Hjälmhjälp till dottern?

Dagny

Trådstartare
Hej alla bra hästmänniskor!

Jag har problem att hitta en bra hjälm till min dotter och jag hoppas att det finn någon som kan hjälpa oss.
Vi har letat efter en bra hjälm till henne eftersom hon har ett väldigt ovalt huvud.
Hon har just nu en Charles Owen Wellington men det är fortfarande så att den trycker hårt mitt fram i pannan på henne. Efter ett tag så börjar hon klaga på att det gör ont.
Jag köpte denna hjälmen för att den är oval, men nu skulle vi behöva en som är ovalare än Wellington.

Har ni några tips eller idéer?
 
Jag har exakt samma problem. Det enda som funkar på mig är back on track. Hade tidigare en EQ2 men har bytt upp mig till en EQ3 nu och den sitter ännu bättre än sin föregångare.
Inga mer röda märken i pannan längre :love:
 
EQ-hjälmarna är de enda som är designade specifikt för att skydda mot rotationsvåld vid snett islag (MIPS-teknologi) och blivit bäst i test i Folksams genomgång av ridhjälmar. Snett islag är inte ngt man testar f normalt men är mkt vanligt vid ridolyckor. Hade jag haft barn hade jag inte köpt ngn annan modell, förutsatt att den passar förstås.

Jag har inte provat EQ3 men det står på önskelistan då den är ställbar i nacken till skillnad mot EQ2.
 
Jag har haft samma problem och hittade äntligen en hjälm som passar mitt huvud för 7-8 år sedan och har bara köpt dem sedan dess. Den är från källquist https://www.kallquist.se/produkt/ridhjalm-horse-life-pleasure/ och säljs ofta som ställens egna märke. Bland annat hos Börjes, Hööks och Charlies. Hos Börjes heter den horselife. Hos hööks VG1 coolmax CRW. Hos Charlies horselife ställbar VG1.
Bara lite produktpetighet, men märket är Horselife, så den heter helt korrekt hos Börjes och Charlies. Den hos Hööks är ett annat märke, det är en CRW, vilket den också heter. :)
 
Bara lite produktpetighet, men märket är Horselife, så den heter helt korrekt hos Börjes och Charlies. Den hos Hööks är ett annat märke, det är en CRW, vilket den också heter. :)
Okej. Mycket möjligt att det är ett plagiat för exakt likadana är de iallafall.
 
Jag har exakt samma problem. Det enda som funkar på mig är back on track. Hade tidigare en EQ2 men har bytt upp mig till en EQ3 nu och den sitter ännu bättre än sin föregångare.
Inga mer röda märken i pannan längre :love:

Jag står och väljer mellan dessa nu.
Lynx eller den andra hos hööks... Har du med microfiber eller slät? Fördelar nackdelar? Vad är mest populärt just nu? Varit ur svängen i rätt många år.... kom på att hjälmen jag har nu förmodligen är 14 år :crazy:
 
Hej alla bra hästmänniskor!

Jag har problem att hitta en bra hjälm till min dotter och jag hoppas att det finn någon som kan hjälpa oss.
Vi har letat efter en bra hjälm till henne eftersom hon har ett väldigt ovalt huvud.
Hon har just nu en Charles Owen Wellington men det är fortfarande så att den trycker hårt mitt fram i pannan på henne. Efter ett tag så börjar hon klaga på att det gör ont.
Jag köpte denna hjälmen för att den är oval, men nu skulle vi behöva en som är ovalare än Wellington.

Har ni några tips eller idéer?

Jag har ovalt huvud och har haft svårt att hitta en hjälm som passar. Nu har jag en Casco Mistrall och det är den hjälm som passat bäst av alla hjälmar jag haft. Förut har jag haft Troxel Spirit vilken har suttit bra men i och med kravet på VG1 får man ju inte tävla med den längre. Jag har testat Charles Owen AYR8 i butik med och den satt faktiskt bra på mig, det gör inte alla deras varianter.

Jag fick även en liten aha-upplevelse när jag köpte MC-hjälm i somras, försäljaren sade nämligen att amerikanska hjälmar passade bra om man hade ovalt huvud och det stämmer bra på min erfarenhet av ridhjälmar.
 
Jag står och väljer mellan dessa nu.
Lynx eller den andra hos hööks... Har du med microfiber eller slät? Fördelar nackdelar? Vad är mest populärt just nu? Varit ur svängen i rätt många år.... kom på att hjälmen jag har nu förmodligen är 14 år :crazy:

Jag köpte den på hööks. Hade microfiber i min förra, men valde slät den här gången. Enklare att hålla ren och blir inte blöt på samma sätt om man rider i regn.
Efter 14 år är det dags att byta! :)
 
Jag köpte den på hööks. Hade microfiber i min förra, men valde slät den här gången. Enklare att hålla ren och blir inte blöt på samma sätt om man rider i regn.
Efter 14 år är det dags att byta! :)

Tack för råd! Så du har Lynx slät, den med ratt?
Ratt känns bra för då kan man ändra så det ryms mössa under på vintern tänker jag :)
 
Tack för råd! Så du har Lynx slät, den med ratt?
Ratt känns bra för då kan man ändra så det ryms mössa under på vintern tänker jag :)

Nej, jag har den vanliga utan ratt. Måste ha strl 61 på mitt jättehuvud så ställbarheten är inget argument för mig ändå.
Tror faktiskt inte lynxen fanns på hööks när jag köpte min, köpte den sommaren -17. Såg den modellen först i den här tråden.
 
Nej, jag har den vanliga utan ratt. Måste ha strl 61 på mitt jättehuvud så ställbarheten är inget argument för mig ändå.
Tror faktiskt inte lynxen fanns på hööks när jag köpte min, köpte den sommaren -17. Såg den modellen först i den här tråden.

Okej 🙂 Tack ändå! Jag tror jag ska köpa denna med ratt. Hoppas den är skön ☺
Screenshot_20181117-231013_Chrome.jpg

En fråga till! Släta hjälmar.. dom blir inte lätt repig?
 
Nån småskråma har jag på min men den har åkt lös i bilen nästan ett halvår så märkligt vore väl annars. Inga repor som syns eller man stör sig på.
 
EQ-hjälmarna är de enda som är designade specifikt för att skydda mot rotationsvåld vid snett islag (MIPS-teknologi) och blivit bäst i test i Folksams genomgång av ridhjälmar. Snett islag är inte ngt man testar f normalt men är mkt vanligt vid ridolyckor. Hade jag haft barn hade jag inte köpt ngn annan modell, förutsatt att den passar förstås.

Jag har inte provat EQ3 men det står på önskelistan då den är ställbar i nacken till skillnad mot EQ2.

Vill bara inflika lite att EQ2 har ställbar nacke. Dock inte med hjälp av en ratt som EQ3 har. Men det är samma princip. Jag har en EQ2 som jag aldrig riktigt trivdes i men tack vare att den går att justera i storlek så kan nu min dotter använda den 😊👍🏻
 
Vill bara inflika lite att EQ2 har ställbar nacke. Dock inte med hjälp av en ratt som EQ3 har. Men det är samma princip. Jag har en EQ2 som jag aldrig riktigt trivdes i men tack vare att den går att justera i storlek så kan nu min dotter använda den 😊👍🏻


Måste rätta mig själv.
Den förra varianten hette väl EQ2 och gick att ställa i nacken.
"Nuvarande" modell är EQ3 och den går inte att ställa.

Deras nyaste modell heter EQ3 Lynx och den har ratt för inställning i nacken.

Tänkte prova på hööks men dom hade inte min storlek hemma så det blev inget m det.
 
Har en slät Lynx till mitt ovala huvud. Med tanke på Folksams test finns det verkligen ingen anledning att köpa annat än BoT (under förutsättning att den passar)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 146
Senast: iNTOHiMO
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 131
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp