Hjälm på proffsen?

MiniLi

Trådstartare
När jag bläddrade runt i mitt flöde på instagram idag så dök det plötsligt upp en video från ett stort dressyrstall där en ryttaren inte hade hjälm. Slog mig då att det är ganska ovanligt nuförtiden. Jag följer många dressyrryttare på instagram och de har alla alltid hjälm. Många lägger ut mycket bilder och filmer från vardagliga träningar och hjälmen är alltid där.

Visst har det skett ett skifte?
Eller hur ofta ser ni film och foton på sociala medier där proffs rider utan hjälm?
 
Jag upplever också ändring de senaste fem åren kanske? Vet en duktig hoppryttare inriktad på unghästar som tex aldrig red med hjälm eftersom han aldrig fick ramla av ändå, som började ha hjälm på varenda bild sedan han tecknade sponsoravtal med ett visst företag. Ungefär samtidigt slutade hjälplösa bilder synas överlag tycker jag, så det är nog mycket möjligt att folk överlag väljer hjälm i större utsträckning. De i min rasgrupp på Facebook som lagt ut bilder utan hjälm har mött DREV 🙈
 
De jag ser på sociala medier har hjälm, mestadels dressyr som jag tittar på.
Ägaren till förra grannstallet, som är tränare och vad jag förstått det som utbildar han även hopphästar och tävlar på hög nivå, har jag däremot mött några gånger ute utan hjälm (ingen gång med).
 
I dag är det i princip aldrig man ser bilder/filmer utan hjälm. Tror bara det är en en jag ser som lägger upp bilder utan hjälm. Dressyrryttare.
 
När jag bläddrade runt i mitt flöde på instagram idag så dök det plötsligt upp en video från ett stort dressyrstall där en ryttaren inte hade hjälm. Slog mig då att det är ganska ovanligt nuförtiden. Jag följer många dressyrryttare på instagram och de har alla alltid hjälm. Många lägger ut mycket bilder och filmer från vardagliga träningar och hjälmen är alltid där.

Visst har det skett ett skifte?
Eller hur ofta ser ni film och foton på sociala medier där proffs rider utan hjälm?
Jag ser ingen skillnad i mitt flöde tyvärr. Tror bara folk blivit duktigare på att ha hjälm när det ska filmas och läggas ut. Ser ibland när det läggs ut tex på den privata Fb sidan och är filmat från samma dag så är det ingen hjälm på. Fattar inte det för det är i mina ögon normalt sett smarta personer annars. Det handlar inte om hur skicklig man är för att rida utan hjälm. Vilken häst som helst kan snubbla 🤦‍♀️
 
Jag ser en stor skillnad, det är oerhört sällan som jag ser någon utan hjälm.

Personligen är jag hjälmfascist och skulle inte anlita en tränare som inte använder hjälm och inte kolla på ett stall som har bilder på ryttare utan hjälm i annonsen. Till mig signalerar det att man struntar i säkerhet.
 
Jag ser det ibland. Blir mest arg då det oftast varit föräldrar som själv har barn som rider. En del av dem har dessutom ridningen som sin huvudinkomst. Förstår inte alls det tänket. Hur motiverar man för sitt barn att ”hen” inte behöver hjälm men barnet måste ha. Inget barn vill väl att ens förälder ska skadas/dö. Dessutom vem ska bringa in lön om hen skadas/dör. Så själviskt tänk....
 
Ser väldigt sällan ryttare utan hjälm, men det kom Westernryttare till anläggningen och tränande, dessa red utan hjälm :banghead:
 
Visst har det skett ett skifte?
Eller hur ofta ser ni film och foton på sociala medier där proffs rider utan hjälm?
Det är ju något på gång med hjälmkrav enligt FEI tror jag det var. Där det var några av de som är gamla i gemet som ville fortsätta rida med hatt.
Personligen tycker jag det är kul att se fler å fler rida med hjälm, då det finns en uppsjö med hjälmar att välja på idag och som ser snygga ut.
Tycker både det ät bra och kul att utvecklingen går framåt, än att stå still och ”stampa” så att säga.
 
Jag ser ingen skillnad i mitt flöde tyvärr. Tror bara folk blivit duktigare på att ha hjälm när det ska filmas och läggas ut. Ser ibland när det läggs ut tex på den privata Fb sidan och är filmat från samma dag så är det ingen hjälm på. Fattar inte det för det är i mina ögon normalt sett smarta personer annars. Det handlar inte om hur skicklig man är för att rida utan hjälm. Vilken häst som helst kan snubbla 🤦‍♀️
Aha, jag har svårt att tro att de flesta som jag följer håller på av/på med hjälm pga filmningen. De lägger upp så himla mycket på stories osv, vore helt orimligt om de tog av/på hjälmen konstant. En del filmar dessutom varandra mycket, flera olika ryttare i samma stall.
Det är ju något på gång med hjälmkrav enligt FEI tror jag det var. Där det var några av de som är gamla i gemet som ville fortsätta rida med hatt.
Personligen tycker jag det är kul att se fler å fler rida med hjälm, då det finns en uppsjö med hjälmar att välja på idag och som ser snygga ut.
Tycker både det ät bra och kul att utvecklingen går framåt, än att stå still och ”stampa” så att säga.
Ja absolut, men flera av de ryttarna som tävlat med hatt ser jag på sociala medier och då har de alltid hjälm när de tränar hemma.
 
Jag upplever också ändring de senaste fem åren kanske? Vet en duktig hoppryttare inriktad på unghästar som tex aldrig red med hjälm eftersom han aldrig fick ramla av ändå, som började ha hjälm på varenda bild sedan han tecknade sponsoravtal med ett visst företag. Ungefär samtidigt slutade hjälplösa bilder synas överlag tycker jag, så det är nog mycket möjligt att folk överlag väljer hjälm i större utsträckning. De i min rasgrupp på Facebook som lagt ut bilder utan hjälm har mött DREV 🙈
Har också sett drev på FB i olika grupper 😆
 
Upplever absolut att ryttare blivit bättre på hjälm. Sen brukar jag faktiskt avfölja de hjälmlösa för jag blir så irriterad. Häromdagen såg jag en i grannstallet rida ut utan hjälm. Blev faktiskt hemskt förvånad för det känns just otroligt otrendigt.

De jag ser utan hjälm i flödet är dressyrryttare, diverse "frihetsryttare" (de som är så väldigt naturliga) och westernryttare.
 
Har nästan aldrig sett någon rida utan hjälm, varken i verkligheten eller på sociala medier. Såg dock en film på youtube idag där en ganska känd hoppryttare red utan hjälm och reagerade direkt. Även min fd chef (dressyrryttare) kunde ibland rida utan hjälm på sina egna, speciellt förr, men det händer nog aldrig numera.
 
Upplever absolut att ryttare blivit bättre på hjälm. Sen brukar jag faktiskt avfölja de hjälmlösa för jag blir så irriterad. Häromdagen såg jag en i grannstallet rida ut utan hjälm. Blev faktiskt hemskt förvånad för det känns just otroligt otrendigt.

De jag ser utan hjälm i flödet är dressyrryttare, diverse "frihetsryttare" (de som är så väldigt naturliga) och westernryttare.
Hjälm är ju så onaturligt! 😆🤣
 
Aha, jag har svårt att tro att de flesta som jag följer håller på av/på med hjälm pga filmningen. De lägger upp så himla mycket på stories osv, vore helt orimligt om de tog av/på hjälmen konstant. En del filmar dessutom varandra mycket, flera olika ryttare i samma stall.

Ja absolut, men flera av de ryttarna som tävlat med hatt ser jag på sociala medier och då har de alltid hjälm när de tränar hemma.

Jag skrev om dom jag har i mitt flöde. Förstår inte att man tar sig tiden och sätta av och på hjälmen. Antingen står man för att man är korkad och rider utan hjälm eller så rider man med hjälm i min värld. 🤷‍♀️
 
Jag ser sällan folk utan hjälm både på sociala medier och IRL numer. Jag själv slarvade en del med hjälm förut. Men har gått över till att ha det. Även andra tränarkollegor man känner och ser upplever jag börjat bära hjälm mer.
Nuvarande stallägare rider svårklass och syns mkt på sociala medier. Hen har hjälm på utan närvarande kamera också.
 
Jag skrev om dom jag har i mitt flöde. Förstår inte att man tar sig tiden och sätta av och på hjälmen. Antingen står man för att man är korkad och rider utan hjälm eller så rider man med hjälm i min värld. 🤷‍♀️
Nej det låter ju bara jobbigt! Håller med dig😊
 
Jag tycker att det har blivit en stor skillnad, och den största förändringen började för ca 10 år sedan. Jag har tränat hos en hel del dressyrryttare, hemma hos dem, och för 10 år sedan såg man inte så många hjälmar där, jag kände mig rätt ensam med hjälm. Nu rider alla med hjälm även i proffsdressyrstallen vad jag ser! Jag tror absolut reglerna där hatten fasats ut över tid spelar roll, men tror faktiskt inte det sista steget, att FEI tar bort hatten internationellt, kommer ha jättestor betydelse för hemmaridningen med eller utan hjälm. Där har redan paradigmskiftet skett.
 

Liknande trådar

Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 475
Senast: HMQ
·
Hästhantering Det var svårt att komma på var den här tråden borde ligga egentligen, både på utrustning och ridning egentligen. Men tillslut handlar...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
12 999
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 548
Senast: Sonic76
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp