HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Belethien

Trådstartare
Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam!

Först vill jag klargöra att hunden har varit hos veterinär, men vi kan ta allt från början:

I augusti så skaffar jag en valp och vi trappar då ned på sedvanliga motionen på 3 h till ganska lite om dagen. Hon visar inga tecken på missnöje då hon leker med valpen. Jag byter också foder här till henne eftersom hon inte är så sugen på hennes andra och är lite i sämre hull. Efter ett par månader med valpen så blir hon liksom "lugnare" och jag trodde att det berodde på att jag hela tiden bannade henne för att hon skulle leka så kraftigt med lilla valpen.

Tiden går och i april så löpte hon. I samband med det fick hon ett överdrivet sug efter vatten som hon halsade i sig och sedan kräktes ut en enorm pöl på golvet :eek: 1-2 ggr om dagen. Jag vaktade lite på henne när hon drack, stoppade henne emellanåt och lät henne vila innan hon kunde få dricka mer. Det hjälpte och hon slutade halsa vatten.

Juli närmar sig. Här någonstans blev hon RIKTIGT seg, orkade inte promenera när vi trappade upp motionen till 1-2 h om dagen regelbundet. Jag fick ärligt dra henne bakom mig, trots att vi gick sakta.. Hon orkade inte med på ridturer längre heller trots att hon klarade av det för en halv månad sedan utan problem! :crazy: Hon vägrade gå in i huset längre utan att jag ska behöva DRA in henne. Trodde att det kunde vara fodret och jag bytte till ett högenergi, smakligt foder. Hon blev piggare.

Så kommer stora problemet. I förrgår lekte hon hos en kompis, totalt en hundflock på tio hundar, som hon känner och är van med. Och så hoppar hon på en annan hund :eek: min snälla, rara och ALDRIG aggressiva hund som går med på allt bara golvar en av tikarna och hugger hej vilt, tiken ligger och skriker på rygg! Vi resonerade så att den andra tiken antagligen provocerat henne, eller att hon vaktat matlådorna som fanns i köket där det small. Men min tik går runt och spanar efter henne hela tiden, checkar av alla andra hundar för att hitta henne. Så det smäller igen, i köket. Och vi blir helt paffa. Så jag håller extra koll (men är noga att absolut inte märkas, vill inte stressa eller påverka dem så jag håller mig i bakgrunden och säger inget), ser åter igen hur hon letar efter henne, ser hur hon hittat tiken på bakgården. Tiken ser orolig ut när hon märker att min hund spänner blicken i henne, vänder sig om och ska trava iväg och PANG- min hund är på henne igen! Helt oprovocerat och denna gång blir det BITSKADOR :eek: Så vi separerar tiken för att vi tror att min hund inte gillar henne = min flyger på en annan hund istället. Sätter min i koppel, tar bort den påhoppade hunden från flocken. En kompis håller min i kopplet, en av hundarna går förbi och SMACK. Återigen flyger hon på helt oprovocerat.

Jag blir fullkomligt knäckt, ringer veterinären nästa morgon och ber om en tid. Ser att tiken är skendräktig med lite mjölk ur juvren. Hon ligger och slickar vänster bak juver extra mycket och gnäller samtidigt, tutten är röd men körteln är inte irriterad/svullen. Veterinären känner igenom henne och hittar inga tecken på smärtor. Hon tar blodprov för borrelia och ehrlichia = hittar inget. Hon fick galastop + fuciderm (för spenen) och vet tar ett mer extensivt blodprov som jag ska få svar på nästa vecka; där ska det kollas bukspottskörtel, levervärden, njurvärden etc. Men jag håller på att dö sakta men säkert i väntan på svar. :cry:

VAD kan ha hänt?? Kan en fullkomligt glad och aldrig aggressiv tik (har inte ens morrat åt en annan hund i hela sitt liv!) bli helt galen av skendräktighet? Hon HAR varit skendräktig förr men då vaktar hon mat och stal ett kilo kött från bordet som hon försökte svälja i en tugga. :devil: Vad tror ni? Jag kan nu inte ha henne i närheten av andra hundar och jag är livrädd över att hon ska flyga på min hund. Det skulle förstöra ALLT. Jag kan inte ha två hundar där en blir livrädd för den andra.. :crazy: Har ni varit med om något liknande?
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Hur gammal är hunden?

Känns ju spontant som att beteendeförändringen pågått under en längre tid (minst sedan april alltså) för att nu nå sin kulmen. Tumör, stroke, senil, något hormonellt eller annan sjukdom, vem vet..? Men helt klart känns det som att det är något som är väldigt galet med hunden.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Hur gammal är hunden?

Känns ju spontant som att beteendeförändringen pågått under en längre tid (minst sedan april alltså) för att nu nå sin kulmen. Tumör, stroke, senil, något hormonellt eller annan sjukdom, vem vet..? Men helt klart känns det som att det är något som är väldigt galet med hunden.

3 år är hon nyligen! Jag kan inte alls tro att det är skendräktigheten som kan få en otroligt trevlig, icke aggressiv hund helt galen. Veterinären var precis lika osäker på den punkten. Det måste ju vara något annat som är riktigt illa för att det ska bli såhär... :cry:

Det här hunden har jag fått pilla på avbrutna klor, raspa tänder, vänt upp och ned och hållt fast henne för att få sticka en spruta i buken på henne etc. utan ett endaste klagomål. Hon har dessutom haft hundar som hoppar på henne och tar tag i kindhåret och DRAR utan att hon gör annat än att skrika och vifta på svansen; för att hon är så glad över att få leka med en annan hund :grin: Helt ofattbart att hon ska bli såhär..
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Kollade veterinären med tanke på livmoderinflammation? Det är ju sånt som tikar kan gå och dras med länge utan att bli riktigt dåliga - ibland blir det akut men jag har hört om flera tikägare som inte direkt märkt något mer än att hunden varit lite dämpad, kanske ätit lite sämre etc. och sen har det visat sig att livmodern varit riktigt ful.

Det var det jag kom på just nu. Hoppas det löser sig, ingen rolig situation för vare sig hundar eller dig. :(
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Ujujuj, så tråkigt och konstigt.
Precis som Åsa A sa så livmodern kanske krånglar? Kan vara värt att kastrera henne för att utesluta skendräktighet/knas hormoner. Det är ju ett stort ingrepp men en veterinär kan säkert avgöra detta bättre än vad vi på ett forum kan. Se till att gå vidare efter blodproven, även om de flesta veterinärer är duktiga och verkligen bryr sig så pressa ifall de inte skulle ta upp detta med just livmodern.

Vet hur tråkigt det är att behöva "passa" hela tiden, måste vara ett helvete med två hundar separerade så. Jag hoppas att det hittas något så ni kan lösa detta. Lycka till!
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Fast... Jag tycker du ser lite konstigt på det hela!

Om hunden är frisk - efter beh. med Galastop och Fuciderm - så kanske hon bara vuxit på sej! När tikar hunnit löpa ett antal ggr och blivit runt tre år så är det inte alls ovanligt att de börjar ha åsikter om vilka andra hundar hon vill umgås med!

Speciellt när tikarnas cykel ger lite extra hormonpåslag kan de vara extra kinkiga!

Många hundar gillar att leka och "umgås" med andra hundar när de är valpar/unghundar, men när de mognar på sej så kan detta mycket väl ändras och tiken kan uppfatta andra tikar som mer "konkurrenter" än "kompisar".

/Swat
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Har inget mer råd än det som redan getts, men vill önska dig lycka till ändå. Hemskt när en så snäll och älskad hund plötsligt blir ett "monster"! :( Hoppas vet hittar felet snabbt.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Efter ett par månader med valpen så blir hon liksom "lugnare" och jag trodde att det berodde på att jag hela tiden bannade henne för att hon skulle leka så kraftigt med lilla valpen.

Tiden går och i april så löpte hon. I samband med det fick hon ett överdrivet sug efter vatten som hon halsade i sig och sedan kräktes ut en enorm pöl på golvet :eek: 1-2 ggr om dagen.

Juli närmar sig. Här någonstans blev hon RIKTIGT seg, orkade inte promenera när vi trappade upp motionen till 1-2 h om dagen regelbundet. Jag fick ärligt dra henne bakom mig, trots att vi gick sakta..

Hon orkade inte med på ridturer längre heller trots att hon klarade av det för en halv månad sedan utan problem! :crazy:

Hon vägrade gå in i huset längre utan att jag ska behöva DRA in henne.

golvar en av tikarna och hugger hej vilt, tiken ligger och skriker på rygg!

min tik går runt och spanar efter henne hela tiden, checkar av alla andra hundar för att hitta henne. Så det smäller igen, i köket.

ser åter igen hur hon letar efter henne, ser hur hon hittat tiken på bakgården. Tiken ser orolig ut när hon märker att min hund spänner blicken i henne, vänder sig om och ska trava iväg och PANG- min hund är på henne igen! Helt oprovocerat och denna gång blir det BITSKADOR

vi separerar tiken för att vi tror att min hund inte gillar henne = min flyger på en annan hund istället. Sätter min i koppel, tar bort den påhoppade hunden från flocken. En kompis håller min i kopplet, en av hundarna går förbi och SMACK. Återigen flyger hon på helt oprovocerat.


Kan en fullkomligt glad och aldrig aggressiv tik (har inte ens morrat åt en annan hund i hela sitt liv!) bli helt galen av skendräktighet? Hon HAR varit skendräktig förr men då vaktar hon mat och stal ett kilo kött från bordet som hon försökte svälja i en tugga.

Fast... Jag tycker du ser lite konstigt på det hela!

Om hunden är frisk - efter beh. med Galastop och Fuciderm - så kanske hon bara vuxit på sej! När tikar hunnit löpa ett antal ggr och blivit runt tre år så är det inte alls ovanligt att de börjar ha åsikter om vilka andra hundar hon vill umgås med!

Speciellt när tikarnas cykel ger lite extra hormonpåslag kan de vara extra kinkiga!


/Swat

Jag tycker dock inte att det ts beskriver kan kategoriseras som att hennes hund "vuxit på sig/är lite extra kinkig".

Det är enligt mig inte normalt att en hund som varit väl fungerande i alla sammanhang hux flux börjar spana efter en hund som den känner väl och dessutom flera gånger attackerar flera kända hundar och absolut inte när en annan hund vänder ryggen mot och är på väg bort.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Vad gäller vattnet/drickandet så skriver jag uttryckligen "Om hunden är frisk" = detta måste så klart utredas först!

Och sedan så är min erfarenhet att vissa tikar lite "över natt" kan börja ha åsikter om andra hundar. Friska, sunda hundar som bara inser att de är "vuxna" och vill styra upp andra.
Har själv bott med en tik som efter sitt fjärde löp började ogilla tikar i allmänhet och husets övriga tikar i synnerhet!

Så OM/när tiken är frisk från sina fysiska åkommor så kanske matte får lära sej leva med en hund som inte längre älskar andra hundar och speciellt vissa andra individer av samma kön.

Jag tror INTE att hunden blivit ett "monster" - som någon uttryckte det - utan att det handlar om att matte kanske måste styra/hantera sin hund lite annorlunda framöver.

/Swat
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Då måste min bristande erfarenhet av tikar som över en natt plötsligt börjar attackera (och spana efter "offret") andra välkända hundar helt oprovocerat bero på de raser/(udda?)tikar jag haft de senaste 28 åren, eftersom jag aldrig någonsin upplevt någon dylik beteendeförändring, eller för den delen hört talas om något sådant i min krets av hundmänniskor och att jag därav heller inte anser att det är vare sig normalt eller ens speciellt vanligt förekommande att tikar på nolltid beteendeförändras så till den milda grad att de inte ens tål åsynen av andra tikar som de känt under ett antal år och alltid kommit överens med.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Varför den nedlåtande tonen?

Bara för att vi har olika erfarenheter betyder det väl inte att en av oss har fel?! Eller?

/Swat
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag avsåg inte att ha en nedlåtande ton öht. Om du tolkade det så, är det tråkigt.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag har samma erfarenhet som du Swat, och tycker absolut inte att TS ska utesluta faktumet att hennes tik kanske inte kommer att gå ihop med alla hundar i framtiden. Många tikar "sturskar upp sig" efter några löp, och kan då gärna bestämma sig för att "läxa upp" en individ som kanske är lite försiktigare. Min tik är tyvärr lite sådan! Hon får inte hälsa på många hundar, men i synnerhet inte veka/försiktiga hundar, då ska hon ha fatt i dem direkt. Har vänner med hundar som reagerar likadant, och jag tycker egentligen inte att det är ett dugg konstigt.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Vad spelar antalet år för roll? Jag förstod inte den biten riktigt?
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Om hunden varit gammal hade "senil" kunnat vara ett möjligt skäl till (det enligt ts) totalt ändrade beteendet.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Min första tik genomgick en kraftig beteendeförändring i samband med det andra löpet. Första gången jag blev observant på detta var när jag släppte ihop henne med grannens hund (tik). De hade tidigare lekt bra ihop ett antal gånger men nu small det bara. Efter detta gick det inte att ha henne ihop med andra tikar, och knappt hanar. Hon var förvisso "skum" på många områden, men väldigt mycket av det visade sig i samband med eller efter andra löpet, vid ca 1,5 års ålder.

Dock tycker jag att hunden i inlägget verkar vara lite gammal för den typen av drastiska beteendeförändringar? Tillsammans med övriga tecken tror jag mer på någon form av sjukdom och livmoderinflammation är ju onekligen det som blir "top of mind" även här. Dock förutsätter jag att veterinären undersökt detta mtp symptomen? Smärta i någon muskel/led skulle ju också kunna vara en anledning. En "vanlig" veterinär är väl sällan jättebra på det muskulära utan där kanske det krävs en duktig hundfysioterapeut.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag ocksa har samma erfarenhet som du och Swat och undrar om det kan ha med rasen att gora? Det vore intressant att veta vilken ras OP har.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

undrar om det kan ha med rasen att gora?

Man kan ju misstänka det i alla fall.

Jag har haft Labrador, lapsk vallhund, finsk lapphund, jämthund, finsk spets, basset fauve de bretagne, australisk terrier och cairn terrier genom åren och som sagt aldrig stött på att nån 3-årig tik blivit helt beteendeförändrad mot andra hundar på så kort tid och utan nån direkt orsak.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

*kl*

Jag är mer inne på Gnists spår, har aldrig varit med om en hund som ändrat sig så kraftigt under så kort tid av "naturliga orsaker", visst ser man beteendeförändringar men jag har aldrig sett en tik bli så tokigt aggressiv att den flyger på flera kända hundar med ordentliga skador som följd. Då känns det som att något inte riktigt står rätt till.

Skulle inte vet hitta något så får man väl anta att det har med löp osv att göra, men jag skulle undersöka min hund från topp till tå precis som TS.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag har samma erfarenhet som du Swat, och tycker absolut inte att TS ska utesluta faktumet att hennes tik kanske inte kommer att gå ihop med alla hundar i framtiden. Många tikar "sturskar upp sig" efter några löp, och kan då gärna bestämma sig för att "läxa upp" en individ som kanske är lite försiktigare. Min tik är tyvärr lite sådan! Hon får inte hälsa på många hundar, men i synnerhet inte veka/försiktiga hundar, då ska hon ha fatt i dem direkt. Har vänner med hundar som reagerar likadant, och jag tycker egentligen inte att det är ett dugg konstigt.

Jag håller åxå med. Absolut KAN det vara medicinska orsaker, som t ex livmodertrassel men det KAN åxå vara en tik som börjar bli vuxen och bitchig och helt enkelt inte kan släppas ihop med en massa andra hundar (tikar) längre.

Vad är det för ras om man får fråga?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 197
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 886
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 134
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp