Hjääälp

Tinitah

Trådstartare
Hej alla fina!
Skriver från Mallorca och behöver desperat alla tips och råd från er svenskar ( tyvärr otroligt annan mentalitet med slag och straff här) har blivit totalt lurad på ett köp av en ponny( helt mitt eget fel. Impulsiv och empati …
En liten welsh som är så rädd för allt.. har aldrig i mina 30 års erfarenhet med hästar sett en ponny som är så rädd att man inte ens kan ge honom mat/ mocka/ komma in o klappa honom utan att han andas som en drake…
Han har helt klart blivit slagen och aldrig fått kärlek… är hos honom 3 timmar ( myser ute o promenerar försöker borsta skämma bort honom men inget hjälper .. vad mer kan jag göra?
 

Bifogade filer

  • 6A9C96CA-1474-4FBB-890C-72FFC6320748.jpeg
    6A9C96CA-1474-4FBB-890C-72FFC6320748.jpeg
    375,1 KB · Visningar: 129
Fortsätt med det du gör. Och något som jag märkte då jag hanterade importerar som var rädda var att ju försiktigare jag var ju räddare blev dom. Om jag självsäkert gick fram och tog på grimman var dom lugnare än om jag saaakta gick fram och sa sååååja, såååja. Dom förstod inte när en tog det lugnt och det stressade mer än lugnade.
 
Var med honom utan att göra någonting. Greja i hagen, bör han står i boxen kan du greja utanför och prata med lugn röst.

Ihopkrupet kroppsspråk och inte då mycket ögonkontakt. Jag gjorde mig så ofarlig jag kunde.
När jag skulle rykta var jag väldigt noga med att visa hösten borsten jag skulle använda, drog några tag försiktigt, pausade. Höjde aldrig upp handen när jag skulle borsta. Såg till att hästen hade uppsyn på vad jag gjorde osv.
Jag hade hand om en häst som blivit utsatt för fysiskt våld. Jag läste på allt jag kunde om deras flyktbeteende och förde anteckningar gällande hästen jag hade. Observerade, såg mönster osv. Men det tog 6-7 månader innan hästen accepterade mig någorlunda.
 
Gör samma sak på samma sätt varje gång så att hästen blir trygg med vad som kommer att hända och vad som förväntas av den.

Jag fick för länge sen hand om en häst som började skaka och visa vitögonen varje gång jag lyfte borsten vid huvudet och skulle börja på halsen. Jag gjorde rutinen att hästen först fick lukta på borsten, sen klappade jag henne på halsen innan jag började borsta där, klappade benet och borstade, klappade ryggen och borstade o s v. På så sätt fick jag en väldigt otrygg och försvarsinställd häst att börja känna sig lite trygg med mig.
 
Hej alla fina!
Skriver från Mallorca och behöver desperat alla tips och råd från er svenskar ( tyvärr otroligt annan mentalitet med slag och straff här) har blivit totalt lurad på ett köp av en ponny( helt mitt eget fel. Impulsiv och empati …
En liten welsh som är så rädd för allt.. har aldrig i mina 30 års erfarenhet med hästar sett en ponny som är så rädd att man inte ens kan ge honom mat/ mocka/ komma in o klappa honom utan att han andas som en drake…
Han har helt klart blivit slagen och aldrig fått kärlek… är hos honom 3 timmar ( myser ute o promenerar försöker borsta skämma bort honom men inget hjälper .. vad mer kan jag göra?
Slagen eller totalt ohanterad, det kan vara svårt att skilja på ibland. Jag tycker du ska ta hjälp av en problemlösare eftersom ni har fastnat och inte kommer vidare.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 312
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 086
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 847
Senast: Efwa
·
L
Hästhantering Jag vet inte vad jag ska göra längre, känns som att jag har försökt allt. Islandsvalack, 25 år. Född på island Vi har haft den...
2
Svar
26
· Visningar
3 664
Senast: Sar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp