Hjälm för avlångt huvud och hög panna

Gandalf

Trådstartare
Jag har sökt och hittat en del äldre trådar men det kommer ju nya hjälmar hela tiden (om jag har missat någon hyfsat färsk tråd så säg till!)

Jag har aldrig i hela mitt hästliv haft en hjälm som sitter riktigt skönt. Jag har tydligen extremt avlångt huvud med hög panna. Alla hjälmar, trots storlek så att jag nästan kan köra in knytnävarna vid tinningarna 🙄, trycker uppe på pannan så att det domnar eller jag får ont i huvudet. Idag provade jag igenom alla hjälmar som fanns på Hööks här i stan och ingen var klockren, vissa var väl... okej.

Så, någon som har lyckats hitta en hjälm som sitter bra på en sån huvudform..? Jag är nyfiken på de modeller där man köper ett separat foder som kan har olika passform, men har inte lyckats titta och prova någonstans.
 
Mitt huvud är lite grann i formen som ditt, jag har en back on track eq3. Hade föregångaren innan. Sitter fantastiskt skönt utan att klämma djupa, röda märken i pannan.
 
Mitt huvud är lite grann i formen som ditt, jag har en back on track eq3. Hade föregångaren innan. Sitter fantastiskt skönt utan att klämma djupa, röda märken i pannan.
Tack! Vet du vilken modell du har, visst finns det flera olika EQ3?
 
Jag har fått för mig att Uvex funkar bra för den huvudformen. Vissa hjälmar (CO bland annat) finns ju med olika inner"foder" för olika huvudform. Det kanske kan vara värt att kolla?
 
Min heter bara så, har inte riktig koll på övriga modeller men finns Lynx också med ställbar ratt i nacken, det har inte min.
 
Jag har också ett 'smalt' huvud som är väldigt högt (??? dvs, från huvudets topp till ögon/öron). Det enda som är i närheten av att passa mig är Uvex.
 
Min heter bara så, har inte riktig koll på övriga modeller men finns Lynx också med ställbar ratt i nacken, det har inte min.
Ok! Ja min dotter har en sån med ratt (den är dock för liten för att jag ska kunna testa passformen...)
 
Uvex har jag aldrig träffat på, men det låter ju intressant! Någon särskild modell ni tänker på eller är det ungefär samma passform på dem?
 
Jag har fått för mig att Uvex funkar bra för den huvudformen. Vissa hjälmar (CO bland annat) finns ju med olika inner"foder" för olika huvudform. Det kanske kan vara värt att kolla?
Ja jag har tittat på det där med foder med passform, men inte lyckats prova dem någonstans. Får väl kanske beställa hem och testa helt enkelt. Så meckigt att skicka tillbaka hjälmar bara känner jag 😬 Uvex var nya för mig, tack för tips!
 
Jag har ett sådant huvud, och det enda som sitter riktigt bra är lamicell. Jag skulle gärna ha hjälm med mips, men senast jag köpte hjälm var det bara BoT som hade det och de är på tok för runda för mig tyvärr.
 
Någon som hunnit prova Back on track EQ3 Pardus? Står att den "har en passform för lite mer avlånga huvuden" :D
 
Tänkte bara avrapportera hur det gick:

Det blev en JH Collection VG1 Matrix Mips. Sitter skönt, kommer ner ordentligt på huvudet och sitter på plats. Den enda med "skruv" som jag gillat. Både Mips och överkomligt pris.

Några andra jag provade (ifall det kan var till hjälp för nån annan med avlång skalle :D):

Back on track EQ3 + EQ3 Lynx: alldeles för runda (och ganska tunga tycker jag)
Charles Owen Wellington classic: satt ok men lätt tryck i pannan)
Charles Owen AYR8 Plus: Fick inte möjlighet att prova rätt storlek men klämde på mig en för liten och JA, den hade nog suttit underbart skönt om den varit stor nog! Men, utan Mips och ändå över 4000 kr, det fanns inte riktigt på kartan...
Lamicell Speedy: Nej, den kom liksom inte ner på mitt huvud ordentligt, konstig passform
Hansbo sport Microfiber: Satt bra! Köpte den först (trevligt pris också) men lämnade tillbaka den när jag hittade JH-hjälmen.

Hjälmar jag aldrig fick chans att prova är Uvex och Back on tracks nya EQ3 Pardus (som enligt dem själva ska ha mer avlång passform). Båda med Mips.
 
Okej, nu har jag provat Pardus också. Och visst, den är mer avlång än rund men kom inte alls ner ordentligt på mitt huvud och blev väldigt "hög".

Har hunnit rida några gånger i hjälmen jag köpte och är väldigt nöjd, så allt väl! 😊
 
Okej, nu har jag provat Pardus också. Och visst, den är mer avlång än rund men kom inte alls ner ordentligt på mitt huvud och blev väldigt "hög".

Har hunnit rida några gånger i hjälmen jag köpte och är väldigt nöjd, så allt väl! 😊

Jag har precis köpt en Pardus+ och var lite oroad då jag inte har ganska runt huvud (tror jag). Den passade perfekt så det stämmer ju väl med din observation. :) Lynx tryckte lite mer i pannan på mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver era råd. Jag behöver köpa ny hjälm och vill ha en reglerbar med tvättbart foder. Har en Tuff Rider nu och den är skön, men...
Svar
13
· Visningar
1 187
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 116
Senast: Liten
·
E
Utrustning Hade tänkt köpa ny hjälm idag men tji fick jag... En Eurolite eller High lite från Hööks skulle det bli men ingen av dom passade min...
Svar
2
· Visningar
1 078
Senast: emjo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp