Hjälmtvång eller ej?

Bör det vara hjälmtvång på svenska dressyrtävlingar?

  • Ja

    Röster: 127 94,8%
  • Nej

    Röster: 7 5,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    134

Fiorano

Trådstartare
Fälttävlansfolket har tagit ställning i frågan och det blir hjälmtvång på nationell nivå i dressyrmomentet. Däremot är dressyrsidan tveksam och tycker att valfriheten är viktig. Vad tycker du?
 
Fälttävlansfolket har tagit ställning i frågan och det blir hjälmtvång på nationell nivå i dressyrmomentet. Däremot är dressyrsidan tveksam och tycker att valfriheten är viktig. Vad tycker du?

Jag är väl gammal och konservativ. Men jag är förtjust i hatten.

Jag kan dock förstå säkerhetsaspekten. Både där och då på banan för de tävlande. Men också att man gör hjälmen mer till en bra sak, ett måste i ögonen på okunniga.
 
Självklart hjälm säger jag. Säkerhetsaspekten är en del en annan är att ryttarna på högsta nivå visar upp sig på arenor världen över. Iallafall i Sverige sitter det många barn och ungdomar på läktaren och många tittar även på stora mästerskap på TV. Jag tycker det är självklart att toppryttarna är föredömen och har hjälm även utifrån den aspekten.
 
Hjälm alltid. Punkt.

Men samtidigt undrar jag, är det verkligen ett stort "problem" i Sverige idag? Är det många dressyrryttare som rider utan hjälm? Åker ibland ut och tittar på högre klasser (status: nat - nat-elit). Tycker man ser väldigt få, om ens någon, som rider utan hjälm...
 
Hjälm alltid. Punkt.

Men samtidigt undrar jag, är det verkligen ett stort "problem" i Sverige idag? Är det många dressyrryttare som rider utan hjälm? Åker ibland ut och tittar på högre klasser (status: nat - nat-elit). Tycker man ser väldigt få, om ens någon, som rider utan hjälm...

Tyvärr rider ganska många utan när de är hemma. :/ Jag gillar hatt och tycker det är fint, men vill nog ändå ha hjälmtvång, av säkerhetsskäl. Tittar på bilder på mig själv i hatt och kan inte fatta att jag inte tyckte det kändes naket och osäkert då? Har ridit utan hjälm EN gång senaste tio åren och tyckte det kändes hysteriskt osäkert, aldrig mer.
 
Kan inte komma på en enda vettig anledning till att inte ha hjälmtvång. Förstår liksom inte, hur kan man kräva att dressyren ska ses som en sport och sedan komma ridandes i en trollkarlshatt från 1800-talet utan något som helst skydd? Valfrihet, vad är det för trams? Vill vi uppfattas som seriösa idrottsutövare som måste ju utrustningen hänga med....
 
Hjälm alltid. Punkt.

Men samtidigt undrar jag, är det verkligen ett stort "problem" i Sverige idag? Är det många dressyrryttare som rider utan hjälm? Åker ibland ut och tittar på högre klasser (status: nat - nat-elit). Tycker man ser väldigt få, om ens någon, som rider utan hjälm...
Jag träffade förut flera dressyrryttare som red utan hjälm hemma för "det behövs ju ändå inte på tävling". (Det var dock flera år sedan, de kanske har ändrat sig nu)
Ska det vara valfrihet i sporten kan de ju flytta den valfriheten till vad hästarna har i munnen istället :angel:
 
För mig räcker det förövrigt att tänka på amerikanska dressyrryttarinnan Courtney King-Dye som fick en svår hjärnskada. Hon skrittade en unghäst och som hon själv beskriver det så ramlade hon inte ens av. Hästen snubblade helt enkelt på sina egna ben och ramlade,enligt vad hon själv har beskrivit på sin blogg, hon hade ingen hjälm och hamnade i koma i en månad. Hästen gjorde inget dumt skriver hon själv. Jag tycker hon uttrycker det bra: "Expect the unexpected".

Själv har jag också förövrigt åkt av en häst när jag skrittade av den på halvlånga tyglar. Hästen gjorde någon oväntade rörelse och helt oförberedd så befann jag mig i backen utan att ha hunnit fatta vad som hade hänt. Dock hade jag hjälm och klarade mig utan skador.
 
Tveklöst hjälmtvång. Hatt är gammalmodigt och när man numera ser folk rida i det så ser de mkt äldre ut än vad de är/gamla. Hjälm är så snyggt med dagens alla olika modeller! Många som vill behålla hatten anger att de tar eget ansvar - men de förnekar därmed också konsekvenserna. Att deras anhöriga antingen står med sorgen och arbetet efter en bortgång eller att ta hand om personen om hen ådragit sig en allvarlig hjärnskada. Att rida utan hjälm är ur den vinkeln väldigt själviskt och gör en till en dålig förebild, så för min del är hjälmtvång en självklarhet.
 
Senast ändrad:
Självklart hjälmtvång!

Jag tycker också att man ser färre med hatt idag, snarare så att en reagerar när någon kommer med hatt istället för hjälm numera.
 

Liknande trådar

  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 095
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 764
Senast: SiZo
·
Fälttävlan Måste bara dela med mig. Häromdagen postade en "glad amatör" hos oss (lång söder om Skåne) världens längsta inlägg på Facebook om...
2
Svar
23
· Visningar
4 927
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 263
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp