Hjälmar: "budgetalternativ" till C.O Wellington

Fast bestämmelserna skulle jag lyssna på ändå, det är ju för att göra säkrare hjälmar. Oavsett om du tävlar eller inte vill du väl ha en hjälm som är säker? Så tänker jag :D

Det har funnits säkrare hjälmar länge, säkrare än VG1, men det är inte så många som köper dem ändå.
 
Ställbara lättviktshjälmar som måste paddas på diverse ställen för att passa mitt huvud vet jag flera stycken som jag gillar. Har avverkat några genom åren. Det var inte vad jag sökte ;)
Vet inte hur du ska göra, utbudet här i gamle Svergie är inte så stor, har själv provet det mesta innan jag kom på Troxel, ett kännsning men det betalad sig.
 
Så är jag igång igen.. Jag behöver verkligen ett alternativ till min CO: den är fin och sitter bra och allt, men satan vad ont i huvudet jag får nu när temperaturen sakta kryper uppåt. Jag har sen en tid problem med spänningshuvudvärk, typ migränsymptom (duktig huvudvärk blandat med illamående, svimningskänslor, jag kallsvettas...), till följd av långvarig stress, och i kombination med hjälmen blir det inte så himla kul. Hellre ett helt huvud än ett spräckt, självklart ska hjälmen sitta bra, men det kommer att bli ett helvete till sommaren. Jag har fått hem min förra häst, och hon behöver motioneras - helst dagligen i någon form.

Så. Om jag breddar mig lite, tänker samma prisklass som CO (och neråt). Har det dykt upp nåt nytt, nån som stött på nån hjälm som visat sig funka bra? Ett svalare, lättare alternativ.
Jag kom hem från stallet och tänkte att jag måste starta en tråd om Charles Owen-hjälmar, men här var den ju :D

Jag har också en CO Wellington och jag älskar den. Nu har den dock lite för många år på nacken och jag lovade mig själv att skaffa en ny hjälm när jag skulle börja rida efter förlossningen. Men som föräldraledig är man ju inte gjord av pengar precis. Är det någon skillnad i passform mot tex Hampton, Showjumper XP, The Rider eller Rider 2000 (som alla har ett humanare pris)? Mina två lokala ridsportbutiker med bredare sortiment har tyvärr lagt ner, har bara Hööks i närheten nu.
 
Jag kom hem från stallet och tänkte att jag måste starta en tråd om Charles Owen-hjälmar, men här var den ju :D

Jag har också en CO Wellington och jag älskar den. Nu har den dock lite för många år på nacken och jag lovade mig själv att skaffa en ny hjälm när jag skulle börja rida efter förlossningen. Men som föräldraledig är man ju inte gjord av pengar precis. Är det någon skillnad i passform mot tex Hampton, Showjumper XP, The Rider eller Rider 2000 (som alla har ett humanare pris)? Mina två lokala ridsportbutiker med bredare sortiment har tyvärr lagt ner, har bara Hööks i närheten nu.

Charles Owen hjälm är ASTM/SEI cerified, bra hjälm men koster....$140 - $440
Passform? samma som med sko, kläder och hatts....man for prova sig fram.
 
Charles Owen hjälm är ASTM/SEI cerified, bra hjälm men koster....$140 - $440
Passform? samma som med sko, kläder och hatts....man for prova sig fram.
Jo, men jag frågar om någon vet om det är samma passform på CO olika modeller. Har man provat flera olika modeller kan man ju ha noterat att de är lika eller inte alls. Att beställa hem på vinst och förlust har jag ingen lust med. Dels kan det bli dyrt att skicka fram och tillbaka och dels vet man ju inte vad den nya hjälmen redan varit med om ifall det är öppet köp/returmöjlighet på dem.
 
Jo, men jag frågar om någon vet om det är samma passform på CO olika modeller. Har man provat flera olika modeller kan man ju ha noterat att de är lika eller inte alls. Att beställa hem på vinst och förlust har jag ingen lust med. Dels kan det bli dyrt att skicka fram och tillbaka och dels vet man ju inte vad den nya hjälmen redan varit med om ifall det är öppet köp/returmöjlighet på dem.

Värja fabrikat har ett basic form på sina hjälmar i olika storlek, vissa har olika sätt att fylla i så att hjälmen inte glappa. Om du vill inte åka till non Stor Forsäljar av hjälmar där du kan prova, du for läsa andras Insändar Brev for att se hur dom uppliva passform på just den hjälm du är intreserad i, mer kan du inte göra.
Good Luck
 

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 123
Senast: JennyLz
·
Utrustning Hej på er! Jag är verkligen i behov av att köpa en ny ridhjälm, min är avramlad med flera gånger, den är även väldigt gammal samt sitter...
Svar
8
· Visningar
1 684
Senast: mowglieee
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 664
Utrustning Förut när jag ägde häst var sadel och bett det värsta jag visste att köpa. Nu har jag ett hästlöst problem. vad fasiken ska jag ha för...
Svar
8
· Visningar
2 274
Senast: Drago
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp