Hjälmtvång införs för veterinärer

Kanske se över veterinärenas arbete med djuren också 🙃 dom jag träffat från distriktarna har fått min häst att stegra också . Vilket han inte har tendenser till hos någon annan veterinär vi träffat och hur dom är mot djuren syns stor skillnad också
 
Tycker att det är lite märkligt att inte veterinären har en hjälm i bilen. Jag har ett ganska nervöst sto och berättar alltid det vid bokning. Ändå görs alltid undersökningen utan hjälm, vilket känns ganska riskabelt då hennes ben är lite ”all over the place”. Så det låter väldigt bra.
 
Kanske se över veterinärenas arbete med djuren också 🙃 dom jag träffat från distriktarna har fått min häst att stegra också . Vilket han inte har tendenser till hos någon annan veterinär vi träffat och hur dom är mot djuren syns stor skillnad också
Veterinären i artikeln (som skadades) jobbar sannolikt på evidensia eftersom dolyckan inträffade på en klinik i Ö-vik.

Fint att du dömer ut alla 500 veterinärer som jobbar som distriktare.
 
Tycker att det är lite märkligt att inte veterinären har en hjälm i bilen. Jag har ett ganska nervöst sto och berättar alltid det vid bokning. Ändå görs alltid undersökningen utan hjälm, vilket känns ganska riskabelt då hennes ben är lite ”all over the place”. Så det låter väldigt bra.
Inget har väl hindrat alla klinikchefer att förse sin personal med hjälm redan tidigare. Men eftersom det tydligen inte har hänt så blir det nu krav från årsskiftet.
Så får vi hoppas att Evidensia och de andra följer efter, olyckor händer ju uppenbarligen även där.
 
Veterinären i artikeln (som skadades) jobbar sannolikt på evidensia eftersom dolyckan inträffade på en klinik i Ö-vik.

Fint att du dömer ut alla 500 veterinärer som jobbar som distriktare.
Håller helt med. Jag har träffat utmärkta distriktare och sämre sådana liksom jag träffat utmärkta klinkveterinärer och sämre sådana liksom jag träffat utmärkta privatpraktiserande som åker runt liksom sämre sådana. Att någon är en dålig veterinär har ju väldigt lite att göra med vem som är arbetsgivare (även om jag fortfarande undrar varför den veterinär som tog samtalet när jag skulle besikta min första här envisades med att göra besiktningen själv då h*n var rädd för hästar och det fanns mycket hästkunnig personal på stationen.)
 
Distriktsveterinärer är egentligen till för djur i livsmedelsproduktion så det är inte så konstigt att alla inte är vana att hantera hästar. Jag tycker det nya lagkravet är bra, en skadad häst kan vara svårhanterlig pga stress och smärta och tyvärr finns det även väldigt många ouppfostrade hästar som skadar både veterinärer och hovslagare. :(
 
Senast ändrad:
Distriktsveterinärer är egentligen till för djur i livsmedelsproduktion så det är inte så konstigt att alla inte är vana att hantera hästar. Jag tycker det nya lagkravet är bra, en skadad häst kan vara svårhanterlig pga stress och smärta och tyvärr finns det även väldigt många ouppfostrade hästar som skadar både veterinärer och hovslagare. :(
Det är väl inte ett lagkrav utan en skyddsåtgärd utfärdat av en enskild arbetsgivare (ett vettigt sådant)
 
Det är väl inte ett lagkrav utan en skyddsåtgärd utfärdat av en enskild arbetsgivare (ett vettigt sådant)

Med bakgrund mot att det handlar om ett par tre arbetsmiljöföreskrifter som med stöd av arbetsmiljölagen ställer krav på bland annat riskbedömningar i det systematiska arbetsmiljöarbetet samt även vilken skyddsutrustning som skall användas så finns det i princip ett lagkrav. Visar det sig att man som arbetsgivare inte följt arbetsmiljölagen och berörda arbetsmiljöföreskrifter så riskerar man att bli dömd för arbetsmiljöbrott i händelse av en olycka eller ett allvarligt tillbud. Så det är inte så enkelt att säga att det inte är ett lagkrav. Man måste ha ett tydligt större perspektiv än att titta på ett enskilt krav. Och hjälm, skyddsskor och skyddsväst berörs i aktuell arbetsmiljöföreskrift när det finns risk för att bli sparkad, trampad, uppträngd, nersprungen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna fick föras till sjukhus efter att ha blivit rammad av en häst. Olyckan hände på en hästgård utanför Kristinehamn där kvinnan...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 633
  • Artikel
Hästnyheter Veterinärer som arbetar med hästar utsätter sig ofta för stora risker. För att minska effekterna av eventuella tillbud inför nu...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 841
Senast: Rialavargen
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
808
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp