Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

oki

Trådstartare
Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans rygg...

Orkar ni som kan sånt här ta en titt på bilderna och ge mig något råd om vad jag ska leta efter vore jag ytterst tacksam. Kommentera gärna sadlarna också. Känner mig smått desperat och vill absolut inte lägga nåt på hästen som inte är bra. Själv kan jag alldeles för lite för att avgöra...
En sadelutprovare är på väg till mina trakter inom några veckor men det kan ju vara bra att ha lite koll på vad man ska leta efter i första hand. Ny sadel är inte aktuellt utan jag räknar kallt med att jag lär få byta sadlar oftare än jag har lust med framöver...

Här finns massor med bilder på både hästen och de sadlar jag provat.

Jag har provat:
Passier France med normal bomvidd (se bilder)
32873480.jpg

Låg riktigt bra för en månad sedan men här händer det grejer med grabbens kropp varje dag :eek:så nu är den för smal. Har också en tendens att glida bak under ridning. Det är den här sadeln jag använt hittills under ridningen men nu känns det som att det är dags att gå vidare... Denna sadel går dock att ändra i bommen om jag skickar den till Passier. Känns dock inte som ett förstaval när hästen är så ung.

County Competitor med vid bom (se bilder).
32873470.jpg


Ser ut att vara för svängd men jag tycker den ligger an skapligt ändå när han står stilla iaf. Sadeln rör sig inte när man rider. Måste dock ha en tjock fårskinnspadd under. Denna sadel är ju rätt hög i framvalvet så den ser nog konstigare ut än vad den är... Jag gillar sadeln för egen del men till den här hästen skulle jag hellre vilja ha en hoppsadel eller något med mer stöd. En bockserie med denna och jag är garanterat inte kvar på hästryggen he he... fast än har pållen varit snäll :)

Prestige Golden Star bomvidd 34 (se bilder).
32873450.jpg

Jag upplever att sadeln kommer liiiite i bakvikt. Det finns gott om plats för manken både ovanför och på sidorna. Tycker sadeln verkar för svängd och den lättar även lite i bak om man lyfter i bakvalvet. Provred den och sadeln som sådan var trevlig men jag tyckte den rörde på sig åt alla håll o kanter...Det blev liksom gungigt på något sätt...

Övriga sadlar jag lagt på honom utan att ha ridit i:
Knights Sir Walter med vid bom. Extremt takformad, för rak och väldigt vid.
Santa Cruz Facundo xwide. Såklart också för vid och för rak dock bättre än Knights.
Pfiff Amaretto vid bom. För vid och för stor i allmänhet. Bossorna låg utanför hästen...

Stillastående ser han ut att ha rätt svängd rygg eller hur?
32873446.jpg


men i rörelse så blir han betydligt rakare. Bilderna är dåliga då jag tagit dem ur en film men jag tror det går se rätt bra ändå.
32873478.jpg


Det som jag tycker är lite konstigt är att de sadlar jag provat som varit mer svängda i bommen har ändå inte legat an hela vägen längsmed ryggen. Ganska precis i nivå med stigläderkrampans bakre del känns det som att bossans yttre del inte varit i kontakt med ryggen. Hästen har INTE någon grop där och på sadlarna känner jag heller ingenting konstigt. Jag kan inte tro det ska vara så. Eller?
De rakare sadlarna jag provat har ju visserligen varit i fel storlek men sett ut att legat så illa så jag inte velat provrida med dem. Dock kanske det är just en rakare sadel han ska ha? :confused:

Ber om ursäkt för detta blev längre än jag tänkt....:o
Har ni några förslag???
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Jag är absolut inget proffs på de här med sadlar men provar en del själv för tillfället. En sadel som absolut inte funkade för mej för att min häst är för tunn är Bates Caprillin cair. Den kan man byta järn i själv enkelt o är för en bred rak rygg. :-)
Annars är Crowns Jessica o Arwen för breda raka ryggar men de går inte att ändra bomvidden.
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Amerigo hade jag på min med rak rygg men det är ju lite hög prisklass.
Santa Cruz låg också bra och de är billigare.
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

"Puttar"
Finns det verkligen ingen här med mera förslag eller synpunkter..?
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Varför behöver du ha tjock pad under Countyn? Tycker det ser ut som att den hamnar i bakvikt med den.
Fanns heller ingen bild på Countyn utan pad rakt från sidan i ditt album. Hade vart intressant att se hur den låg utan.
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Varför behöver du ha tjock pad under Countyn? Tycker det ser ut som att den hamnar i bakvikt med den.
Fanns heller ingen bild på Countyn utan pad rakt från sidan i ditt album. Hade vart intressant att se hur den låg utan.

Den sadeln har djupaste punkten bakom sätets mitt plus att den är väldigt hög i framvalvet så jag tror bilden luras lite. Eller åtminstone tycker jag den ser ut att ligga i bakvikt oavsett jag har padd under eller inte. Nu var det ett tag sedan jag provade den utan padd iofs så det är möjligt den gör sig bättre idag men det är nog inte rätt sadel ändå för honom även om den kanske går att rida i... Jag upplevde dock att det på nåt sätt var bättre med padd men kan inte sätta fingret på vad det var...:confused:
Dessa bilder togs för 2 månader sedan och han har grovnat på sig en hel del sedan dess.
32877933.jpg

32877934.jpg
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Utan att på ngt vis vara expert på området så har jag haft ett antal unghästar genom åren och den sadel som utan konkurrens har legat bäst på flest hästar har varit Stübbens hopp MF special:love: Den är svängd i bommen och man sitter som en smäck i den, rejäla klossar som gör att man klarar de flesta bocksprång hyfsat bra i a f:)

Dressyrsadel på unghäst är inget jag är så förtjust i, vet egentligen inte varför mer än att varken jag eller unghästarna trivs i dem! Dressyrsadeln brukar jag ta fram när de är 4-5 år ungefär, innan dess tränar jag markarbete i hoppsadeln. Men så tävlar jag ju inte heller så det finns ingen "tidpress" precis.
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Utan att på ngt vis vara expert på området så har jag haft ett antal unghästar genom åren och den sadel som utan konkurrens har legat bäst på flest hästar har varit Stübbens hopp MF special:love: Den är svängd i bommen och man sitter som en smäck i den, rejäla klossar som gör att man klarar de flesta bocksprång hyfsat bra i a f:)

Just, har ju provat en sån också :D Saken är den att jag har en del värk i min kropp och efter 20 min i denna så får jag nog avstå all ridning ett tag framöver. Så gärna en sadel med mjukt säte...;)
32878075.jpg

pic_show_id32878075.html

32878076.jpg

32878077.jpg

32878078.jpg
 
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Nu vet jag inte hur gammal den sadeln på bilden är men min MF Special är inte alls särskilt hård och den t o m SER mjukare ut än den på din bild! Kan de ha ändrat ngt på den på senare år tro?

Jag har haft en Passier Optimum dressyrsadel för dressyrträning på senare år men nu även bytt den mot en av Stübbens nya dressyrsadlar (Passieren passade mig men inte hästen som vill ha en mera böjd bom) och vad det gäller hårdhet så skiljer de inte sig särskilt mycket. Tror att dagens Stübben sadlar är mjukare i sätet än förr. Antingen det eller så har jag utvecklat en alldeles egen "stötdämpning" där bak:o

Men måste säga att när jag tittar på bilden så ser Stübbensadeln ut att ligga väldigt bra i balans på din häst, möjligen skulle den kunna ha varit ngt vidare i bommen om man ska gå på hur det ser ut utan ryttare i sadeln. Du får äta några fler semlor eller nå't så slipper du få ont av sadeln:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hittar ingen lämplig sadel till unghästen, hur svårt ska det vara?

Mja den här Stubbensadeln har nog ett antal år på nacken... så det är nog mycket möjligt att de nyare är mjukare. Men vet inte, med tanke på hur rak han blir under arbete så tror jag inte det är riktigt rätt sadel för honom. Countyn är inte heller bra men den är åtm skönare för min kropp....:o

Passieren på första bilden i mitt första inlägg är ju den sadel som jag tycker har följt hans form bäst förutom då att den är för smal. Är också lite för hård för min smak men men...
Finns nog ingen 3-åring som fått prova fler sadlar än antal gånger han haft ryttare på ryggen....(sadelvan blir han iaf :))
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Oknytt
·
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 630
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
840
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 673
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp