Hjälp är detta en häst för mig

Itsbarbiebitch

Trådstartare
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
 
Nä, den skulle jag inte köpa. En läromästare att ha mysigt med ska enligt mig vara trafiksäker samt gå att rida ut på själv bortsett från att den ska vara en schysst träningskompis. Jag skulle inte vilja vara utan möjligheten att kunna rida ut själv på mina egna villkor. Det finns massor av hästar där ute och de flesta, särskilt läromästare, tycker inte att det är läskigt att vara ute själva med sin ryttare och de får inte stora skälvan av lite trafik. Lycka till med att hitta din häst!
 
Jag håller med ovanstående.

Vad som ligger i "läromästare" för mig är lite beroende på vad ryttaren har för ambitioner. För den som satsar på GP dressyr spelar det kanske inte så stor roll om läromästaren inte går att rida ut på själv. Det viktigaste är att den är en välutbildad dressyrhäst med erfarenhet från rätt klasser. Men för det du beskriver, TS, känns det som att hästen verkligen inte passar. Det blir många begränsningar med en häst som inte är trafiksäker och inte går att rida ut på själv för den som vill "mysa runt".

Leta vidare, är mitt förslag.

Och ja, i situationen du beskriver kan man få byta sadel ganska snabbt.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
Räkna inte med att annan utrustning än grimma följer med.

En häst som är fullt igång är att föredra när man är en ovan hästköpare så man kan testa den fullt ut och känna hur hästen funkar när den är i kondition. det är också mindre risk att bli pålurad en skadad häst.

I övrigt instämmer jag med övriga, en häst som inte fungerar i trafiken och att rida ensam ut på är ingen läromästare för en för dig. Sen är ingen häst idiotsäker i trafiken men det är inte svårt att lära en stabil häst med hyfsar självförtroende att ridas ut ensam. Har man inte lyckats så är hästen antingen inte inte så stabil i sig själv (vilket läromästare bör vara) eller så har hästen blivit skrämd/dåligt utbildad.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna

Håller med övriga i tråden om hästen inte är trafiksäker eller går att rida ut på själv tycker jag tyder på en ängslig och flockbunden häst som kan ge en del problem. Om du fortfarande rider på ridskola så hör dig för med din ridlärare om hon eller han känner till någon lämplig häst till salu och vad du ska tänka på när du köper häst. Ridläraren har ju sett dig rida och kan utgå lite från det. Hittar du en häst du verkligen fastnar kan det vara idé att försöka få med sig ridläraren till en andra provridning. Är alltid bra att få en utomståendes åsikt om en häst och särskilt som förstagångsköpare.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
Näe det låter inte som en häst för dig. Titta på fler, skynda inte med köp.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
Varför har hästen stått så att den tappat muskler? Skadad..?
 
Har köpt en del hästar i mitt liv och det är inte spec vanligt att utrustningen ingår 🙈
För övrigt håller jag med ovanstående, låter varken som en läromästare eller en häst för dig.
 
Har köpt en del hästar i mitt liv och det är inte spec vanligt att utrustningen ingår 🙈
För övrigt håller jag med ovanstående, låter varken som en läromästare eller en häst för dig.
Håller med om utrustning. Jag blev galen på alla köpare som print ville ha med utrustning sist jag sålde häst.
 
Övriga har svarat på trafiksäkerhetsdelen och jag håller med. Vad gäller utrustning har jag vid ett tillfälle fått med utrustning men inget som kunde användas. Någon gång har jag fått med en grimma men oftast inte och det är helt okej för min del. Jag använder ändå inte den grimma som eventuellt följer med utan hästen får en egen i läder vid hämtningen. Jag kör inte häst i något annat än lädergrimma. Vad gäller sadel är byt köp och sälj något man får räkna med som hästägare. Även en vuxen häst i bra kondition kan ändra sig och behöva ny eller korrigerad sadel. En sadel ska dessutom inte bara passa hästen utan även ryttaren och det är sällan en sadel som följer med passar den nya ryttaren. Att sadeln passar både häst och ryttare är lika viktigt då en sadel som inte passar ryttaren kan ge hästen problem även om sadeln passar hästen.
 
Det låter inte som en läromästare, sen tror jag du känner direkt när det är rätt häst för dig.
Leta vidare tycker jag. Däremot har jag aldrig fått med någon utrustning vid hästköp, så det kan du inte räkna med att få. Ibland finns möjlighet att köpa till viss utrustning, men inte heller där är det någonting du kan förvänta dig att få göra.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
Det jag absolut reagerar mest på är att den stått så pass att den tappat muskler, det skulle få mig att rygga tillbaka direkt och tänka, är den kanske skadad och får vila sig tillräckligt hel att lura på någon stackars köpare? Hur beter sig hästen då den är i kondition? Många blir annorlunda, en slö häst blir kanske pigg av att vila, en annan kanske blir jättepå och svår när den kommer igång? Du vill ju kunna se vad du kommer få, eller hur?

Gör en lista på vad du vill ha av din häst, vilken utbildningsnivå? Vilken energi? Vilka egenskaper vill du absolut ha, inte ha. Sen letar du vidare är mitt tips.

Ang utrustning så är det främst bland ridtravare man då och då ser att dom säljs med full utrustning, men sällan på tex halvblod.
 
Hur mycket kostar den? Är den fin i övrigt så du kan tävla etc.? Ofta svårt att få allt man vill till överkomligt pris så ofta något negativt. Min häst kan mycket och läromästare på mycket men till exempel busig men ok för mig. Gör en priolista över vad som är viktigt :)
 
Försöker just nu sälja min unghäst, men han har inte sin utrustning med i priset förutom hans egen lädergrimma! Vill man ha med utrustningen får man lägga en slant till inget konstigt med de, så har de alltid vart när jag köpt häst så de hade jag inte reagerat speciellt mkt på.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
Jag skulle aldrig köpa en häst som inte går att rida ut själv.
 
Hej!
Är 35 år och ridskoleryttare sedan jag var 4 år.
Var och provred en läromästare igår som är tänkt att bli min första häst att mysa runt på, träna lite och kanske tävla nån gång.

hästen är inte spec trafiksäker och han som äger hästen rekommendera inte mig att rida ut ensam på henne. Plus att ingen utrustning alls ingår och hästen har tappat lite muskler över ryggen då hon stått lite hur gör man då när man ska köpa ny sadel måste man köpa ny sadel sen igen när hon byggt lite mer muskler?
hur skulle ni tänka
Tankar o input tack
Mvh anna
Jag håller med övriga om att inte köpa en häst som inte går att rida ut på själv eller ej är trafiksäker.
Dessutom: Om hästen påtagligt tappat muskler över ryggen så beror det på att den får en felaktig foderstat eller att den är gammal och svår att hålla i hull eller något liknande. Visst ändrar sig musklerna något men en normalfödd häst på korrekt foderstat och hagvistelse faller inte ur i överlinjen synbart för att den vilar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 267
Senast: Whirlie
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 057
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp