Hjälm vid skidåkning (utför)?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Är det något ni brukar ha, eller?

Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.

Burkar ni ha hjälm när ni sysslar med "stillsam" utförsåkning?
 
Är det något ni brukar ha, eller?

Vi ska iväg och åka skidor om ett par veckor och jag insåg då att det här är något jag aldrig haft, åtminstone sedan första gången jag lärde mig att åka när jag var typ 5 år gammal. Av någon anledning har mina (annars väldigt försiktiga) föräldrar aldrig insisterat på att vi har hjälm vid skidåkning. Å andra sidan har vi aldrig varit särskilt vilda på något vis, aldrig åkt särskilt fort eller hållit på med trick eller off-pist eller liknande, men ändå. Sambon blev alldeles förskräckt när han hörde det.

Burkar ni ha hjälm när ni sysslar med "stillsam" utförsåkning?

Ja!
Nu var det flera år sen jag åkte. Men ser det som en självklarhet. Jag åkte väldigt sakta och försiktigt, men det finns ju andra i backen också...
 
Jag har inte alltid haft hjälm men de senaste gångerna har jag haft det. Nuförtiden har mer eller mindre alla hjälm så du skulle sticka ut utan det :)
När jag var iväg senast såg jag fem olika personer på en vecka som körde utan hjälm.
 
Ja!
Nu var det flera år sen jag åkte. Men ser det som en självklarhet. Jag åkte väldigt sakta och försiktigt, men det finns ju andra i backen också...
Ja det gör ju det.. Det är nästan som med bilkörning tycker jag, jag oroar mig mer för vad de andra förarna/skidåkarna kan tänkas orsaka än för min egen körning/åkning :p
 
Jag har inte alltid haft hjälm men de senaste gångerna har jag haft det. Nuförtiden har mer eller mindre alla hjälm så du skulle sticka ut utan det :)
När jag var iväg senast såg jag fem olika personer på en vecka som körde utan hjälm.
Där ser man! Det kanske är något som kommit lite mer på senaste då? Ska fråga föräldrarna om varför de aldrig insisterade på det när jag var liten.

Jag tänkte absolut ha hjälm denna gången!
 
Självklart hjälm. Kan gå illa även i låg hastighet och det finns dessutom andra som kör mindre lugnt. Jag blev pååkt en gång när jag var 11-12 år, hann inte ens uppfatta att nåt höll på att hända utan det small bara till (gick bra iaf). Alla jag känner har hjälm, är bara en del turister som åker utan.
 
Absolut hjälm! Jag hade en period i 18-20-årsåldern då jag inte åkte med hjälm.. :o Men resten av tiden har jag alltid gjort det. Enda stället man ser personer utan hjälm numer är typ fransoserna i franska alperna.

Tänk på att skidor har stålkanter och det inte krävs hög fart för att få en rejäl skada av en tung skida med nyslipade stålkanter. Eller snowboardkanter. En av de värsta olyckor jag bevittnat i skidbacken var en stillastående person, i kanten av backen, som blev påkörd av en fartgalning utan kontroll.
 
Där ser man! Det kanske är något som kommit lite mer på senaste då? Ska fråga föräldrarna om varför de aldrig insisterade på det när jag var liten.

Jag tänkte absolut ha hjälm denna gången!

Nuförtiden tycker jag att "alla" har hjälm, själv har jag haft det åtminstone de senaste 20 åren. Min dotter, som är 19, lärde sig åka när hon var 4-5 år och har haft hjälm hela sitt liv och det har alla hennes kompisar också, det har aldrig varit någon diskussion liksom. Bara hennes pappa som är lite trög, han köpte väl sin första hjälm för 7-8 år sedan...
 
Jag har också alltid haft hjälm när jag åker utför och var som yngre rätt vild så det var helt klart välmotiverat med skyddsutrustning även om det var länge sen. Men tyckte redan då det var vanligt. Nu som äldre är jag bara talanglös så skulle aldrig få för mig att åka utan eftersom olycksrisken är överhängande :crazy:
 
Där ser man! Det kanske är något som kommit lite mer på senaste då? Ska fråga föräldrarna om varför de aldrig insisterade på det när jag var liten.

Jag tänkte absolut ha hjälm denna gången!
När jag var liten (född på 70-talet) hade jag aldrig hjälm. Åkte upp i 20 -årsåldern och då var det inte heller självklart med hjälm.
Men nu när jag tänkte börja åka igen för några år sedan var det annorlunda. Så jag tänker också att det måste ha skett en förändring.
 
Jag hade hjälm som barn/ung tonåring men sen när jag blev lite äldre åkte jag utan hjälm. Mina föräldrar hade inte hjälm när vi åkte.
Nu åker jag typ aldrig skidor längre men har förstått att hjälm är standard!
 
När jag var liten (född på 70-talet) hade jag aldrig hjälm. Åkte upp i 20 -årsåldern och då var det inte heller självklart med hjälm.
Men nu när jag tänkte börja åka igen för några år sedan var det annorlunda. Så jag tänker också att det måste ha skett en förändring.
Då är vi ungefär lika gamla, och ja, det har skett en STOR förändring sedan vi var i 20-årsåldern. Jag åkte inte så mycket under de sena 20-åren, men när jag sedan började igen runt de 30 (runt millenieskiftet) så var det självklart med hjälm!
 
Åkt skidor i hela mitt liv, har numera alltid hjälm och det har 90% av alla andra i backen också. Främst åkt i alperna de sista åren, vi åker mest rött och svart men inte off pist.

För 15 år sedan hade bara barn hjälm men det har verkligen svängt, väldigt roligt att se!
 
Använder också alltid hjälm. Nyförvärvet är till och med en MIPS variant (betydligt billigare än ridhjälmsvarianten av densamma).

Mina föräldrar insisterade att vi barn skulle ha hjälm, men åkte utan själva. Men i dagsläget tycker jag att fler och fler vuxna har hjälm, vilket är väldigt bra. Det är ju, som flera andra har sagt, inte bara ens egen skidåkning man får räkna med, utan även alla andras.
 
Vad bra att det har blivit så vanligt! Rätt galet att det någonsin varit norm att åka utan egentligen...

Jag frågade mamma och hon sa att det inte alls var en grej när vi var små, varken för barn eller vuxna. Hon minns att en familjevän började med hjälm nån gång i slutet av 90-talet men att de var väldigt ensamma om den saken då.
 
Alltid hjälm! Har det även när jag cyklar och rider.
Känns så sjukt onödigt att något riktigt allvarligt ska hända för att jag struntat i en så simpel grej som en enkel hjälm.
Känns väldigt omodern och dumdristigt att inte ha det ärligt talat.
När jag köper egen el-cykel kommer det att bli en Hövding då de skyddar bättre, vet inte om de kan användas för utförsåkning också?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp