mian1

Trådstartare
Vad gör jag nu då?

Grannen sa att de hade en katt i sitt garage och undrade om den var våran, men det var det inte. Nu har katten hittat hit eftersom mina katter har mat och sovplatser i ett uthus. Trodde att det var en vildkatt och funderade på att fånga in i fälla och lämna in nånstans, men det behövdes inte. Katten ville inte bo i ett uthus utan hon ville komma in med mina katter. Trots att hunden stod i dörren och hon inte direkt är nån lugn sort som katter gillar, så spatserade den lilla katten in.

Det är en kattunge, född i våras. Hon är jättesocial, helt klart hundvan och hon är van vid barn. Hon sitter i knät på mina barn när de leker med lego, hon vill sova i sängen och hon går på toalåda.

Problem: Polisen här tar inte emot anmälningar om försvunna eller upphittade katter, de tar enbart emot anmälningar om hundar. Så jag kan inte anmäla att jag hittat en katt och det är ju uppenbart att hon är en familjekatt så någon borde sakna henne.
Hon är född i våras och bör snart steriliseras, men inte kan jag väl lämna in en katt som inte är min till veterinären? Tänk om jag hittar ägarna och de inte alls ville ha henne steriliserad?
Vi har knackat dörr och frågat runt, men ingen känner till katten och det bor inte så himla många här. Det finns dock en familj som vi, av olika anledningar, inte kan prata med. De har en honkatt som fick ungar i våras och som liknar den katt som dykt upp hos oss. Är det deras och de får veta att vi "stulit" deras katt så lär det bli liv här. :grin: Jag är inte heller pigg på att lämna dit den då deras honkatt får ungar med jämna mellanrum och ungarna brukar bli förvildade så att de får skjuta av dem. Fast det talar ju ändå emot att det skulle vara deras katt. Vår hittekatt är väldigt social och den andra familjen har varit bortrest under hela sommarlovet och då borde ju kattungen snarare vara skygg för människor? Sen kom den från motsatt håll från deras och så har de ingen hund. För visst borde hon inte vara orädd för en nervig GD om hon inte vuxit upp med hund eller knappt ens mött en förut?
Hur långt kan en kattunge i hennes ålder ha gått för att komma hem till oss? Det är glest mellan husen och det är förvånansvärt få som har katt. Vi har kollat med de som bor inom en kilometer eller så och ingen känner igen henne. Det finns gott om räv i området och hon är ju tam så hon kan inte ha varit på rymmen hur länge som helst.

Vad ska vi göra med den lilla katten? Hon går bra ihop med mina katter och tolererar hunden, barnen gillar henne och det finns ju liksom plats så hon får gärna stanna, men då behöver hon steriliseras och vi behöver veta att hon är våran. Men som sagt, någon borde ju sakna en sån fin katt!
 
Sv: Hittekatt

sätt in en annons i lokaltidningen. låter som katten tillhör någon som säkert är ledsen och saknar den. Om inget napp skulle jag behålla katten, då har ni dokumentation på att ni försökt. sätt även upp lappar i området så har ni ytterligare vittnen på att ni försökt.
 
Sv: Hittekatt

De måste ta emot anmälan...upphittade katter räknas som hittegods.

Edit: Det kanske är en sommarkatt som blivit lämnad, eftersom ingen i grannskapet verkar veta nåt menar jag. :(
 
Sv: Hittekatt

De måste ta emot anmälan...upphittade katter räknas som hittegods.

Edit: Det kanske är en sommarkatt som blivit lämnad, eftersom ingen i grannskapet verkar veta nåt menar jag. :(

Finns liksom inga sommarstugor som kan vara skyldiga. Dessutom bor jag nära ett katthem som omplacerar katter. De hade tagit emot den så varför dumpa den hos min granne?
Polisen vägrar att befatta sig med ärenden gällande katter. De tar varken emot anmälningar om förlorade eller upphittade katter, bara hundar.

Nån har ju liksom lagt tid på att få kissen rumsren, hon vill vara med så hon har ju bott hos någon och hon är fortfarande så liten och söt att hon inte kan ha blivit ratad för att hon inte är gullig längre.
 
Sv: Hittekatt

Här står lite fakta om hittekatter. Där står bl.a:
Börjar du mata en katt blir du, enligt förarbetena till djurskyddslagen, en djurhållare och måste då sköta katten i enlighet med djurskyddslagen. Det händer att människor av välvilja börjat mata en katt som kommer till dem eftersom de tycker synd om den. De glömmer då ofta bort att katten förutom mat även måste ha tillsyn två gånger om dagen enligt lagstiftningen samt skydd för väder och vind. När katten sedan blir sjuk ska den få nödvändig vård vilket du som djurhållare ansvarar för.
Det verkar ju som om ni kan räkna den som eran egen. :laugh:

Om inte den förra ägaren chippat katten så kan väl h*n inte bevisa att det är dens katt. Om du låter chippa och registrera + kastrera den så voilà - ni har en ny katt. :D

P.S Verkar som om jag hade fel innan.. :o
Enda gången en katt kan räknas som hittegods är egentligen då man hittat en katt som uppenbart är borttappad, till exempel en katt i en kvarglömd transportbur på en tågstation eller någon liknande situation.
(från samma sida som ovan)
 
Sv: Hittekatt

Fast det är ju inte så att jag väldigt gärna vill ha en ny katt. Jag har redan 3 och det räcker gott. Helst skulle jag vilja hitta hennes familj, förutsatt att de saknar henne. Fast hon har säkert varit borta ett par veckor för hon är ganska så tunn.
Jag får leta lite till. Är det arga-grannens får jag nog, för både vår och kattens skull, försöka hitta henne ett nytt hem. Annars får hon boka tid hos veterinären och stanna kvar här. Men man skulle ju gärna veta om det är någon som sitter hemma och saknar sin katt. Samma lilla kisse som just nu sitter i mitt knä och spinner.
 
Sv: Hittekatt

Märklig polis det där.

När en av mina försvann så ringde jag polisen och då hade nån ringt in och rapporterat katten som upphittad. Himla tur för då fick jag hem katten meddetsamma.
 
Sv: Hittekatt

Har inte katthemmet en hemsida där man kan annonsera om upphittade katter?
Sen kan kattungar visst be dumpade fast de är hur goa och gulliga somhelst.

Vet du något om grannen hade kattvakt i somras? Katter ska ha tillsyn 2 ggr/dag, sen får man ha högst 2 kullar om året utan tillstånd.
 
Sv: Hittekatt

vad är det som inte funkar ang. mitt förslag på åtgärd?

:confused: Det funkar väl jättebra, förutom om det är arga-grannens katt. Jag har bett katthemmet annonsera, själv letar jag annonser på bortsprungna katter, en lapp ska upp i lanthandeln och jag ska försöka få med en annons i nästa nummer av den lokala gratistidningen som alla får.
Men även om jag dokumenterar allt jag gör så kommer arga-grannen inte att acceptera det. Det behöver inte ens vara hans katt, det räcker att han tror att det är det, för att vi ska få ännu mer problem. Men jag ska undersöka detta närmare och eventuellt kan jag kanske be min syster att intyga att hon sålt katten till mig, för hon har just haft kattungar själv.

Men sökandet efter kattens riktiga familj fortsätter och vi är fosterfamilj så länge det behövs!
 
Sv: Hittekatt

Nej de hade ingen kattvakt och deras katt (eller katter??) bor utomhus och förväntas väl hitta mat själva. Jag vet att de har haft en honkatt som liknade den vi hittat, fast en vuxen. Jag vet inte om de har några katter nu. De skulle skjuta av förvildade kattungar i våras eller möjligen förra våren, minns inte, och då råkade de av misstag skjuta honkatten fast att hon hade små kattungar. Om kattungarna överlevde kan ju detta vara en av dem eller en unge till någon av dem. Fast hon är ju så tam och kelig! Deras barn brukar kasta sten på djur och inte kunde hon väl bli så kärvänlig då?
Katten går det ingen nöd på, men finns det en familj nånstans så lider jag med dem för det här är en katt som man saknar! Nu ska jag se om jag kan få några fina bilder på henne för upphittatannonsen.
 
Sv: Hittekatt

Men vaddå? är det arga grannens katt kan du ju inte sno den? då är den ju deras?
Är den inte deras så ska de väl ge blanka den i att du annonserar. Är det deras, annonserar du ju så att de kan få tillbaks den. Jag fattar inte :confused:
 
Sv: Hittekatt

Men vaddå? är det arga grannens katt kan du ju inte sno den? då är den ju deras?
Är den inte deras så ska de väl ge blanka den i att du annonserar. Är det deras, annonserar du ju så att de kan få tillbaks den. Jag fattar inte :confused:

Nej, det är lite komplicerat. Till 99% är jag säker på att det inte är deras katt, men jag kan som sagt inte gå dit och fråga. Och de är de enda som vi inte har frågat. Är det deras så skjuter de den, får de veta att vi tycker om katten så kommer de att ta den bara för att. Somliga människor har inga gränser och inga hämningar... :( Det finns en helt annan, pågående konflikt med den grannen och vi vill inte att det ska bli ännu värre.
Mina lappar kommer ju i vilket fall kunna läsas även av dem så är det deras så får de väl höra av sig. Fast jag skulle bli ledsen över att behöva lämna den dit eftersom jag inte tycker att den får det bra där!
 

Liknande trådar

Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
850
Senast: kolja
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 590
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 664
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp