Hjälp! Är jag ersättningsskyldig??

Låter som att du utsätter din häst för onödiga risker genom att hålla den på ett sånt ställe. Och inte trivs du själv heller så hoppas att ni finner någon annan stallplats snarast.

Aldrig att jag hade betalat för deras garageport. Är den så låg att hästen riskerar att skada huvudet när den går in så är det ju inte rätt höjd.
Samma gäller lösdriften.
 
Jo, visst är det så gällande bilar! Jag hade absolut kunnat betala självrisken om de bett om det från början, inte 1,5 år senare. Desssutom är bilen full av repor sedan tidigare som jag är rädd att de kommer försöka lura mig att betala också.

I din hemförsäkring ska du ha en del som kallas "ansvar" eller något liknande. Om din häst skadar en parkerad bil kan du använda din hemförsäkring och då är det billigare självrisk än att betala bilägarens självrisk.

T ex: Min hund öppnade ytterdörren när min medryttare kom hem till mig. Hunden sprang ut och hoppade på medisens bil = rejäla repor på dörrarna.

Jag anmälde direkt till mitt försäkringsbolag. Gick på ansvarsdelen på hemförsäkringen. Medisen gjorde en anmälan till sitt försäkringsbolag.

Skadan besiktigas och är nu precis lagad. Medisen behöver inte betala någonting och jag får en faktura på min självrisk (i detta fallet 700 kr).

Det är viktigt att en skada blir besiktigad och fotograferad. Just för att inte behöva betala för något man inte är ansvar för.

Jag tror inte att deras försäkringsbolag godkänner en skadeanmälan som skedde för 1,5 år sedan. Dessutom är ju självrisken för vagnskada ganska hög, så jag skulle absolut ta det genom mitt eget försäkringsbolag.

/Lizzie
 
I din hemförsäkring ska du ha en del som kallas "ansvar" eller något liknande. Om din häst skadar en parkerad bil kan du använda din hemförsäkring och då är det billigare självrisk än att betala bilägarens självrisk.

T ex: Min hund öppnade ytterdörren när min medryttare kom hem till mig. Hunden sprang ut och hoppade på medisens bil = rejäla repor på dörrarna.

Jag anmälde direkt till mitt försäkringsbolag. Gick på ansvarsdelen på hemförsäkringen. Medisen gjorde en anmälan till sitt försäkringsbolag.

Skadan besiktigas och är nu precis lagad. Medisen behöver inte betala någonting och jag får en faktura på min självrisk (i detta fallet 700 kr).

Det är viktigt att en skada blir besiktigad och fotograferad. Just för att inte behöva betala för något man inte är ansvar för.

Jag tror inte att deras försäkringsbolag godkänner en skadeanmälan som skedde för 1,5 år sedan. Dessutom är ju självrisken för vagnskada ganska hög, så jag skulle absolut ta det genom mitt eget försäkringsbolag.

/Lizzie
En liten kommentar bara. Det kan vara olika beroende på att du har strikt ägaransvar för hund. Det finns inte på häst :)
Beroende på hur ens hemförsäkring ser ut, tex att man måste ha en drulledel tecknad för att omfatta vissa saker.
 
1. Nej, du är inte ersättningsskyldig.
2. Det verkar inte som om ansläggningen är lämplig för hästhållning alls och det är du som hästägare som är skyldig att hålla hästen på ett ställe som är lämpligt för hästhållning. Av den anledningen tycker jag du ska flytta din häst illa kvickt. Bättre att åka en bit och betala mer per månad än att stå kvar och riskera att hästen skadar sig i stallet eller i ligghallen. Det kan bli väldigt mycket dyrare i slutänden.
 
Jag skulle flytta.

Vad ska du ersätta härnäst?

Det kommer bara bli sämre. Leta nytt stall så fort du kan och håll låg profil. Har du redan bytt ut plankor och kommit med förslag om ändring som du dessutom är villig att stå för och det inte godkänns av stallägaren är det inte längre ditt problme. Flytta så får de stå för sådant själv.

Personligen tycker jag att det ska stallägare stå för iallafall när det komemr till lösdriften. Det är ju en fara att ha det så för hästarnas skull.

Det ska vara roligt att hålle på med sin häst och komma till stallet. Stå på dig och lycka till
 
En liten kommentar bara. Det kan vara olika beroende på att du har strikt ägaransvar för hund. Det finns inte på häst :)
Beroende på hur ens hemförsäkring ser ut, tex att man måste ha en drulledel tecknad för att omfatta vissa saker.

Ja, strikt ägaransvar för hund är ju skillnad mot när det gäller häst.

Det jag ville få fram var att man inte ska svälja att man ska betala någon annans självrisk utan vidare. Ställer någon krav på att man ska betala ett typ av skadestånd - Ska det gå rätt och riktigt till så tar man det via sitt eget försäkringsbolag. Framför allt för att slippa allt tjafs från motparten :angel:

Klart att hemförsäkringen kan se olika ut för olika hushåll, men jag tror att just "ansvar" finns i de flesta hemförsäkringar. Just för att kunna användas på olyckor där man varit "ansvarig".

Ansvarsförsäkringen ger skydd om du hamnar i en rättstvist - det tror jag de flesta har koll på. Den gäller också om man på skadestånd - och det tror jag många missar. Framför allt vid olyckor där andra försäkringar inte gäller.

Drulleförsäkring är ju en allrisk eller sakförsäkring. Som du använder när man själv är klantig och har sönder något. Typ tappar datorn i golvet etc.

/Lizzie
 
Jo, visst är det så gällande bilar! Jag hade absolut kunnat betala självrisken om de bett om det från början, inte 1,5 år senare. Desssutom är bilen full av repor sedan tidigare som jag är rädd att de kommer försöka lura mig att betala också.

En annan fördel med att ta det via sitt försäkringsbolag är också att försäkringsbolaget gör en bedömning om du är skyldig att betala skadestånd eller inte.

Det kan vara så att de bedömer att bilägaren får stå för sina kostnader i och med att bilen var parkerad för nära stallet till exempel.

/Lizzie
 
Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden jag haft min häst där (2 år) har det varit tjafs om diverse grejer hyresvärden tycker jag ska stå för. Stallet är ett ombyggt garage med garageport som öppnas uppåt som stalldörr. Min häst har vid två tillfällen slagit i huvudet när hon har gått in (en gång när stallägaren tog in och jag inte var där) och det har blivit en liten buckla men funktionen påverkas inte. Jag tycker att detta är något man kanske kan räkna med när man har en låg garageport som dörr och bör rimligtvis räknas till "normalt slitage", det hade lika gärna kunnat vara stallägarens hästar som slagit i huvudet.

En annan gång blev hon rädd när jag ledde in henne med grimma och grimskaft och kastade sig - det hände när jag bara haft henne några månader och har aldrig hänt innan eller efter det. Vid det tillfället repade hon hyresvärdens bil som stod parkerad ungefär en halvmeter utanför stallet. Vi löste det då så att hyresvärden fick pengar för skadan som de använde till ett lackstift.

Oftast går hästarna ute dygnet runt och har en ligghall att ligga i. Hyresvärden påstår att min häst sparkar sönder ligghallen, jag har dock aldrig sett henne sparka när jag är i stallet och har inte fått några konkreta bevis. Jag har dock bytt ut brädor som gått sönder för att jag inte orkat tjafsa men det kan ju likagärna vara någon av hyresvärdens hästar som sparkar, eller alla tre! Jag har lämnat förslag till hyresvärden att sätta upp skivor/panel invändigt i ligghallen (nu är det endast panel utvändigt, fastspikad i reglar som är väldigt lätt för en häst att sparka lös, imho inte så "hästsäkert"). Hyresvärden tycker då inte att de ska behöva betala för det och jag erbjöd mig, återigen eftersom jag inte orkade tjafsa, att jag kunde lösa det. För en tid sedan kom jag med ett förslag på hur jag tänkte sätta upp skivor invändigt på ett sätt som passar mig och min plånbok, jag var tydlig med att jag inte kan/vill lägga ut mer pengar. Hyresvärden tyckte dock att mitt förslag var för fult och kontrade med ett förslag som var 4 gånger så dyrt. Jag sa att jag ensam inte kan stå för det och tyckte att hyresvärden då borde kunna stå för mellanskillnaden.

Nu är det väldig dålig stämning i stallet, hyresvärden har sagt att de "räknar med att du betalar för skivor som kompensation för garageporten och bilen och allt annat som går sönder", en kostnad på 6 000 kr. Jag tycker inte jag ska behöva stå för det men har jag fel?

Jag tycker också det är fel av hyresvärden att komma 1,5 år senare och kräva kompensation för garageporten/bilen, hon och sambon har gaddat ihop sig mot mig och jag vill knappt gå till stallet längre.. Vad ska jag göra?!
Det låter inte som om hennes stall är godkänt så du skulle nog kunna kräva skadestånd för att din häst slagit i huvudet.
sg upp dig snarast är mitt råd. Köp inte en brädlapp till det stället, de kommer inte vara nöjda ändå.
Jag är inte 100 men jag har för mig att en brädvägg inte är godkänt för ett stall/lösdrift eftersom de kan sparka igenom det och fastna i spillrorna med benet. Det ska vara skivor invändigt så det är nog så att de försöker lura dig att bekosta deras lösdrift så den blir godkänd.
 
En annan fördel med att ta det via sitt försäkringsbolag är också att försäkringsbolaget gör en bedömning om du är skyldig att betala skadestånd eller inte.

Det kan vara så att de bedömer att bilägaren får stå för sina kostnader i och med att bilen var parkerad för nära stallet till exempel.

/Lizzie
Borde det inte också vara preskriberat iom att de tog emot pengar för lackstift och bättrade på själva och inte sagt något på 1,5 år?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 446
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 462
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 168
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 590

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Löss
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp