Hittad död.

Kamomilla

Trådstartare
Ja, det ser man ibland i en tidningsnotis.

Att en person är hittad död i sin lägenhet när polisen går in pga att grannarna tycker det luktar illa.

Vilka är då dessa personerna?

En av de är min egen far.

Min reaktion var mest: jaha, och?

Han försvann ur mitt liv i samband med att mina föräldrar skildes när jag gick på gymnasiet, har sett honom en gång skymta förbi på byn efter det. Mina syskon umgicks han med några år, sen hade han inte tid.

Betala underhåll för äldsta barnet (mig) tyckte han inte att han behövde, jag jobbade ju på helgerna och kunde betala den summan själv till mamma, vilket framfördes i tingsrätten.

Han fick ett barn i nya förhållandet, några dagar efter jag fick mitt äldsta barn. Vi låg på BB samtidigt, samma BB. Detta barn hade enligt egen utsago under sina yngre år ingen vetskap om mig. Detta, numera vuxna, barn har även detta tagit avstånd från vår far.

Två äktenskap, två skilsmässor, fem barn och han behöver identifieras mha tandkort.

Tragiskt, men jag personligen är färdigsörjd sedan 20+ år tillbaka.
 
Eftersom jag har ett jobb så skulle jag väl saknas på jobbet efter ett tag, när jag inte svarar på mejl och inte svarar i telefonen.

Hade det inte varit för den detaljen så skulle jag nog kunna ligga död hur länge som helst.
 
Oerhört tragiskt livsöde, beklagar så mycket! :heart

Känner dessvärre till en lite liknande historia, med en mycket nära vän till min familj. Nyss pensionerad, dock ensamstående (änkling), men med ett mycket rikt socialt liv inom den ideella sektorn, där han var med och arrangerade veckoåterkommande aktiviteter bl.a. Han hade åkt på en rejäl influensa, så att ingen hörde av honom på en 10-14 dagar var inte så konstigt, tyckte någon. När pappa, efter upprepade kontaktförsök dag 19, fortfarande inte hört någonting ringde han polisen. Polisen bröt upp dörren och hittade mannen död i hallen. Obduktionen visade att han legat där i 12-14 dagar. Dödsorsaken var en speciellt aggressiv form av lunginflammation som var en form av komplikation av influensan han hade haft den sista veckan innan han avled.
Vill med berättelsen ovan således flika in att även människor med ett rikt socialt liv faktiskt kan hittas döda i sina hem "långt" efter att de avlidit. Tyvärr. Pappa känner förövrigt fortfarande en viss skuld över att han inte ringde polisen tidigare, trots att detta är flera år sedan nu. :(
 
Det är just därför jag vill ha daglig kontakt med min mamma men hon vill inte😑Nu ringer jag 3 gånger i veckan och det tycker hon är för mycket. Ändå pratar hon alltid om att hon alltid ställer fram extra mat och vatten till hundarna utifall hon skulle drabbas av något.
 
Oerhört tragiskt livsöde, beklagar så mycket! :heart

Känner dessvärre till en lite liknande historia, med en mycket nära vän till min familj. Nyss pensionerad, dock ensamstående (änkling), men med ett mycket rikt socialt liv inom den ideella sektorn, där han var med och arrangerade veckoåterkommande aktiviteter bl.a. Han hade åkt på en rejäl influensa, så att ingen hörde av honom på en 10-14 dagar var inte så konstigt, tyckte någon. När pappa, efter upprepade kontaktförsök dag 19, fortfarande inte hört någonting ringde han polisen. Polisen bröt upp dörren och hittade mannen död i hallen. Obduktionen visade att han legat där i 12-14 dagar. Dödsorsaken var en speciellt aggressiv form av lunginflammation som var en form av komplikation av influensan han hade haft den sista veckan innan han avled.
Vill med berättelsen ovan således flika in att även människor med ett rikt socialt liv faktiskt kan hittas döda i sina hem "långt" efter att de avlidit. Tyvärr. Pappa känner förövrigt fortfarande en viss skuld över att han inte ringde polisen tidigare, trots att detta är flera år sedan nu. :(
Jag har (hade) en sådan bekant. Men han hittades rätt snart. Fem till sex timmar efter att de inte fick kontakt med honom gick en från "sällskapet" in. Han hade en extranyckel. Så oerhört fint ändå att han hade så många vänner som brydde sig när han inte hade familj.
 
En av mina nära vänner är en av dem. Hon kunde om hon mådde dåligt dra sig undan några dagar. Folk hade antagit att det var en sån period. De hittade henne efter 1 vecka om jag inte minns fel. Otroligt sorgligt och en av de saker jag i efterhand tyckt varit jobbigt trots att jag vet att hon inte led efter hon avlidit. Men det kändes jobbigare på ngt vis än om man hittat henne direkt.
 
Har funderat en del på det där eftersom jag gissar det kommer gå så med mig också. Har ingen familj eller önskan att skaffa och mina vänner är vana vid långa perioder då jag inte hörs av, vilket inte lär bli bättre när jag är äldre
Så om jag inte ligger på sjukhus den sista perioden i mitt liv så och jag känner att det är dags, hoppas jag att jag orkar ta mig ut så jag dör utomhus. Tänkte att det kommer ta lång tid annars innan jag blir hittad och vill helst inte någon måste skrapa upp mig från mattan.
Det känns helt ok , dör hellre hemma än på sjukhus ändå
 
Det är tyvärr ganska vanligt att folk ligger ett tag innan någon reagerar.
Jag åker ofta på "lägenhetsundersökningar" efter att grannar reagerar på att det luktar, eller på att de inte sett sin granne på några veckor.

Blir lika glad varje gång det visar sig att personen i fråga bara är på semester eller liknande.
 
Det är tyvärr ganska vanligt att folk ligger ett tag innan någon reagerar.
Jag åker ofta på "lägenhetsundersökningar" efter att grannar reagerar på att det luktar, eller på att de inte sett sin granne på några veckor.

Blir lika glad varje gång det visar sig att personen i fråga bara är på semester eller liknande.
Hur mycket är ”ganska ofta” sker det flera gånger per år, månad eller vecka?
Oftast är det väl äldre personer som ligger länge? Eller ser ni även en ökning på antalet yngre?
 
Hur mycket är ”ganska ofta” sker det flera gånger per år, månad eller vecka?
Oftast är det väl äldre personer som ligger länge? Eller ser ni även en ökning på antalet yngre?

Senaste månaden har jag varit på två sådana ärenden. Den ena hade dock bara legat några dagar, men de andra ungefär en månad. Och det är ju bara de ärenden jag fått. Vi är ju många som får åka på lägenhetsundersökningar flera gånger i veckan. I de flesta fall skulle jag dock säga att personen i fråga är vid liv.
I regel är det ju äldre människor utan anhöriga enligt min uppfattning, men om det är någon ökning bland yngre har jag ingen aning om.
 
Min gamla brevbärarkollega hittade en äldre man, han hade inte tömt postlådan på några dagar vilket ALDRIG hände så hon hade åkte upp och hittat honom där. Minns inte detaljerna men efter det var jag alltid jätteorolig så fort någon av de äldre kunderna inte tömt postlådan en dag.
 
Jag har en väninna som bor ensam (pensionär, så inget jobb som saknar henne) och vi har gjort upp om att skicka ett godnatt-sms varje kväll till varandra. Vi skriver bara typ "godnatt" så det går snabbt, men det känns bra.
Visst kan något hända emellan, men ändå skönt med ett dagligt livstecken.
 
Jag jobbar ju på hotell och det är ett gammalt sådant så vi har många återkommande seniorer. Jag blir alltid nervös om "Do Not Disturb - skylten" varit uppe längre än två dagar. då vill jag gärna göra mig säker på att gästen är okej.
Jag förstår helt och hållet hur det är lätt hänt att folk blir liggande i sina lägenheter eller hus dock, särskilt arbetslösa. Vi är många människor med väldigt löst kontaktnät tror jag.
Hade jag inte arbetat och haft klanderfri närvaro skulle jag vara en av dem utan tvekan. Möjligtvis hade grannarna hört hundarna om de börjat klaga.
 
Ja det är lite märkligt hur lätt det är att människor blir liggande en tid. Jag kan nog vara en av dem. Jag har ändå familj och så, men om jag har lämnat bort barnen en tid och skulle råka dö av någon anledning så skulle ingen reagera förrän en unge står i dörren igen. Jag märkte det väldigt tydligt när jag bodde i Sörmland och inte träffade folk alls egentligen. När mina barn var i Skåne och jag bara hade kontakt med folk via sociala medier så reagerade folk inte om jag inte var inloggad. Det togs väl för givet att jag inte hade någon lust, vilket i och för sig var sant, men samtidigt tänkte jag att det är ju ändå jag, hur är det med äldre som inte har någon alls som bryr sig, om det är så lätt att inte bry sig om mig så är det inte konstigt att så många människor är ensamma och dör ensamma. Jag trivs ju ändå väldigt väl som ensam....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har 4 barn, 2 stora med ett ex och 2 små med sambon. Detta är något som poppat upp ofta efter de smås födelse och kan få mig att...
2
Svar
24
· Visningar
3 588
Senast: Pigan
·
T
Hästmänniskan Väljer att skriva detta inlägg som anonym, eftersom det hela fortfarande är rätt känsligt... Efter sex års äktenskap har min man valt...
Svar
8
· Visningar
1 775
Senast: Chivita
·
E
  • Låst
Övr. Barn Känner att jag vill skriva av mig lite... Mina älskade söner har inga farföräldrar. -De är inte döda, utan "bara"...
Svar
12
· Visningar
2 345
Senast: Kelda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Kön kattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp