Hittat sjuk katt - hjälp!

Det är detta jag inte begriper. Ägarna är hittade, det är officiellt deras katt, den är chippad i deras namn - och de är less och slänger ut en sjuk katt vind för våg. Det är kriminellt!! De ska definitivt inte ha tillbaka katten (för kattens skull!) men de ska heller inte slippa undan. Jävla skit till människor!!!

Den vwr märkt men inte registrerad. Så nog inte chippad I deras namn.

Och där bevisproblemet är för polisen/lst att bevisa det är den personens katt ;(
 
Svarar alla
Tyvärr vet vi inte exakt vilken familj det är som kastat ut den och det verkar vara en himla soppa att reda i..... Kissen har iaf blivit omhändertagen 🙏🏼 Jag mailade några katthem och ett av dom svarade direkt att han var välkommen. Blev lite chockad själv faktiskt, har också haft en uppfattning om att dom alltid har överfullt.
Förra ”ägaren” får vi väl hoppas att karma hinner ikapp men huvudsaken är ju att den lilla katten fått hjälp 😍
Slutet gott
 
Hoppas katthemmet har råd att ta katten till veterinären, tyvärr har katthem ofta en tajt ekonomi, och är katten slö och har diarre behöver den träffa veterinär snart, helst redan idag :/
 
Min erfarenhet är definitivt inte att man väntar med att ta katten till veterinär, snarare tvärtom. Man åker först och söker pengar sen.

Dem flesta veterinärer kräver betalt INNAN om inte djuret är försäkrat, iaf minst 60-80% ska man betala innan. Så inte alls ovanligt att katter med fraktur får stapla runt med sin fraktur i ett stödbandage i ett par dagar väntan på att man ska få nog med pengar för operationen, eller liknande.

Det är ingen kritik emot katthem, det är bara fakta, många av dem har det tufft ekonomiskt. Och då är det svårt att punga ut 20 000-30 000 kr samma dag som katten kommer in, vilket det kan kosta att åka in akut en lördag kväll/natt med en dålig katt.

Här där jag bor sitter iaf inte katthemmen på några 40 000-60 000 dem kan lägga ut samma dag, utan dem går oftast nätt och jämnt runt, och behöver insamlingar för större åtgärder.
 
Dem flesta veterinärer kräver betalt INNAN om inte djuret är försäkrat, iaf minst 60-80% ska man betala innan. Så inte alls ovanligt att katter med fraktur får stapla runt med sin fraktur i ett stödbandage i ett par dagar väntan på att man ska få nog med pengar för operationen, eller liknande.

Det är ingen kritik emot katthem, det är bara fakta, många av dem har det tufft ekonomiskt. Och då är det svårt att punga ut 20 000-30 000 kr samma dag som katten kommer in, vilket det kan kosta att åka in akut en lördag kväll/natt med en dålig katt.

Här där jag bor sitter iaf inte katthemmen på några 40 000-60 000 dem kan lägga ut samma dag, utan dem går oftast nätt och jämnt runt, och behöver insamlingar för större åtgärder.

De seriösa katthem jag varit i kontakt med har oftast ett avtal/överenskommelse med en vet att de inte behöver betala innan behandling. Och många vetter kör lite 'pro bono' med akut sjuka katter som omhändertagits av katthem.
 
Hos oss har vi en policy för katthem att de betalar med faktura när vården är klar, och de får 30% rabatt. Glad att min arbetsgivare ändå hjälper till och stöttar, men tyvärr är ett av katthemmen svåra att ha att göra med då de vill behandla i det oändliga, har svårt att fatta beslut om avlivning trots att veterinär rekommenderar det och har vad det verkar obegränsat med pengar 😑
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 920
Senast: tornblomma
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
4 282
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Är det ens möjligt att stämma/få skadestånd från myndighet? Jag ska försöka berätta så bra det går utan att avslöja för mycket, vill...
Svar
4
· Visningar
3 396
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp