Bukefalos 28 år!

Hittekatt!! Tips tack

Buck

Trådstartare
Hittade en mager stackare igår på väg från stallet, gick mitt på vägen och jamade, trodde det var min doris så jag stannade och gick ur bilen.
Då såg jag snabbt att detta inte var min, men han var så mager och full av fästingar och sår att jag tog med honom hem 😢.

Han är världens snällaste och gosigaste, plockade bort flera fästingar men väntar lite på att resten ska bli så stora att jag kan komma åt att ta dom.

Men han är väldigt dassig i pälsen och full av ärr från fästingar, finns det ngt jag kan smörja in honom med eller ska jag vänta helt på en veterinär tid för id och hälsokoll?

(Har lagt ut annonser på flera fb grupper och vilse.nu, enligt fb så har han varit i byn länge och blivit matad av en vars katter han bråkade med.)
 

Bifogade filer

  • 20190620_214518.jpg
    20190620_214518.jpg
    233,2 KB · Visningar: 98
Torr och sårig hud :(.
 

Bifogade filer

  • 20190621_203948.jpg
    20190621_203948.jpg
    191,8 KB · Visningar: 96
Skulle åka till veterinär för att se om katten är chipmärkt först och främst för att se om en ägare går att hitta. För jag antar att du redan har kollat efter tatuering i örat?
Sedan är det av yttersta vikt att inte ge katten för mycket mat, då den kan bli livshotande sjuk om du ger den för mycket (även en normal portion är för mycket).
Den som tar sig an en hittekatt blir automatiskt ansvarig för den dvs du blir tvungen att ge den den vård den kräver. Vilket betyder att du bör få den undersökt av veterinär för att se att den inte är sjuk med tanke på kattens skick. Så kontakta veterinär så snart du kan!
 
Är en i byn som matat honom innan, och han äter nu bara när jag är bredvid. Kastar inte i sig maten mer än mina andra tjockisar :p.

Gett lite avmasknings medel (flytande som ska ges i 3 dagar i sträck).

Han använder lådan pch har både kissat och bajsat (hade glömt bort att okastrerade hankatters kiss stinker så mycket 😣.)

Inte hård i magen eller lös i bajset. Äter torrfoder enkelt så misstänker inget tand fel luktar inte illa nånstans heller.

Men hittar jag ingen som vill ta sig an honom under helgen så får jag ta med till veterinären. Han bråkade med mina när han smet ut från badrummet och min ena är ju en fd vildkatt som inte backar för ngt :/. Så kan inte ha kvar honom tyvärr.

Ska flytta snart också så blir lite trångt med 3 katter som inte tycker om varandra..
 
Är en i byn som matat honom innan, och han äter nu bara när jag är bredvid. Kastar inte i sig maten mer än mina andra tjockisar :p.

Gett lite avmasknings medel (flytande som ska ges i 3 dagar i sträck).

Han använder lådan pch har både kissat och bajsat (hade glömt bort att okastrerade hankatters kiss stinker så mycket 😣.)

Inte hård i magen eller lös i bajset. Äter torrfoder enkelt så misstänker inget tand fel luktar inte illa nånstans heller.

Men hittar jag ingen som vill ta sig an honom under helgen så får jag ta med till veterinären. Han bråkade med mina när han smet ut från badrummet och min ena är ju en fd vildkatt som inte backar för ngt :/. Så kan inte ha kvar honom tyvärr.

Ska flytta snart också så blir lite trångt med 3 katter som inte tycker om varandra..
Är alternativet avlivning menar du? Varför inte försöka med ett katthem istället?
 
Är alternativet avlivning menar du? Varför inte försöka med ett katthem istället?
Nej alternativet är ju att ha kvar och försöka reda ut ändå. Katthem är ju oftast överfulla och en vuxen hankatt med tråkig färg som inte tycker om andra katter är tyvärr inte den enklaste att placera om :(.
Så försöker hitta ngn privatperson som vill ha honom istället.
 
Nej alternativet är ju att ha kvar och försöka reda ut ändå. Katthem är ju oftast överfulla och en vuxen hankatt med tråkig färg som inte tycker om andra katter är tyvärr inte den enklaste att placera om :(.
Så försöker hitta ngn privatperson som vill ha honom istället.

Blir han kastrerad så kanske han inte söker bråk med de andra katterna! Om du skulle hamna i sitsen att du vill prova behålla alltså, är ju inte helt kört att få det att funka. Hade kanske sett mörkare ut om han redan var kastrerad?
 
Blir han kastrerad så kanske han inte söker bråk med de andra katterna! Om du skulle hamna i sitsen att du vill prova behålla alltså, är ju inte helt kört att få det att funka. Hade kanske sett mörkare ut om han redan var kastrerad?
Ja men jag vill helst inte ha 3 katter på 50 kvm :(. Så kommer leta ny ägare tills jag hittar en, kommer ju inte att slänga ut lilla pepsi bara för att ingen annan vill ha honom :o. (Ja han ser ut som en pepsi så han heter det nu :p).

Kommer erbjuda mig att bidra med pengar till kastrering så att jag vet att det blir gjort, ev att han får mellanlanda hos veterinär på väg till ny ägare.
 
Men alltså, ska du inte börja med att kolla om katten är chipmärkt innan du börjar placera om den?
Nu är sannolikheten kanske inte jättestor att en okastrerad, avmagrad hane faktiskt har ett hem. Men det kan vara så, har själv varit med om det både 1 och 2 gånger.
Placerar om till en som är villig att fortsätta att leta efter ägaren och stå för veterinär, blev kontaktad av en som gärna ville ha honom så kör över lilla katten imorgon :).

Har mängder av annonser ute nu och varskott flera i byn, katten ska fortfarande till veterinär i veckan och jag kommer fortsätta leta ägare.
Är bara att jag inte kan ha kvar honom här.
Hade jag haft plats och ffa råd med 3 katter hade jag haft kvar honom men jag gör mitt bästa med att hitta ngn som faktiskt har tid och möjlighet att ta hand om honom.

I byn är det tyvärr flera vildkatter då fet är flera gårdar häromkring med okastrerade katter som såklart vandrar runt och förökar sig. Min doris kom för 2 år sedan och ingen saknade henne heller, så tvivlar starkt på att han har ett riktigt hem.

I och med okastrerad ~2 årig hankatt med gammal utläkt bruten svans och tydlig svältpäls som är på bortväg så har inte ngn brytt sig mer än jag och hon i byn som matat honom till och från i några veckor. Har sett ngn bild på honom där hon i byn hade efterlyst ägare till katten och då var han ännu smalare.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Detta är berättelsen om Svinto, en blå huskatt. Svinto föddes för ett gäng år sedan nere i skåne. Han fick flytta till sin nya...
Svar
4
· Visningar
1 146
Senast: OhNoez
·
Övr. Katt Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som...
2
Svar
21
· Visningar
2 463
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 168
Senast: Constance
·
Gravid - 1år Nu har jag äntligen fått ner förlossningen i nån form av text :D Har inte läst igenom utan kladdade bara ner allt, får finjustera sen...
2
Svar
39
· Visningar
4 211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp