Hjäääälp!!!!!

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag ska jubörja köra brölopp med Fabbe, jag har startat upp en firma och satt en deadline tills nästa sommar, då ska han kunna dra brudpar.

Men sen idag när jag satt i vagnen vid kyrkan o tränade på att stå stilla kommer en bil krypandes upp o glor, hon som kör bilen kommer ut o jag tänkte att han var sur för att jag tog en del av parkeringen, men hon(prästens dotter) stannade för att fråga om jag ville köra hennes brölopp den 25 augusti, det är bara en kort sträcka på max 15 min i skritt till fest platsen o Fabbe har körts o ridits där sen han var 4 år, vi skulle visserligen köra en extar runda för att gästerna ska hinna komma på plats på fets platsen så det blir kanske 30-45 min körningm, väntan vet jag ej hur lång den blir.

Gud, hur ska jag göra????? Jag sa att jag håller på att träna honom o att jag satt nästa sommar som deadline. Hon sa då att hon ville att jag skulle köra på hennes brölopp men om jag märker att det inte skulle funka när det börjar närma sej den 25 aug så skulle jag bara säga till så gjorde det inget.

Vagnen måste renoveras, hästen tränas till max så det är mycket o göra, förbereda o köpa.

Vad ska jag ta i betalt? ska jag överhuvudtaget ta betalt?
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Kul att du skall köra bröllop!!!

Jag har varit med och hjälp en kompis att köra bröllop, det är jätte kul och trevligt.

Min kompis tar ca 3000 för en körning. Man kör kanske inte så lång stund, men det är ju ändå mycket förberedelser och man skall stå med vagn, sele och häst. Så jag tycker nog man kan ta ut en del.

Hon har kört bröllop och olika evenemang ett tag nu och hästen är stensäker! Senast vi körde bröllop (afrikanskt) så körde vi precis bredvid flygplatsen och ett plan stod och taxa, det lät jätte mycket, men det var lugnt. Sen när vi kommer fram till festplatsen så spelar dom på bongotrummor + att de stod och skrek typ jalla jalla. Det brydde sig hästen inte om som tur var, men det var en upplevelse vill jag lova.

Lycka till!!!//Ella
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Ja det ska bli kul o spännande men jag är lite orolig, tänk om det skulle gå snett någonstans.......

Men vi har ju aldrig kört några förut så det känns inte som om att man ska ta så mycket betalt, men jag vet inte, det är ju som du säger mycket jobb, tid o pengar man lägger ner.

Men vad skulle du tycka vara rimligt för oss då?

Vad har din kompis för vagn? Det kanske oxå spelar in?

Jag har ju en trilla.
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Kom på en fråga till. Hur ska jag klä mej? Ska medhjälparen vara lite mer diskret i klädseln än kusken eller ska båda vara enkelt klädda eller båda elegant klädda?
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Ja eftersom det är första gången kanske du skall ta lite mindre betalt, svårt att säga hur mycket bara.

Jag vet faktiskt inte vad hennes vagn heter, det är ingen trilla i alla fall. Jag får återkomma med svar om det.

Jag tycker att båda skall vara elegant klädda. När vi körde så hade kusken någon sorts skjorta och kavaj och en hatt, jag hade på mig tävlingskläder, alltså vita ridbyxor och kavaj + hjälm. Jätte svårt att förklara, kan försöka att fixa ett kort så får du se vagn och kläder.

//Ella
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Har följt dig o din fina häst här på Buke, såklart du skall ta körningen, allra helst då du säger att din häst gått rundan så många gånger, jag har kört bröllop många många gånger med min tidigare Nordsvensk som jag hade innan min nuvarande Frieser, brukade ta 1.500 om jag kunde utgå hemifrån med ekipaget, men om jag var tvungen att köra med bil o släp till platsen så tog jag 2000 + 15:- milen per bil, det blev ju två bilar då både häst o vagn skulle med.

Angående klädel, jag hade oftast min man med mig, o vi klädde oss båda i tidsenlig klädsel, du kan se vår vita Victoriavagn här i en tråd om vagnar. Körde vi typ studenter eller födelsedag så brukade vi ha lite modernare klädel, som svart kjol o vit blus, min man svarta byxor vit skjorta o väst.
Det är förbaskat roligt att köra men tänk på att man har ett ansvar över det hela, så det är ju bara du som vet när ni är mogna...
Stort lycka till
Jag hejar på er!
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

prunella skrev:
Har följt dig o din fina häst här på Buke, såklart du skall ta körningen, allra helst då du säger att din häst gått rundan så många gånger, jag har kört bröllop många många gånger med min tidigare Nordsvensk som jag hade innan min nuvarande Frieser, brukade ta 1.500 om jag kunde utgå hemifrån med ekipaget, men om jag var tvungen att köra med bil o släp till platsen så tog jag 2000 + 15:- milen per bil, det blev ju två bilar då både häst o vagn skulle med.

Angående klädel, jag hade oftast min man med mig, o vi klädde oss båda i tidsenlig klädsel, du kan se vår vita Victoriavagn här i en tråd om vagnar. Körde vi typ studenter eller födelsedag så brukade vi ha lite modernare klädel, som svart kjol o vit blus, min man svarta byxor vit skjorta o väst.
Det är förbaskat roligt att köra men tänk på att man har ett ansvar över det hela, så det är ju bara du som vet när ni är mogna...
Stort lycka till
Jag hejar på er!

Vad kul o höra:)
Jag har sett din otroligt fina vagn. Men när du säger tidsenligt menar du då till vagnens ursprung?
Om det är så, vad hade man på trillans tid?
Jo jag kör nog, ska träna så mycket vi kan nu i samhället så jag känner att det funkar. Fabbe är ju rätt stabil men han kan spänna sej ibland o fnysa lite men han har aldrig dragit iväg utan brukar stanna snällt, han är ju bara häst.
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Ella-82 skrev:
Ja eftersom det är första gången kanske du skall ta lite mindre betalt, svårt att säga hur mycket bara.

Jag vet faktiskt inte vad hennes vagn heter, det är ingen trilla i alla fall. Jag får återkomma med svar om det.

Jag tycker att båda skall vara elegant klädda. När vi körde så hade kusken någon sorts skjorta och kavaj och en hatt, jag hade på mig tävlingskläder, alltså vita ridbyxor och kavaj + hjälm. Jätte svårt att förklara, kan försöka att fixa ett kort så får du se vagn och kläder.

//Ella

Ja visa gärna bild.
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Ohhh!!! :bump:
Det låter ju jätteroligt! :banana:

Lycka till! Går säkert hur bra som helst! :)
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Du verkar ju mycket medveten om riskerna med att köra bröllop. Själva körningen brukar inte vara något problem utan det är stillaståendet vid kyrkan för väntan och fotografering mm. Du kan ju alltid ha med två medhjälpare en som åker med på vagnen och en extra utanför kyrkan. 3000kr är en rimlig summa. Du kommer att lägga ner mycket arbete på att allt.
Tänk på att skaffa en ansvarsförsäkring om du inte redan har det, förklara för försäkringsbolaget vad du skall göra.
/M
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

miamiamia skrev:
Du verkar ju mycket medveten om riskerna med att köra bröllop. Själva körningen brukar inte vara något problem utan det är stillaståendet vid kyrkan för väntan och fotografering mm. Du kan ju alltid ha med två medhjälpare en som åker med på vagnen och en extra utanför kyrkan. 3000kr är en rimlig summa. Du kommer att lägga ner mycket arbete på att allt.
Tänk på att skaffa en ansvarsförsäkring om du inte redan har det, förklara för försäkringsbolaget vad du skall göra.
/M

Ja juste, tack för att du s det där med försäkringen. Min mamma har oxå sagt åt mej att jag måste fixa det, men jag visste inte vad det hette.
Har du någon aning om vad den kan kosta?
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Beror nog på vilket bolag. Jag har allt inbakat i en hästverksamhetsförsäkring som täcker hemförsäkringen, vagnar och utrustning, ansvar och rättsskydd mm.
/M
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Ok. Folksam är han liv o veterinärvårdsförsäkrad i nu, trir du jag kommer få bygga på den eller kommer det bli en egen försäkring för firman jag har?
Är det dyrt o ha den försäkring du har? Har du ett företag?
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Nikki o Fabian skrev:
Ok. Folksam är han liv o veterinärvårdsförsäkrad i nu, trir du jag kommer få bygga på den eller kommer det bli en egen försäkring för firman jag har?
Är det dyrt o ha den försäkring du har? Har du ett företag?
Ska du köra det via en din firma så blir det väl i den du tar försäkringen.
Ring till lite olika bolag och kolla med dom och hör vad dom har att erbjuda, enklast så.
För min del är det ju inbakat lite annat än bara hästjobben, har lite risker på vägjobben med.
Samma med sambons ansvarsförsäkringar.
Han den jäkeln fick lite billigare för att han värvade mig dit :devil:
Kanske borde ta det i nån procent av honom :angel:
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Satan i gatan, jag kunde inte få fram texten för jag behöver Word då o jag har tappat bort koden till det så jag kommer inte in.

Någon här som kan kopiera texten o klistra in här så jag kan få se?
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Vad det prislistan du ville ha eller:confused:
--------------------------------------------
Riktprislista turist och evenemangskörning
Bröllop och dyl. Alla priser inkl moms Aktuellt pris
Enbet Par Fyrspann
2 650 kr 5 300 kr 10 600 kr
Framkörning kr/tim (minst 1 timme)
318 kr 636 kr lastbil 636 kr lastbil
Tillägg
Täckt vagn 1 060 kr
Ev. övriga tillägg ___________________________
Summa inkl moms varav 1 250kr i garantisumma vid sen avbokning
Varav moms 6%
Körning av turister mm kr/tim (enbet) Antal tim
530 kr
Framkörning kr/tim (minst 1 timme)
318 kr
Ev. övriga tillägg ___________________________
Summa inkl moms varav 1 250 kr i garantisumma vid sen avbokning
Varav moms 6%
Övriga villkor:
_________________________________
_________________________________
_________________________________
__________________________________________________________________
Ovanstående priser och villkor har idag ___/___20__ avtalats mellan undertecknade att gälla
Uppdragsgivare Hästentreprenör
_________________ _______________
GuS 20030114 Rev: B 20030114
 
Sv: Hjäääälp!!!!!

Försäkringen bygger inte på hästens försäkring utan på den du har för lantbruk/hästverksamhet/företaget och det som är viktigt i första hand är ansvarsförsäkring som någon påpekat. En ansvarsförsäkring är ett skydd mot skadeståndsskyldighet. Skadeståndsskyldig blir du om du på något sätt varit vårdslös och det därigenom uppkommer en olycka. Det kan dock vara bra att undersöka om du kan få någon slags kundolycksfallsförsäkring - alltså en försäkring som ersätter eventuella skador på dem du kör även om du inte varit vårdslös. Det är ju aldrig kul om hästen skulle skena och brudparet trillar av men det underlättar ju i alla fall lite om brudparet får ersättning för den föstörda klänningen och de brutna armarna...:eek:

Sedan bör du förstås tänka på att försäkra din egen egendom men det är kanske lite mindre viktigt - hästen är ju i alla fall försäkrad redan. Tänk dock på att om du använder trillan i näringsverksamhet så kan den sannolikt inte längre omfattas av din vanliga hemförsäkring som bara ersätter saker du äger för privat bruk. Kolla med ditt försäkringsbolag.

Om du har tänkt försörja dig på körning så bör du också se till att skaffa dig en försäkring för avbrott - om du till exempel blir långvarigt sjuk eller så så tappar du ju all inkomst annars. Du bör också ha en egen olycksfallsförsäkring om du inte redan har en sådan - försök skaffa en som omfattar mycket eftersom du ju som egen företagare inte kan få ersättning för arbetsskada på samma sätt som du har rätt till när du är anställd.

Hmmm blev mycket det där... kolla med någon försäkringssäljare, lyssna på vad denne säger och tänk själv - så att du inte blir pådyvlad saker i onödan... men du får i alla fall argumenten för de olika försäkringarna på det sättet! Lycka till med bröllopskörningarna och lägg gärna in ett par foton - tror att vi alla vill se!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 585
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·
Hundhälsa Hej jag undrar om det är någon annan som gett librela till hund för smärta och vad ni valt att istället ge nu när librela är...
Svar
12
· Visningar
10 002
  • Artikel
Dagbok Idag har varit en till ganska jobbig dag men inte sååå dålig som några har varit nu. Men inte bra heller. Men iallafall så läkaren har...
Svar
11
· Visningar
1 586
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp