Hjälm vid skidåkning (utför)?

Är det något ni brukar ha, eller?

Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.

Burkar ni ha hjälm när ni sysslar med "stillsam" utförsåkning?

Ja, jag är rätt dålig på skidor och snowboard så jag har alltid hjälm.
Trenden vände för rätt många år sedan och om man tyckt det var töntigt med hjälm innan så är det inte det idag. Skulle tro att 98% du ser i backen idag har hjälm :)
 
Vad bra att det har blivit så vanligt! Rätt galet att det någonsin varit norm att åka utan egentligen...

Jag frågade mamma och hon sa att det inte alls var en grej när vi var små, varken för barn eller vuxna. Hon minns att en familjevän började med hjälm nån gång i slutet av 90-talet men att de var väldigt ensamma om den saken då.
Har ni åkt mest i Sverige eller utomlands då? För jag är född i slutet på 70-talet och har bara åkt skidor i Sverige. Har haft hjälm sedan start. Minns såväl att den var gigantisk, gul och med blåa fartränder. :rofl: Inte vacker! Min uppfattning är att de flesta barn hade hjälm. Däremot inte mina föräldrar.
 
Alltid hjälm! Har det även när jag cyklar och rider.
Känns så sjukt onödigt att något riktigt allvarligt ska hända för att jag struntat i en så simpel grej som en enkel hjälm.
Känns väldigt omodern och dumdristigt att inte ha det ärligt talat.
När jag köper egen el-cykel kommer det att bli en Hövding då de skyddar bättre, vet inte om de kan användas för utförsåkning också?

Hövding är endast utformad och testad för cykel, inga andra sporter.
 
Har ni åkt mest i Sverige eller utomlands då? För jag är född i slutet på 70-talet och har bara åkt skidor i Sverige. Har haft hjälm sedan start. Minns såväl att den var gigantisk, gul och med blåa fartränder. :rofl: Inte vacker! Min uppfattning är att de flesta barn hade hjälm. Däremot inte mina föräldrar.
Utomlands! Har aldrig åkt i Sverige tror jag, Alperna låg ungefär lika nära fast på andra hållet :D
 
Utomlands! Har aldrig åkt i Sverige tror jag, Alperna låg ungefär lika nära fast på andra hållet :D
I Sverige och Norge hade alla barn hjälm i skidbackarna när jag var liten (vad jag minns), men kan absolut tänka mig att det inte var så vanligt i alperna då :D
 
I Sverige och Norge hade alla barn hjälm i skidbackarna när jag var liten (vad jag minns), men kan absolut tänka mig att det inte var så vanligt i alperna då :D
Då kan det säkert vara förklaringen till skillnaden i våra upplevelser! :)
Eller så är det bara mammas undermedvetna som försöker döva det dåliga samvetet med fabricerade minnen :angel: ;)
 
Eller så är det bara mammas undermedvetna som försöker döva det dåliga samvetet med fabricerade minnen :angel: ;)
Jag åkte mycket skidor med mina föräldrar i svenska fjällen på sent 80 och 90-tal. När jag var barn hade jag absolut hjälm men när jag blev äldre, typ 14 eller nåt hade jag inte längre det..och mina föräldrar är väldigt försiktiga generaler så tror inte det var något ovanligt att ungdomar åkte utan hjälm. På senare år när jag har åkt har typ alla haft hjälm.
 
Är det något ni brukar ha, eller?

Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.

Burkar ni ha hjälm när ni sysslar med "stillsam" utförsåkning?

Jag åker inte längre men hade alltid hjälm (född -73) och skulle inte drömma om att åka utan.
 
Jag åkte hyfsat ofta från typ tio-tolv år och upp till gymnasieåldern, men bara i Sverige. Hade aldrig hjälm, och det hade ingen annan heller vad jag minns. :o
 
Alltid hjälm och idag har de flesta (svenskar) hjälm.

Spelar ingen roll hur lugnt man själv åker, man kan bli pååkt. Jag blev själv pååkt i Alperna. Åkte under ett skyddsnät och gled utför en bergssida. Klarade mig med en stukad tumme, väldigt tur! Hade såklart hjälm.
 
Är det något ni brukar ha, eller?

Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.

Burkar ni ha hjälm när ni sysslar med "stillsam" utförsåkning?
Har absolut hjälm, hade det som.barn och har sen haft det de senaste 14 åren eller så. Hade en kort period när jag var 15-17 när jag inte hade hjälm. Helt knäppt och galet! Oavsett hur man själv åker så finns det som sagt andra i baken. Jag har skadat mig allvarligt (drog korsbandet) en gång i skidbacken och det skedde pga att jag blev påkörd bakifrån. Detta var för 3 år sen så jag hade ju då som tur hjälm, annars har jag nog i vart fall fått en hjärnskakning.

Rekommenderar hjälm med mips (skydd mot rotationsvåld).
 
Jag skulle säga att standarden idag, både i Sverige, Norge och i Alperna, är att både vuxna och barn har hjälm. :) Något mer vanligt i norden men absolut vanligt i Alperna för både barn och vuxna.
 
Som sagt, i svenska fjällen ser du inte folk utan hjälm alls idag. Det har ändrats totalt de senaste kanske 10 åren. Dessutom är som sagt hjälmarna varma och sköna och funktionella, med goa öronlappar. MIPS är vanligare och billigare på skidhjälmar än på ridhjälmar, har haft det på skidhjälmen ett bra tag, på ridhjälmen först i år (och bara på en av mina tre ridhjälmar)
 
Är det något ni brukar ha, eller?

Först hade jag inte det, körde då med en toppluva (se bild nedan, bilden är från 2010). Äger nu en svart hjälm, funderar på att skaffa en vit för att matcha mina nya glasögon. Det kan gå riktigt fort ibland när man åker och huvudet är känsligt, så hjälm är en billig försäkring kan man säga om det oförutsedda skulle ske.

skidorpose.jpg
 
Har ni åkt mest i Sverige eller utomlands då? För jag är född i slutet på 70-talet och har bara åkt skidor i Sverige. Har haft hjälm sedan start. Minns såväl att den var gigantisk, gul och med blåa fartränder. :rofl: Inte vacker! Min uppfattning är att de flesta barn hade hjälm. Däremot inte mina föräldrar.
Känns denna igen, möjligtvis? :angel: Jag hade en exakt sån här som barn vid (sällan förekommande) skidåkning. :laugh:
26D8CCCE-63D2-4861-8F6C-53D9328C3BAA.jpeg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp