Hittade larver i gödselstacken!

I

Immaculate

Hej svejs!
Jag hittade en massa konstiga larver (inte maskar) i gödselstacken när jag grävde där häromdagen. De var ungefär 3-4 cm långa och kanske 1½ cm i omkrets. De var vita, nästan genomskinliga och lite rödaktiga runt mundelarna. Jag har INGEN ANING om vad det är för sorts larver, men de fanns i stort sett hela gödselhögen, både i de äldre delarna och i de nya. Vi använder torvströ, men det finns både halm och kutterspån i högen, samt en del gammalt hö/hösilage.

Vad det nu än är för larver så måste de vara väldigt tåliga för att klara värmen, tycker man... Vi avmaskar hästarna 4 ggr per år, och de har aldrig haft synlig mask i avföringen eller verkat mått dåligt på grund av parasiter. Men man blir ju orolig när man hittar små larver överallt, liksom.

Någon som vet vad det är? Bör jag göra mig av med gödselhögen helt och hållet eller är de ofarliga? Hjälp! :confused:
 
Lugn och fin. De kommer inte från hästarnas magar, utan det blir skalbaggar av dem så småningom. Och medan de är i larvstadiet är de nyttiga små arbetare som hjälper till att bryta ner din stack. Dessutom mumsig mat åt pippifåglar och andra djur. Så luta dig lugnt tillbaka och njut av att ha ett fungerande ekosystem i den dyngstack!
 
SOm Svea sa, i en välfungerande gödselstack SKA det finnas maskar och larver och grejer (sen att man får oönskade larver som fluglarver är en annan historia..).

Och tänk på alla som köper dyyyyra kompostmaskar för att få igång en snabbare nedbrytning =)

och det är just VÄRMEN de vill åt. Det är varmt och mysigt, massor med mat och ganska skyddat - perfekta förhållande för små larver och grejer.

Men, du skrev att ni avmaskar 4 ggr/år...hur är de avmaskningarna uppdelade egentligen? (Inte för att larverna i gödselstacken är från hästarna, men jag undrar ändå). Gäller det vuxna hästar så maskar du ju under betessäsongen med 4 alt 8 alt 12 veckors intervall beroende på medel, och om ni har stygnfluga en gång i oktober med ivermektinpreparat. och det kan ju bli 4 avmaskningar (beror på medel/intervall, längd på betessäsongen och om stygnfluga finns eller ej), men avmaskar du 2 ggr sommar och 2 vinter så blir ju 4 ggr per år jättefel?
 
Noshornsbaggar

Hej
Det är noshornsbaggar. De är fridlysta. Hannen har ett horn i pannan. De är näst största skalbaggen efter ekoxen i Sverige. Räv och grävling brukar gräva upp dem o smaska på dem.
 

Liknande trådar

Z
Hästvård Intressant och relevant artikel jag hittade på Fass hemsida. Artikeln i sin helhet finns på...
Svar
8
· Visningar
1 900
Senast: Zebung
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 829
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp