Hjälmar - utbruten från Ridolycka

(När du säger det så kom jag ihåg det, och har kollat på de hjälmar jag köpt tidigare.) Men hur ofta kollar du på det? Bara vid köp? Jag glömmer det så fort jag lagt ner hjälmen, så kasst är mitt minne.
För mig föregås hjälmköp ofta av intensiv googling och provning innan, så jag tenderar att minnas på ett ungefär när jag köpte den. Annars är det ju bara att kolla. :) Det här med hjälmar och säkerhet pratas det ju mer om nuförtiden upplever jag, så man blir ju påmind.
 
I den här diskussionen, och ofta i andra sammanhang, tas som självklart att en hjälm ger sämre skydd ju äldre den är. Tillverkare rekommenderar att man byter en hjälm efter viss tid, oavsett om den varit med om trauma eller ej. Och tillverkares rekommendationer är vi ju på - oftast - goda grunder vana att respektera. Just i det här fallet har tillverkare dock ett synnerligen tydligt ekonomiskt incitament att rekommendera som de gör, vilket fick mig att fundera. Vad i en hjälm åldras så att skyddsverkan försämras märkbart? Och hur mycket sämre blir de? Det finns inte många objektiva studier men här är en och här är en annan. Visserligen på cykelhjälmar men de skiljer sig inte väsentligt från ridhjälmar.
 
I den här diskussionen, och ofta i andra sammanhang, tas som självklart att en hjälm ger sämre skydd ju äldre den är. Tillverkare rekommenderar att man byter en hjälm efter viss tid, oavsett om den varit med om trauma eller ej. Och tillverkares rekommendationer är vi ju på - oftast - goda grunder vana att respektera. Just i det här fallet har tillverkare dock ett synnerligen tydligt ekonomiskt incitament att rekommendera som de gör, vilket fick mig att fundera. Vad i en hjälm åldras så att skyddsverkan försämras märkbart? Och hur mycket sämre blir de? Det finns inte många objektiva studier men här är en och här är en annan. Visserligen på cykelhjälmar men de skiljer sig inte väsentligt från ridhjälmar.
Back on track har den här informationen på sin sida
I korthet torkar det stötdämpande materialet och får sämre stötdämpningsförmåga med tiden.

Visst, det finns en ekonomiskt incitament att gå ut med de rekommendationerna de gör, men det är också dålig reklam om det framkommer att det sker dödsolyckor/ridolyckor med skallskador som följd med en viss hjälmtillverkare. Så det är klart att tillverkarna vill att man följer rekommendationerna och använder väl tillpassade hjälmar osv.
 
Back on track har den här informationen på sin sida
I korthet torkar det stötdämpande materialet och får sämre stötdämpningsförmåga med tiden.

Visst, det finns en ekonomiskt incitament att gå ut med de rekommendationerna de gör, men det är också dålig reklam om det framkommer att det sker dödsolyckor/ridolyckor med skallskador som följd med en viss hjälmtillverkare. Så det är klart att tillverkarna vill att man följer rekommendationerna och använder väl tillpassade hjälmar osv.
Studierna jag länkade till landar dock i slutsatsen att EPS (som används som energiupptagande material i nästan alla hjälmar inklusive BoT) faktiskt inte "torkar och blir mindre elastisk" i signifikant utsträckning över de studerade tidsintervallen.
Sen är materialets elastiska egenskaper inte särskilt viktiga för att ge god energiabsorption, men det kanske är en medveten förenkling från BoT.

Jag argumenterar inte emot att byta en gammal hjälm. Men jag lyfter att det inte är självklart motiverat av de skäl som tillverkare ibland anför.
 
Studierna jag länkade till landar dock i slutsatsen att EPS (som används som energiupptagande material i nästan alla hjälmar inklusive BoT) faktiskt inte "torkar och blir mindre elastisk" i signifikant utsträckning över de studerade tidsintervallen.
Sen är materialets elastiska egenskaper inte särskilt viktiga för att ge god energiabsorption, men det kanske är en medveten förenkling från BoT.

Jag argumenterar inte emot att byta en gammal hjälm. Men jag lyfter att det inte är självklart motiverat av de skäl som tillverkare ibland anför.
Rent krasst så skulle man egentligen dissa produkter som har en förväntad hållbarhet på 2 år. Jag tar uppgiften med en nypa salt men man bör byta ut hjälmar ändå och inte sitta med de som är 10 eller 20 år gamla, men om materialet har så dålig beständighet att det inte håller så där en 5 år är egentligen skandal och jag tror det håller. Men klart hjälmen är kanske något sämre än när den är ny.
 

Liknande trådar

Utrustning Efter ett par års uppehåll från ridning ska jag nu köpa mig en ny häst och har insett att min lastgamla hjälm har gjort sitt. Så jag...
2
Svar
35
· Visningar
1 157
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
306
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Hej! Är dessa hjälmar godkända att tävla med? Hittar ingen märkning med VG1. Lägger in bild 2 i en kommentar.
Svar
8
· Visningar
967
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp