Hjälmdjungel

Diabetikern

Trådstartare
Okej insåg för ett tag sedan att min hjälm inte längre är godkänd för tävling. Har i dagsläget en JW Victory och är ute efter en likvärdig. Ställbar, lätt ingen i sammmet.

Finns ju hur mycket hjälmar som helst och i alla prisklasser.

Vad har ni för hjäm? Har ni en likvärdig/liknande min? +/- med just den hjälmen i har?
 
Ett tips är att lägga några timmar i en eller flera ridsportsbutiker för att prova olika modeller. Jag åkte iväg en lördag i somras till 2 välsorterade butiker och testade allt som fanns. Trodde att jag redan hade lite kläm på vilka modeller jag skulle välja mellan men när jag väl provade en massa modeller så landade det på en annan istället. Så nöjd med det, har aldrig haft en såhär skön hjälm innan! Blev en Samshield för mig.

Man kan behöva åka någonstans och få hjälp av personalen för det är en djungel nuförtiden med olika liners osv.
 
Okej insåg för ett tag sedan att min hjälm inte längre är godkänd för tävling. Har i dagsläget en JW Victory och är ute efter en likvärdig. Ställbar, lätt ingen i sammmet.

Finns ju hur mycket hjälmar som helst och i alla prisklasser.

Vad har ni för hjäm? Har ni en likvärdig/liknande min? +/- med just den hjälmen i har?
Jag gissar att du redan läst den här hjälmtråden men om du inte bryr dig om testar, så hade jag mailat tillverkaren John Whitaker International Ltd eller frågat på deras facebooksida, vilken av deras modeller som har ersatt din tidigare i hjälm när det gäller huvudform m.m. Skulle jag köpa ny hjälm nu skulle det troligen bli Uvex Exxential II MIPS, då dess föregångare passat min huvudform bäst.

Men jag tycker att du ska göra som @MiniLi föreslog, prova i butik. Jag minns när jag köpte hjälm för flera år sedan att Charles Owens modeller passade inte alls mitt huvud, och då slutade det med en Uvex Exxential.

När jag sen efter en flygtur behövde köpa ny, så hade Folksam kommit med test och då provade jag bl.a. Back on Track Lynx som var ställbar men den fungerade inte, men deras vanliga modell som inte var ställbar passade min huvudform mycket bättre.
 
Jag gissar att du redan läst den här hjälmtråden men om du inte bryr dig om testar, så hade jag mailat tillverkaren John Whitaker International Ltd eller frågat på deras facebooksida, vilken av deras modeller som har ersatt din tidigare i hjälm när det gäller huvudform m.m. Skulle jag köpa ny hjälm nu skulle det troligen bli Uvex Exxential II MIPS, då dess föregångare passat min huvudform bäst.

Men jag tycker att du ska göra som @MiniLi föreslog, prova i butik. Jag minns när jag köpte hjälm för flera år sedan att Charles Owens modeller passade inte alls mitt huvud, och då slutade det med en Uvex Exxential.

När jag sen efter en flygtur behövde köpa ny, så hade Folksam kommit med test och då provade jag bl.a. Back on Track Lynx som var ställbar men den fungerade inte, men deras vanliga modell som inte var ställbar passade min huvudform mycket bättre.

Nope där gissade du fel :D Tack har jag lite att kika i.
 
Jag har en back on track. Inte ställbar.

Dottern har en charles owen och en samshield.

Skulle jag köpa en ny idag skulle jag köpa en samshield.
 
Jag trivs allra bäst i uvex. (Jag har en godkänd, obetydligt använd "tävlingshjälm" till salu billigt då jag sålt mina hästar). Jag har två stycken, men rider typ 5 gånger om året, så det är lite onödigt 😅
 
Jag verkligen älskar min Uvex Exxential II MIPS. Jag tyckte att min förra hjälm var skön men den här glömmer jag av att jag har på mig så skön är den. Väger inget och anpassar sig till viss del efter ens huvud. Ställbar såklart men till skillnad från de andra ställbara jag har haft behöver jag aldrig ändra på den här utefter dagsform (läs, hur ont jag har i huvudet), den sitter perfekt ändå.
 
Okej insåg för ett tag sedan att min hjälm inte längre är godkänd för tävling. Har i dagsläget en JW Victory och är ute efter en likvärdig. Ställbar, lätt ingen i sammmet.

Finns ju hur mycket hjälmar som helst och i alla prisklasser.

Vad har ni för hjäm? Har ni en likvärdig/liknande min? +/- med just den hjälmen i har?
Är du säker platt den inte är godkänd för tävling? Krävs bara EN1384/CE-märkning för det.
 
En fråga till er som har uvex med mips. Verkar finnas två varianter. Den ena i storl s,m,l och den andra i 55-56 osv. Skiljer 50 kr i pris. Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan dem…?
 
En fråga till er som har uvex med mips. Verkar finnas två varianter. Den ena i storl s,m,l och den andra i 55-56 osv. Skiljer 50 kr i pris. Jag har lite svårt att förstå skillnaden mellan dem…?
Jag har haft L, vilket är typ 57-58 (gissar!). Butikerna väljer att skriva olika tror jag. Priset är nog bara en skillnad från butiken.
 
Hade tänkt utnyttja 25% rabatt i helgen. Annars hade jag bara hört av mig till butiken för att fråga.
Om det är samma nätbutik som jag tänker på så finns det en storleksguide på produktsidan, under välj storlek.
XS-S54-55 cm
S-M55-58 cm
M-L57-59 cm
L-XL59-61 cm
 
Okej insåg för ett tag sedan att min hjälm inte längre är godkänd för tävling. Har i dagsläget en JW Victory och är ute efter en likvärdig. Ställbar, lätt ingen i sammmet.

Finns ju hur mycket hjälmar som helst och i alla prisklasser.

Vad har ni för hjäm? Har ni en likvärdig/liknande min? +/- med just den hjälmen i har?

Den skönaste hjälmen jag haft var en Kavalkade, inte särskilt dyr, snygg och enormt bekväm. Fick slänga den efter att jag åkte i backen ordentligt.

Nu har jag en lättvikshjälm från horselife, ganska plastig men helt ok, jag köpte den mest för att ha något att rida på tur med nu när hästen är avlivad. Bra pris!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 725
Hundträning Jo, jag är medveten om att jag har en spets och att min ras dessutom vallar med skall. Och jag är helt okej med att Slyngeln inte är den...
Svar
6
· Visningar
798
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 037
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp