HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Nu har min tik aldrig flugit på en hund på det vis så som du beskriver att din hund gjorde under löp, hade hon gjort det så ser jag det som givet att kolla upp henne.
När hon tryckte till en annan hund rejält ( som hon aldrig gjort innan ), började bete sig mystiskt så gjordes utredningar i mängder, vi kom tillslut fram till orsaken. Precis som i ditt fall handlade det om smärta vilket är skönt att du rett ut nu :)

Skillnaden är dock fortfarande att jag aldrig skulle komma på tanken att kasta bollar och låta hundar i grupp om 10-15 djur gå runt och spänna/markera. Att hundar i grupp om flera djur umgås ser jag inget fel med alls om det var det du ville få det att låta som.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Det var ju du som drog den liknelsen. Därför riktar jag det till dig.


Det vore som att lata en av barnen pa skolgarden bestamma over de andra barnen. Det blir en bully av det hela. Min rottis vill gjarna vara en bully, men med KRAFTIG styrning fran mig fungerar hon ihop med de flesta hundar, sma som stora.

Det var inte jag som började jämföra barn och mobbning. Men jag fortsatte för att förklara att jag inte alls ser det som fel ändå.

Varför ska det ens vara gruff och småtjafs i en flock? Stora, små, bruksras, jakthundar, sällskapsdjur? Jag tror verkligen inte att bollkastande med innehåll av "lite gruff" är harmoniskt för en flock alls.

Hemma hos mig är det så att det aldrig blir gruff för jag accepterar det inte. Men hos andra så är det andra regler som gäller och jag är nöjd att mina tikar inte gruffar ändå. Men i en helt ihopsatt flock med 10+ hundar så händer de att de tjafsar, det är hundar. Det viktigaste är att de avreagerar och sedan släpper. Mina tjafsar dock aldrig men det händer att min tik går emellan andras tjafs när det går för långt. Inget konstigt alls i mina ögon utan hon beter sig som en vanlig hund i en flock.

Och bara för att din hund har ont/hade ont (är det diagnoserat?) så är det mer accepterat att hon flyger på andra medans du avvaktar och väntar på vad som ska hända?

Det är inte röntgat men hon genom palpatering uppvisar uppenbar smärta i båda armbågarna och ska kollas upp på måndagen + gå på smärtstillande. Så jovisst var det något åt helsike fel. Men accepterat och accepterat, jag kan lova att hon fick veta att hon levde när hon hoppade på. Men å andra sidan förstår jag att det är ett djur det handlar om och att de inte alltid kör pokerface när de har strålande smärta i leder och samtidigt är skendräktiga, antagligen hungriga och illamående. Det är ändå en hund vi talar om, ingen maskin som tål allt. :crazy:

Att jag inte plockade bort henne har jag redan förklarat. Det var uppfödarens och mitt beslut eftersom vi trodde att hon vaktade maten i början och hade blivit provocerad och antagligen blev det misskommunikation. Eftersom jag vet att om en hund vill skada en mycket mindre hund gör det, om den verkligen vill.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Skillnaden är dock fortfarande att jag aldrig skulle komma på tanken att kasta bollar och låta hundar i grupp om 10-15 djur gå runt och spänna/markera. Att hundar i grupp om flera djur umgås ser jag inget fel med alls om det var det du ville få det att låta som.

Jag vill inte få det att låta som någonting ;) Jag har inte så hemma, mina hundar kivas inte men uppfödarens gör det. Då tänker inte jag ställa mig och rapa upp vad som hon gör fel i mängder eftersom det funkar för henne. Hundarna är starka, glada och trevliga individer och alla tuffa (vilket gör många förvånade eftersom de är shelties). Hundarna blir uppenbarligen inte ett dugg berörda av påhopp från andra hundar, de lever i 14-16 år och bara någon enstaka har blivit sjuk (p.g.a. olycka) och de är miljöstarka till tusen. Så hur hemskt det än verkar vara för er så fungerar det helt för hennes hundar. Jag lägger mig inte i helt enkelt.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Lite tror jag att förklaringen ligger i att det är ohållbart att ha jakthundar som inte går ihop med andra, speciellt om vi pratar om raser som ska kunna jaga på samma mark som andra hundar (oftast släpper man flera hundar i närliggande områden). Skulle de börja slåss under jakt skulle det vara mycket opraktiskt. Sen är inte alla jakthundar kompis och tjenis med alla andra hundar heller, men jag upplever det som mer ovanligt med könsbunden aggression än inom brukshundskretsar.

Det har du förstås rätt i! En jakthund som inte fungerar i grupp är kanske inte så bra avelsmaterial.. Medan det inte läggs så stor vikt vid det vad gäller brukshundarna.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Det är väldigt mycket snack om hur miljöstarka och bra din uppfödares hundar är. Vad nu det har med saken att göra förstår jag inte.

Jag hade aldrig aldrig aldrig "sett hur det gått" bara för att hundarna är så bra mentalt och hela faderitten. Att riskera drän på sin egna hund och andras är inte okey. För som du säger, det är hundar...
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag säger inte åt dig att lägga dig i vad din uppfödare gör eller inte gör med sina hundar, jag tycker bara det är konstigt att man väljer att släppa sin egen hund i en sådan grupp och där man dessutom inte vill tala om eller styra upp situationen. Min hund = mitt ansvar = min situation, så ser jag på det hela.

Nej det är en onödig risk helt enkelt.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Det är väldigt mycket snack om hur miljöstarka och bra din uppfödares hundar är. Vad nu det har med saken att göra förstår jag inte.

Jag hade aldrig aldrig aldrig "sett hur det gått" bara för att hundarna är så bra mentalt och hela faderitten. Att riskera drän på sin egna hund och andras är inte okey. För som du säger, det är hundar...

Det är din åsikt och du har all rätt att ha den. Jag tycker att det får ses från situation till situation och det blev som det blev nu ändå. Jag tycker att det definitivt inte är världens ände om nu uppfödaren själv bedyrat för mig att det är ok och att hennes djur inte bryr sig ett skvatt. Speciellt när det inte blev mer än slabbande till en början.

Det är visst en viktig aspekt i diskussionen om hennes tikar är miljöstarka och trygga. Det innebär att du inte kan hur som haver komma och säga att det är helt åt helvete, att hundarna får psykiska men, att det kan påverka dem på diverse vis när det, så uppenbarligen, inte gör det. Sheltiesar av alla hundar är kända för att vara rädda och kinkiga gällande andra hundar men hennes är absolut inte det och om hon säger att det är lungt då är det banne mig lungt för mig också. Lite koll har hon också när hon uppenbarligen lyckats avla och träna fram trygga, stabila hundar i en ras där flera hundar uppges vara nippriga/rädda/oroliga och i rasstandarden står det "reserverad". Så förtroende för hennes beslut har jag absolut när det gäller hennes hundar som ni varken känner eller har sett!
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag säger inte åt dig att lägga dig i vad din uppfödare gör eller inte gör med sina hundar, jag tycker bara det är konstigt att man väljer att släppa sin egen hund i en sådan grupp och där man dessutom inte vill tala om eller styra upp situationen. Min hund = mitt ansvar = min situation, så ser jag på det hela.

Nej det är en onödig risk helt enkelt.

Det är väl ingen som säger att det inte talas om eller inte styrs upp. Blir det tjafs så säger vi självklart till. Men det finns ändå alltid en baktanke om att det är hundar som släpps ihop och leks med, då kan det hända att de gruffar mer än vad de gör i vardagen.

Shelties är ökända för att kunna fungera kanon i grupp, åk på sheltieträff och kolla. Där ser vi det bara som naturligt att kasta in hundar i grupp utan att behöva styra upp och hela tiden hålla koll. Det fungerar bra ändå. Smågruff händer men inte behöver man sitta som en hök på hundarna bara för att de har åsikter..
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Det är ett mirakel att en Sheltieuppfödare lyckas få fram hårdare hundar än vad de flesta andra raser är. Halleluja?

Jag vet många tuffa bruksraser, som är miljöstarka och häftiga, som ändå skulle reagera efter ett sådant lömskt påhopp.

Vi får enas om att vi är oense. Jag tycker att du och din uppfödare var slarviga, du tycker inte det.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Gruff och gruff, du talar ju om en tik som är ökänd för att flyga på, nypa till osv ( den tik som din hund klämde till ).

Jag har inte påstått att ni ska styra upp hela tiden, men hålla koll och avstyra är väl något som iaf jag tycker är av större vikt när man har en hundgrupp på flertalet individer tillsammans. Dessutom skriver du inte är gruff hemma hos dig, men att hos uppfödaren så är det så och att det är något du accepterar och inte vill lägga dig i.

Nej jag får nog avblåsa diskussionen från mitt håll. Du tycker inte att ni missat något och jag tycker att ni utsätter hundgruppen för onödiga risker :)
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Ja eftersom tanken var att få lite tips om vad jag kan fråga veterinären eller vad det kan tänkas vara så för mig går det kanon att sätta punkt för diskussionen här.

Speciellt eftersom det bara blir ett "jag tycker såhär och du tycker såhär"-debatt som inte tar sig längre.

Till Aiide kan du säkert gärna kontakta och komma och titta med dina hundar och se att ingen av hennes blev vare sig berörda eller förstörda för livet och att de gärna kommer fram och hälsar på allt och alla. Så kanske du får en ny erfarenhet och kanske en tankeställare om att alla hundar inte fungerar så som du bestämt dig att de gör.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Till Aiide kan du säkert gärna kontakta och komma och titta med dina hundar och se att ingen av hennes blev vare sig berörda eller förstörda för livet och att de gärna kommer fram och hälsar på allt och alla. Så kanske du får en ny erfarenhet och kanske en tankeställare om att alla hundar inte fungerar så som du bestämt dig att de gör.

Jag har väl aldrig sagt att hundarna (stålshelties) har blivit förstörda för livet. Det är väldigt imponerande om du tror att ingen hund tar illa upp av att bli påflugen. Och såklart visste ni innan att ingen av hundarna kommer tycka det är otäckt om en annan hund flyger på dom?

Vilken tur att jag erbjuds en ny erfarenhet. Jag måste rekommendera en av dessa stenhårda shelties till min sheltieväninna. Borde ringa polisen och tipsa dom också!
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Där håller vi helt enkelt inte med. Jag tycker att barn ska lära sig att man ska stå upp för andra som blir mobbade om man kan. Precis som att jag känner mig trygg i att min hund är smart nog att veta när leken går överstyr och därför kan stoppa det om jag inte hinner. Jag skulle tacka mina stjärnor om hon gick emellan en kaxig större hund som tittar snett på min lilla och jag inte hinner med. Hon är klok på det viset.

Hon är inte dum, min hund. Hon hade bara ont denna gången.

Jag säger definitivt inte att barn inte ska stå upp mot mobbare, men det är milsvidd skillnad på barn och hundar. Eftersom du drog den liknelsen så hängde jag ändå på, men det känns som att du missar något. Precis som att den äldre ska lära barnen vad som är rätt och fel ska hundägaren lära hundarna vad som är rätt och fel. Barn vet inte automatiskt att det är fel att utesluta någon ur lek t ex. När man däremot har upplyst dom om att det är fel så kan situationen undvikas, likaså med hundar. Vi må ha olika åsikter men förstår du hur jag menar?

Jag säger inte att din hund är "dum", det är ju underbart (på både gott och ont) att ni kan ha hittat anledningen till hennes plötsliga utfall.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag har väl aldrig sagt att hundarna (stålshelties) har blivit förstörda för livet. Det är väldigt imponerande om du tror att ingen hund tar illa upp av att bli påflugen. Och såklart visste ni innan att ingen av hundarna kommer tycka det är otäckt om en annan hund flyger på dom?

Vilken tur att jag erbjuds en ny erfarenhet. Jag måste rekommendera en av dessa stenhårda shelties till min sheltieväninna. Borde ringa polisen och tipsa dom också!

Skäms när du försöker sätta ord i min mun. Jag har ALDRIG sagt att ingen hund blir påverkad, men hennes blev inte det. Snacka om att du läser min text som fan läser bibeln. Det är inte jag som tror mig veta något om andras hundar jag aldrig träffat.

Och polisen?? Men ge dig. Som om polisen har tid eller bryr sig om detta. Ja försök du, de skrattar garanterat åt dig, ring djurskyddet också, de kommer garanterat inte att göra ett skvatt. Hälsar dem på skulle de bara se välsköttta, trygga och glada hundar. Vilket hemskt fall för djurskyddet ja...

Fy vilken jäkla sandlådenivå. Jag skäms att jag ens diskuterat med dig när det ska bli såhär.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Och polisen?? Men ge dig. Som om polisen har tid eller bryr sig om detta. Ja försök du, de skrattar garanterat åt dig, ring djurskyddet också, de kommer garanterat inte att göra ett skvatt. Hälsar dem på skulle de bara se välsköttta, trygga och glada hundar. Vilket hemskt fall för djurskyddet ja...

Jag tror det menas med att man borde tipsa polisen om en ny ras som polishund. Rätta mig om jag har fel.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

jag förstår hur du menar! Har jag alltid gjort, bara inte hållt med ;)

så länge det handlar om att hon gör något så harmlöst som att hålla koll på dem när de börjar tjafsa så ser jag inget fel på det, eftersom det enda hon gör är att trava mot dem som tjafsar så slutar dem. Hon trivs med det och jag håller självklart koll men låter henne hållas så länge det aldrig blir ren lekpolis eller mobbing. Det vore jobbigt för de andra hundarna.

För mig är det ändå viktigt att låta hundarna få umgås i flocken utan konstant press och kontroll från vårat håll. Har man otur så kanske det händer att en hund med obehagligt kroppspråk hinner fram innan vi hinner fram och om mina hundar inte lärt sig att det finns massor med konstiga hundar och att det är ok så kan det smälla. Alla våra hundar har utvecklat ett bra kroppspråk och fungerat med ALLA hundar oavsett kön, storlek, kroppspråk och beteende. (Utom den minsta som ingen någonsin släppt i grupp eftersom han är pymge liten och brorsan som äger honom har varit rädd att han ska bli trampad på. Och det syns på honom)
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag tror det menas med att man borde tipsa polisen om en ny ras som polishund. Rätta mig om jag har fel.

Tja så blir det väl när man skriver på forum. Feltolkningar ibland. Men det får nog Aiide klargöra, vore trevligare med din tolkning, i vilket fall som helst :)
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Tja så blir det väl när man skriver på forum. Feltolkningar ibland. Men det får nog Aiide klargöra, vore trevligare med din tolkning, i vilket fall som helst :)
Om det nu betyder något så tolkade jag det oxå så.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Om det nu betyder något så tolkade jag det oxå så.

+2

Jag tänkte inte ens på att det kunde tolkas som om Aliide skulle skicka polisen efter Belethien och hennes uppfödare :crazy:

Jag är näst intill helt övertygad om att betydelsen är som du och Apollo tolkat den.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 198
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 929
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp