Bukefalos 28 år!

Hittar inget bra foder...

A

Alva24

Har ett halvblodsto (med mkt fullblod i) som är väldigt pigg ,aningen het men utan att just det är ngt problem tidigare men som nu tyvärr börjat bli värre ( hon har inte bytt miljö, hästkompisar, hon är inte stressad i hanteringen, hon har inte ont och är kollad av vet på djursjukhuset i skara). Hon äter 11,2 kg hösilage om dagen uppdelat på 5 ggr. Nu till problemet, hon äter idag kornkross, havrekross, mineraler samt lite betfor (b vitamin har hon fått spruta med). Dock känner jag nu att jag faktiskt vill strunta i havren helt och hållet och eftersom det inte räcker att ge henne korn, vitaminer, mineraler å betfor undrar jag nu om ngn har en idè om bra foder att övergå till? dvs när hon hållt fint hull av den kombinationen innan men ändå inte ska ha mer havre? Är ju en hel djungel av foder och den här hästen har tidigare haft problemt att hålla hullet därav är jag nu försiktig vid foderbyte. Mkt tacksam för snabba svar!:banana:
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Krafft rehab? Ger hull utan att dom blir "stissiga" i huvudet, är helt havrefritt.
Fungerar utmärkt på mitt heta fullblod, som dessutom är svårfödd!
Innehåller 10 mj och 110 smrp.
 
Sv: Hittar inget bra foder...

*Hur blött är hösilaget?

*Hur lång tuggtid ger de 5 målen vardera? De bör räcka minst en timme varje gång.

*Vilka värden har silaget?

*Hur mycket kraftfoder ger du?
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Är ingen expert på hösilage då jag bara använt det ett år men det är hennes uppfödare som räknat ut hur mkt hon skall ha efter att ha fått värden och foderstat osv. Hon äter dock ganska långsamt så står och småtuggar betydligt längre än en timme per gång. Dock funderar jag på att byta tillbaka till hö då jag tycker att mina hästar mådde bättre på det.

Problemet är med andra ord inte mängden mat eller foderstat utan mer att jag inte känner till ngt foder som kan vara lika bra för hennes hull som det hon äter nu utan att just ha havre i. Samtliga av mina andra hästar äter kornkross och havre kross som de gjort de senaste 5 åren och då blir man lätt lite inrutad och missar nytt bra foder som kommer under tiden.
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Kolla in en annan tråd här som är nyligen uppdaterad. Handlar om en het och undernärd ponny. Du kanske kan hitta några tips där.
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Ok, då ska jag titta lite på det. Använde kraft groov förut och det gick ok men hon hade lättare att falla ur och bli tunn när hon åt det mot hon varit på korn. Men tack för förslaget jag skall som sagt kolla upp lite om det.

Fler förslag är varmt välkommna!
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Spillers cool mix...har du testat det? isf är det bra?
Aldrig pratat med ngn som har häst som går på det så är lite nyfiken på att höra ngn som gett det.
 
Sv: Hittar inget bra foder...

några av hästarna i stallet får det fodret men jag är nog inte rätt person att uttala mig om det då jag ej är ngn expert....

www.ka-trading.se kan du läsa mer om spillers foder, koppierade texten om cool mix och la den här.
mvh/nihe

Spillers Cool Mix

Spillers Cool Mix med unika NovaMin-S - ger lugnare hästar utan att man behöver kompromissa om näringsvärdet. Produkten kännetecknas av ett högt innehåll av biotillgängliga mineraler samt av proteininnehållets och den ångkokta spannmålens fantastiska kvalitet. Skillnaden när det gäller hästens eller ponnyns tillstånd blir tydlig efter 6 veckor. Det visar genomförda undersökningar.

• Foderblandning med högt näringsinnehåll och lågt energiinnehåll, där energikällorna är en blandning av kontrollerade stärkelse- och fiberämnen.
• Tillverkat för att ge optimal prestation, även vid minimalt foderintag.

Cool Mix rekommenderas till:

• Hästar och ponnyer med lätt eller mellanhårt arbete.
• Hästar och ponnyer som ska delta i utställningar eller behöver extra glans.
• Hästar och ponnyer som lätt blir nervösa av foder med högre havreinnehåll.
• Kräsna hästar som vägrar att äta annat foder.

Näringsanalys

Protein % 10,5
Fett % 4
Fibrer % 12,5
Stärkelse % 20 - 25
Energi MJ 10,1
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Är det någon som vet hur mycket Smältbart råprotein det innehåller per kilo foder? (Cool mix)
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Fodertyper som jag upplevt lugnande är lusern, Groov och linfrökaka.
Även om foderstaten har varit uträknad och täckt behoven med andra fodersorter.
Har också ett hbl som tidigare gick på havre och korn, kli och betfor. Han var då lättstressad och svårt att slappna av och det var inga stora mängder foder, 1kg korn och havre, 200 g kli och betfor var väl kanppt 150 g.. Han vill då inte äta merän 10 kg hösilage.

Har nu bytt till 2 dl olja, 480 g linfrökaka, 800 g kornkross och ½kg lusern hack och det är en helt annan häst som villigt äter upp sitt hösilage nu också så jag är överlycklig som kan skära ner på kraftfodret denna vintern istället för att ge mkt kraft för hästen äter för lite grovfoder och faller ur.
Han är nu i bra hull och det fortsätter upp. Förra vintern med andra foderstaten såg han bedrövlig ut, trots att det täckte mer än väl och ett bra hösilage med en kvot på 7.
Jag tror det berodde mkt på att det var alldeles för mkt stärkelse i havre, korn och kli, och det är ju mkt svårsmält och därav hans beteende. Kanske det är samma med din?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hittar inget bra foder...

jag bytte till Hippo Bas harmoni (inte ett spååår av havre) till mitt svårfödda, aspigga fullblodssto!
Sen tittade hon på mig som att jag hade förstört hennes liv för att hon inte fick fibergi längre, så nu får hon 2kg fibergi å 2kg hippo...
Men det är verkligen ett foder jag kan rekomendera!
Hon är dessutom sååå fin i hullet nu (JA man får skryta när man har kämpat i 2år för å få upp hästen i vikt, började med 420kg på en 160-häst) :p ;)
 
Sv: Hittar inget bra foder...

då minsta lilla spår av pyttelite havre sätter sig direkt i huvet på min ponny..(arabiskt fullblod)

så fick jag rådet av en om hippo´s foder, och provade det, det har verkligen funkat super, lagom med energi, fin i hullet (okej han går alltid ner mot vintern men det har inget med fodret o göra).

testa det.. :) jag är verkligen supernöjd med det.... SOM jag provat olika sorter, tyckte synd om kusen :crazy:
men som en räddande ängel. Hippo Bas Harmoni :p
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Jag kapar tråden lite... Hur mycket kostar hippo bas harmoni? Är det 20 eller 25 kg säckar?
 
Sv: Hittar inget bra foder...

jag betalar 7,45kr/kg inkl moms. 20kg säckar.
lite dyrare än tex fibergi, men jag tycker att det är värt det...
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Hej, jag har en mkt kanslig kille, har provat Spillers Cool mix, men nu har jag Dodson&Horrell "Pasture mix" som ar havrefri, och han ar SA cool. Jattenojd, kan verkligen rekommendera det. Jag har haft foderstatsprogeram, och nar jag la in vardena pa olika foder, sa lag dodson & Horrel alltid batter till an tex Hippo och Kraft.
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Kan även jag rekommendera Dodson & Horrells Pasture Mix, då jag sett bra resultat på både stissiga fullblod och studsande hopponnysar som fått det.:bow:
 
Sv: Hittar inget bra foder...

Skippa betfor och havre som är ren snabb energi.
Vi ger till de hästar som behöver hull och inte tål havre, SALSA kornmix musli med
luzern, super bra. Salsa har också en havre fri musli med majsflingor i också superbra.
Mycket prisvärt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har läst spaltmeter här på forumet och sett att det finns mycket kunniga människor och bra tips! Känner mig ändå vilsen i denna...
Svar
9
· Visningar
2 604
Senast: axel
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 490
Senast: kolfinnur
·
Foder & Strö Jag har ett föl/unghäst på 8 månader, Korsning Tinker/ardenner. Idag äter hon 10 kg hö, 2kg krafft groov 125, proteiner, 3 dl...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Masse
·
G
Foder & Strö Hej.. Har en häst på 5år 162cm som är en piggelin ;) Undrar om någon har tips på foder till överpigga hästar ? För tillfället får...
2
Svar
30
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp