, om du sparar lite till och satsar på lite bättre kvalitet (t ex Petrie, Cavallo) och går till en riktig hästsportbutik med kunnig personal så borde du lättt kunna få hjälp att beställa ett par stövlar som passar. Kostar en slant mer än budgetmärkena, men ett par såna stövlar håller i många år.
 
Jag hittade faktiskt ett par stövlar till slut :)
Mountain horse Regency high rider, de med en ordentlig sula (ville ha en sådan sula).
De var lite för höga och de vida var för vida och regular var egentligen lite för smala men med lite möda gick de att få upp dragkedjorna och nu sitter de som ett smäck, de har alltså både satt sig i längd och töjt ut sig i vidd.
Tack för alla rekommendationer :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Squie
·
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 012
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag hittar verkligen inga ridstövlar som passar mig, jag har så korta ben så alla är för långa. Mina vader får plats i de flesta...
Svar
1
· Visningar
1 538
Senast: Sassy
·
Utrustning Hej! Är en tjej med långa ben. Alltså passar nästan inga stövlar för att dem är för korta i skaftet. Jag har hittat ett par stövlar som...
Svar
11
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp