HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Ja, med tanke på hur du läser de andra inläggen förstår jag att du läser det här på samma sätt...
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Ja det finns verkligen tråkiga människor...
Hoppas det ordnar upp sig till slut, råden ni fick från Inte_Ung lät ju jättebra. Kan inget självo m sånt här men i mitt gamla stall hade vi en fälttävlansryttare som hyrde 2 boxar i några månader. Kunde sticka iväg en vecka utan att ordna någon som mockade och han stängslade aldrig upp någon hage (ingick i överrenskommelsen att han bara hyrde boxar och måste stängsla upp hage själv -hade fält ha nfick stängsla på) och en vacker dag kom han med sin lastbil och sa till stallägaren att han skulle på träning i en grannby. När hon tittade in i stallet på kvällen var alla prylar utom grepar borta och killen såg de inte nåt mer. Betalade inte ett skit, mockade inte ens ur efter sig.

Tyvärr äger ett äldre godtroget par gården och de orkade inte anmäla eller så, bara tog hans mockargrepar och bet ihop
smirk.png


Läskigare när det är levande hästar som lämnas kvar dessutom. Usch
frown.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

ägarens hovslagare skulle ha kommit idag men dök aldrig upp så imorrn ringer vi vår hovslagare.... travaren är inte skodd på minst 12 veckor.... shettisen har hon verkat själv och den är helt sned, den är inte heller verkad på lääänge.... vi ber vår hovslagare fixa dom å skicka räkning....
vi har hennes adress och telenr men det går inte att få tag på henne.

har talat med polis, säger att 99% av fallen är det INTE vanvård. han rekommenderade att vi skulle kontakta veterinär och berätta hela historien sedan får veterinären avgöra hur vi ska gå vidare.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Vilka människor det finns. Trist att ni fått en sådan i ert stall.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Ring till Länsveterinären på Länstyrelsen och tala även med Miljö och Häsloskydd på kommunen. De vet ganska mycket om sådant här. De kan dessutom ha tidigare fall på samma person i sina register. Alla anmälningar måste nämligen undersökas och dokumenteras.

Men se till att skaffa fram PERSONNUMMER!

Oj, förlåt. Jag kanske skall berätta hur man gör?
Då så ringer ni till Skattekontoret som numera har hand om folkbokföringen. Utifrån namn och adress så kan de ge er personnumret. Om hon nu är skriven där hon bor, vilket vi får hoppas.

Lycka till!
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Eller skicka ett pm till mig,jag kan hjälpa dig att få fram pers.numret.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Krävs inte spec mkt för att se att du hoppar på mig och påstår jag har problem.
Och är ganska säker på att mitt iq knäcker ditt, om vi nu ska vara på det sättet..
wink.png

Är du alltid lika "trevlig", eller ska jag känna mig hedrad?

*gäspar och går vidare*
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Du kallar det inte påhopp att påstå att jag anser det ok att missköta sin/sina hästar trots att jag aldrig skrivit det någonstans, utan det är din egen tolkning?
devil.png
Du har fortfarande inte påvisat var det skulle stå någonstans!
mad.png
mad.png
mad.png
Vad det gäller IQ så tror jag knappast att du platsar i Mensa, tror du?
angel.png
roflmao.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Skulle ni kunna ta det här bråket privat, så jag slipper att rensa bort tråden?

Helena//Moderator
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Får skattekontoret lämna ut folks personnummer "bara så där?"
Får kronofogden lämna ut uppgifter om folk till "vem som helst" som frågar?
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Inga problem. Räknar med att det inte kommer att kommenteras ngt mer öht. Vissa spelar det ändå inget vad man skriver, de läser iaf som de vill.

Jag tycker inte_Ung har de bästa tipsen. Hoppas allt går som det ska med hästarna. :)
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Jag har flera ggr ringt skattekontoret och fått reda på uppgifter om personer som jag velat ha tag på, man får då även personnummer om man vill.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Får skattekontoret lämna ut folks personnummer "bara så där?"
Får kronofogden lämna ut uppgifter om folk till "vem som helst" som frågar?
Ja allt detta är "Offentliga handlingar".
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Kontakta svenska hästars värn!
De kan kanske tipsa er hur ni ska göra, men jag tycker inte att ägarinnan ska få ha kvar sin häst. :mad:
 
Hu då.

Ja, i detta fallet är det ju bra, men tänk så lätt det skulle vara att få tag i någons personnummer och ställa till med trassel om man nu var en sån som ville det.....
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Förstår inte att alla intressanta trådar skall väcka så starka känslor att folk börjar puckla på varandra direkt.
MiaR kom med ett inlägg som i sak var helt korrekt vilket Serendipity tolkade på sitt sätt o varpå Mia istället för att hålla sig till sakfrågan spårade ur även hon o beskyllde S för att ha problem, kunde vara bra med lite skärpning o hålla skitkastandet borta från trådarna.
PL
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

I bland så verkar det som att det blir "fullt krig" bara jag yttrar mig i en tråd. Jag är tydligen oerhört kontroversiell.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

TACK! Kunde inte sagt det bättre själv.

Läser man en tråd vill man läsa vad det handlar om inte några personers privata tjafs!!! :mad:
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Hm...har varit i en liknande situation...hade ett sto på foder...när fodervärdstiden gick ut...ja då var ägaren försvunnen...

...försökte hitta ägaren under ett års tid...skickade massa brev...för telefon-numret hade upphört...inte förräns efter 1 1/2 år...

...då jag skickade ytterligare ett brev och hotade med att slakta hästen om hon inte hämtade den(inte för att jag skulle ha gjort det...men jag tänkte...sitter hon i andra änden och verkligen får breven...ja då kanske det blir fart på henne)...

...då kom det ett argt brev tillbaka med 100 förklaringar till varför hon inte hört av sej...

...vid ett senare tillfälle blev det som så...ägaren tog aldrig hem hästen...hästen såldes istället av ägaren till en hästhandlare direkt...hon ville bara bli av med "eländet"...

...vilken soppa!

...och den där extra tiden på 1 1/2 år...ja den lär jag aldrig få kompensation för...

...så ni som tar hästar på foder...tänk på hur ni skriver era kontrakt...enligt vårat kontrakt så stod det 1 år i taget...

...men egentligen borde det stått med sådana saker som att ägaren ska ta/få tillbaka sin häst med tex senast 2 månader efter uppsägning ...och dröjer det längre...så ska det stå att de ska ersätta hästens omkostnader...för fodervärden...

...det här är sådant som man inte trodde var möjligt!!

Ska tilläggas också att anledningen till att hästen skulle tillbaka till ägaren igen var pga av att jag var riktigt sjuk en lång period och inte kapabel till att ta hand om hästen...utan detta fick överlåtas till andra som kunde hjälpa till...

...nä fy...jag tar nog aldrig mer en häst på foder...en egen häst har man iallafall makten över att sälja vid behov...

...hästarnas bästa måste ju ändå gå först.
 
Re: HJÄLP! Ägaren är försvunnen & hästarna bara står där...(långt)

Jag har varit med om en liknande sak... Som tur var hade vi skrivit hyreskontrakt med ägarens personnummer.
MEn kronofogden är en lång process (vårt fall tog ca 6 mån). Det finns olika alternativ, ett är att be kronofogden att "vräka" hästarna. Då går det mkt fortare, men du riskera din säkerhet (hästarna) och kan få problem med att få igen vad du skall ha i utebliven hyra + andra utgifter.
Skall du vräka dem så gör det så fort som möjligt INNAN hästarna har börjat kosta er en massa pengar. Det finns ytterligare ett litet problem. Kronofogden kan neka dig att ta sig an ärendet om hästarna är värda mindre än ägarens skuld till dig. En äldre shettis och en fd travare är förmodligen inte värd då mkt i pengar.
Jag skulle kunna skriva en hel uppsatas angående vad stallägare bör tänka på INNAN de stallar in andras hästar + hur struligt det är att gå via kronofogden. Jag lärde mig en hel del under "mitt" fall.
/M
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 081
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 860
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp