Hittat sjuk katt - hjälp!

R

Raderad medlem 124573

En uppenbart sjuk liten kisse bor just nu i mitt badrum..... Diarré och slö och ser allmänt riktigt risig ut. Ska såklart ta den till vet i morgon bitti men jag har verkligen inte möjlighet att ta hand om den själv 🙈 Vart vänder man sig? Polisen? Länsstyrelsen? Alla katthem är överfulla - hjälp! Jag vill inte tvingas att be dom ta bort den
 
Be veterinären kolla om den är chippmärkt eller tatuerad (om veterinären inte hör det självmant), är den det har den troligtvis en ägare. Verkar den tam? Är ju lite skillnad på en gatukatt och en bortsprungen eller utsläppt tam katt. Hoppas det går bra med lille katten!
 
Jag har forskat i bakgrunden och den är ”utslängd” från en familj som tröttnat. Chipmärkt men inte registrerad. Familjen vill inte veta av den så ett nytt hem måste den ha men det går ju inte om den är sjuk....
 
Det där är ett aber verkligen. För egen del har "jag kan inte ha katten kvar" ändå i slutänden blivit just det. Jag har haft dem kvar. Ett fåtal har jag lyckats hitta nya hem åt men det har då varit kattungar. De vuxna har stannat här. Jag har aldrig lyckats få hjälp av katthem och har alltid undrat vilka det är som får lämna in katter där. Det är verkligen så synd att katthemmen inte får hjälp från staten utan att de drivs ideellt och därmed inte kan ta emot alla hemlösa katter.

Är katten allvarligt sjuk så ta beslut utefter hur din förmåga att ta hand om katten är. Ekonomiskt och rent vardagsmässigt. Det är inte fel att låta katten somna in. Vill familjen inte ha katten längre utan faktiskt har dumpat den så bör det gå att anmäla dem i och med den nya djurskyddslagen.
 
Det där är ett aber verkligen. För egen del har "jag kan inte ha katten kvar" ändå i slutänden blivit just det. Jag har haft dem kvar. Ett fåtal har jag lyckats hitta nya hem åt men det har då varit kattungar. De vuxna har stannat här. Jag har aldrig lyckats få hjälp av katthem och har alltid undrat vilka det är som får lämna in katter där. Det är verkligen så synd att katthemmen inte får hjälp från staten utan att de drivs ideellt och därmed inte kan ta emot alla hemlösa katter.

Är katten allvarligt sjuk så ta beslut utefter hur din förmåga att ta hand om katten är. Ekonomiskt och rent vardagsmässigt. Det är inte fel att låta katten somna in. Vill familjen inte ha katten längre utan faktiskt har dumpat den så bör det gå att anmäla dem i och med den nya djurskyddslagen.
Är katten omhändertagen, som den är nu kan Lst inte göra något.
 
Jag har forskat i bakgrunden och den är ”utslängd” från en familj som tröttnat. Chipmärkt men inte registrerad. Familjen vill inte veta av den så ett nytt hem måste den ha men det går ju inte om den är sjuk....


Utöver katthemmen i närheten eller uppfödaren så har jag ingen lösning - men första steg är att kolla med Vet i alla fall. Kanske Vet.kliniken har kontakter?

Även om avlivning aldrig är första valet så är det bättre än en sjuk katt som ingen kan ta hand om.
 
Jag har forskat i bakgrunden och den är ”utslängd” från en familj som tröttnat. Chipmärkt men inte registrerad. Familjen vill inte veta av den så ett nytt hem måste den ha men det går ju inte om den är sjuk....
Är det ens lagligt att göra så?? Kasta ut en katt man äger och vägra ta hand om den? Det låter kriminellt i mina öron. Jag skulle polisanmäla dem. (Men inte låta dem ta tillbaka katten, då hade jag behållit den åtminstone en tid tills den tillfrisknat och sen försökt hitta ett nytt hem åt den. Stackars lilla kisse... )
 
Är det ens lagligt att göra så?? Kasta ut en katt man äger och vägra ta hand om den? Det låter kriminellt i mina öron. Jag skulle polisanmäla dem. (Men inte låta dem ta tillbaka katten, då hade jag behållit den åtminstone en tid tills den tillfrisknat och sen försökt hitta ett nytt hem åt den. Stackars lilla kisse... )

Nej det är inte lagligt. Men det är oftast omöjligt att bevisa att det är vad som hänt.
 
En uppenbart sjuk liten kisse bor just nu i mitt badrum..... Diarré och slö och ser allmänt riktigt risig ut. Ska såklart ta den till vet i morgon bitti men jag har verkligen inte möjlighet att ta hand om den själv 🙈 Vart vänder man sig? Polisen? Länsstyrelsen? Alla katthem är överfulla - hjälp! Jag vill inte tvingas att be dom ta bort den
Hur har det gått?
 
Har du pratat med katthemmen? Även i grannkommunerna? Tyvärr kommer ju alla kattungar in nu, så förstår att det är fullt. Kolla med djursjukhusen om dom kan ta emot och avgöra, här har de 2 största avtal med katthem. Annars är det nog bäst att ta bort om ingen kan ta den och ev starta insamling för veterinärvård om det är läge.
 
I det här läget är det nog bara länsstyrelsen som kan avgöra. Djursjukhusen kan inte behandla en katt som har en ägare om inte ägaren sagt okej till det, såvida katten inte är döende.
För katten har ju en ägare, ägaren vill bara inte veta av katten men har fortfarande ansvaret för den. Så det bör då självklart anmälas till länsstyrelsen, framförallt då katten är sjuk. Bara dom kan ta beslut om avlivning eller omhändertagande även om djurägaren inte vill. Katthemmen kan inte heller bara ta katten utan ett myndighetsbeslut.
 
I det här läget är det nog bara länsstyrelsen som kan avgöra. Djursjukhusen kan inte behandla en katt som har en ägare om inte ägaren sagt okej till det, såvida katten inte är döende.
För katten har ju en ägare, ägaren vill bara inte veta av katten men har fortfarande ansvaret för den. Så det bör då självklart anmälas till länsstyrelsen, framförallt då katten är sjuk. Bara dom kan ta beslut om avlivning eller omhändertagande även om djurägaren inte vill. Katthemmen kan inte heller bara ta katten utan ett myndighetsbeslut.

Då kan man ju passa på att anmäla ägarna eftersom de begått ett brott.
Jag tror dock att om länstyrelsen hörde av sig till ägarna, så har de aldrig haft katt och då blir det svårt för länstyrelsen att bevisa vilka som är ägare.
Och det är också fullt möjligt att man kan få ägarna att överlåta katten till ett katthem.
 
Be veterinären kolla om den är chippmärkt eller tatuerad (om veterinären inte hör det självmant), är den det har den troligtvis en ägare. Verkar den tam? Är ju lite skillnad på en gatukatt och en bortsprungen eller utsläppt tam katt. Hoppas det går bra med lille katten!

Jag håller med Aliisa här.

De flesta veterinärer/mottagningar är hjälpsamma. I alla fall i Örebro Län och tar emot katten och sätter katten på smärtstillande eller medicin under tiden som de försöker få tag på ägaren via annonsering m bild på katten i sociala medier o lokala tidningar. Och sen brukar det finnas katthem, som är behjälpliga med jourhem om inte Länsstyrelsen fixar det.
 
Jag håller med Aliisa här.

De flesta veterinärer/mottagningar är hjälpsamma. I alla fall i Örebro Län och tar emot katten och sätter katten på smärtstillande eller medicin under tiden som de försöker få tag på ägaren via annonsering m bild på katten i sociala medier o lokala tidningar.

Fast "ägaren" är ju hittad men vill inte ha katten längre.
 
Då kan man ju passa på att anmäla ägarna eftersom de begått ett brott.
Jag tror dock att om länstyrelsen hörde av sig till ägarna, så har de aldrig haft katt och då blir det svårt för länstyrelsen att bevisa vilka som är ägare.
Och det är också fullt möjligt att man kan få ägarna att överlåta katten till ett katthem.
Ja precis, det var det jag menade. Att man ringer och meddelar att man hittat en sjuk katt som behöver vård och man vet vilka ägarna är men att de sagt att de inte vill veta av katten. Så får länsstyrelsen ta vidare därifrån.
 
Fast "ägaren" är ju hittad men vill inte ha katten längre.
Det är detta jag inte begriper. Ägarna är hittade, det är officiellt deras katt, den är chippad i deras namn - och de är less och slänger ut en sjuk katt vind för våg. Det är kriminellt!! De ska definitivt inte ha tillbaka katten (för kattens skull!) men de ska heller inte slippa undan. Jävla skit till människor!!!
 
Det är detta jag inte begriper. Ägarna är hittade, det är officiellt deras katt, den är chippad i deras namn - och de är less och slänger ut en sjuk katt vind för våg. Det är kriminellt!! De ska definitivt inte ha tillbaka katten (för kattens skull!) men de ska heller inte slippa undan. Jävla skit till människor!!!

Anmäl dom. Om ni vet att den är chippad i deras namn, så har ni ju någorlunda bevis på ägarskap.
 
Anmäl djurägaren till Lst. Hen missköter sin katt genom att kasta ut den och inte ge katten den veterinärvård som behövs. Om katten är i akut behov av vård under helgen får du gå via polisen, de har ansvaret när Lst inte kan nås.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 920
Senast: tornblomma
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 282
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 396
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp