Hjälp! Är jag ersättningsskyldig??

Jag är ju en grinig jävel så jag flyttade min häst direkt när det blev tjafs, över natten fick hästen stå på gräsmattan hemma med balsnören som stängsel :crazy:. Det gick bra och jag fick ny plats dagen efter. Mina kompisar som hörde tjafset från hyresvärden såg ut som de vill sjunka genom jorden. Det är jobbigt nog att vara inhyrd (ibland) och ta emot såna krav på betalning säger ju bara FLYTTA.
Kan ju säga bara som jämförelse att jag stod 12 år i nästa stall utan problem.
 
Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden jag haft min häst där (2 år) har det varit tjafs om diverse grejer hyresvärden tycker jag ska stå för. Stallet är ett ombyggt garage med garageport som öppnas uppåt som stalldörr. Min häst har vid två tillfällen slagit i huvudet när hon har gått in (en gång när stallägaren tog in och jag inte var där) och det har blivit en liten buckla men funktionen påverkas inte. Jag tycker att detta är något man kanske kan räkna med när man har en låg garageport som dörr och bör rimligtvis räknas till "normalt slitage", det hade lika gärna kunnat vara stallägarens hästar som slagit i huvudet.

En annan gång blev hon rädd när jag ledde in henne med grimma och grimskaft och kastade sig - det hände när jag bara haft henne några månader och har aldrig hänt innan eller efter det. Vid det tillfället repade hon hyresvärdens bil som stod parkerad ungefär en halvmeter utanför stallet. Vi löste det då så att hyresvärden fick pengar för skadan som de använde till ett lackstift.

Oftast går hästarna ute dygnet runt och har en ligghall att ligga i. Hyresvärden påstår att min häst sparkar sönder ligghallen, jag har dock aldrig sett henne sparka när jag är i stallet och har inte fått några konkreta bevis. Jag har dock bytt ut brädor som gått sönder för att jag inte orkat tjafsa men det kan ju likagärna vara någon av hyresvärdens hästar som sparkar, eller alla tre! Jag har lämnat förslag till hyresvärden att sätta upp skivor/panel invändigt i ligghallen (nu är det endast panel utvändigt, fastspikad i reglar som är väldigt lätt för en häst att sparka lös, imho inte så "hästsäkert"). Hyresvärden tycker då inte att de ska behöva betala för det och jag erbjöd mig, återigen eftersom jag inte orkade tjafsa, att jag kunde lösa det. För en tid sedan kom jag med ett förslag på hur jag tänkte sätta upp skivor invändigt på ett sätt som passar mig och min plånbok, jag var tydlig med att jag inte kan/vill lägga ut mer pengar. Hyresvärden tyckte dock att mitt förslag var för fult och kontrade med ett förslag som var 4 gånger så dyrt. Jag sa att jag ensam inte kan stå för det och tyckte att hyresvärden då borde kunna stå för mellanskillnaden.

Nu är det väldig dålig stämning i stallet, hyresvärden har sagt att de "räknar med att du betalar för skivor som kompensation för garageporten och bilen och allt annat som går sönder", en kostnad på 6 000 kr. Jag tycker inte jag ska behöva stå för det men har jag fel?

Jag tycker också det är fel av hyresvärden att komma 1,5 år senare och kräva kompensation för garageporten/bilen, hon och sambon har gaddat ihop sig mot mig och jag vill knappt gå till stallet längre.. Vad ska jag göra?!
Flytta omgående - hoppas det går bra på stallvisningen.
Det låter definitivt som det råder sådana omständigheter i stallet som hade föranlett att jag hade gjort en så clean och snabb exit som möjligt. Det vill säga: Flytta in så snabbt det bara går i nya stallet, meddela avflytt till gamla hyresvärden så nära inpå flytt som möjligt (och töm stallet på dina egna värdefulla hästgrejer innan du gör det - jag har sett skräckexempel på när hyresvärdar har tagit sadlar och täcken i beslag som pant för påstådda skulder), betala eventuell uppsägningstid och andra avgifter på ett bräde och hälsa att om de tycker att du ska betala något av det du nämner så får de göra en skadeanmälan och gå via försäkringsbolagen. Anmäl sen till länsstyrelsen eftersom det knappast kan vara godkänd hästhållning.
 
Ja, strikt ägaransvar för hund är ju skillnad mot när det gäller häst.

Det jag ville få fram var att man inte ska svälja att man ska betala någon annans självrisk utan vidare. Ställer någon krav på att man ska betala ett typ av skadestånd - Ska det gå rätt och riktigt till så tar man det via sitt eget försäkringsbolag. Framför allt för att slippa allt tjafs från motparten :angel:

Klart att hemförsäkringen kan se olika ut för olika hushåll, men jag tror att just "ansvar" finns i de flesta hemförsäkringar. Just för att kunna användas på olyckor där man varit "ansvarig".

Ansvarsförsäkringen ger skydd om du hamnar i en rättstvist - det tror jag de flesta har koll på. Den gäller också om man på skadestånd - och det tror jag många missar. Framför allt vid olyckor där andra försäkringar inte gäller.

Drulleförsäkring är ju en allrisk eller sakförsäkring. Som du använder när man själv är klantig och har sönder något. Typ tappar datorn i golvet etc.

/Lizzie
Sedan är frågan om det är bilförsäkringen eller gårdsförsäkringen som ska gå in? (Om de nu har en gårdsförsäkring)
 
Alltså, har man hästar får man räkna med att saker kan gå sönder, oavsett om det är ens egna hästar eller inhyrda. Det slitage hästen orsakar bör väl normalt ingå i stallhyran, så länge man inte tar sönder nåt med flit.
Är stallägaren så dum att hen parkerar bilen intill ingången till stallet, så får hen också räkna med att den kan få repor eller bucklor orsakade av hästar. Det är liksom så hästar fungerar - blir de skrämda av nån anledning så agerar de kvickt på instinkt, utan att reflektera över konsekvenser eller vad som står ivägen på andra sidan.
Jag håller med tidigare talare, jag hade inte stått kvar hos en sån stallägare.
 
Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden jag haft min häst där (2 år) har det varit tjafs om diverse grejer hyresvärden tycker jag ska stå för. Stallet är ett ombyggt garage med garageport som öppnas uppåt som stalldörr. Min häst har vid två tillfällen slagit i huvudet när hon har gått in (en gång när stallägaren tog in och jag inte var där) och det har blivit en liten buckla men funktionen påverkas inte. Jag tycker att detta är något man kanske kan räkna med när man har en låg garageport som dörr och bör rimligtvis räknas till "normalt slitage", det hade lika gärna kunnat vara stallägarens hästar som slagit i huvudet.

En annan gång blev hon rädd när jag ledde in henne med grimma och grimskaft och kastade sig - det hände när jag bara haft henne några månader och har aldrig hänt innan eller efter det. Vid det tillfället repade hon hyresvärdens bil som stod parkerad ungefär en halvmeter utanför stallet. Vi löste det då så att hyresvärden fick pengar för skadan som de använde till ett lackstift.

Oftast går hästarna ute dygnet runt och har en ligghall att ligga i. Hyresvärden påstår att min häst sparkar sönder ligghallen, jag har dock aldrig sett henne sparka när jag är i stallet och har inte fått några konkreta bevis. Jag har dock bytt ut brädor som gått sönder för att jag inte orkat tjafsa men det kan ju likagärna vara någon av hyresvärdens hästar som sparkar, eller alla tre! Jag har lämnat förslag till hyresvärden att sätta upp skivor/panel invändigt i ligghallen (nu är det endast panel utvändigt, fastspikad i reglar som är väldigt lätt för en häst att sparka lös, imho inte så "hästsäkert"). Hyresvärden tycker då inte att de ska behöva betala för det och jag erbjöd mig, återigen eftersom jag inte orkade tjafsa, att jag kunde lösa det. För en tid sedan kom jag med ett förslag på hur jag tänkte sätta upp skivor invändigt på ett sätt som passar mig och min plånbok, jag var tydlig med att jag inte kan/vill lägga ut mer pengar. Hyresvärden tyckte dock att mitt förslag var för fult och kontrade med ett förslag som var 4 gånger så dyrt. Jag sa att jag ensam inte kan stå för det och tyckte att hyresvärden då borde kunna stå för mellanskillnaden.

Nu är det väldig dålig stämning i stallet, hyresvärden har sagt att de "räknar med att du betalar för skivor som kompensation för garageporten och bilen och allt annat som går sönder", en kostnad på 6 000 kr. Jag tycker inte jag ska behöva stå för det men har jag fel?

Jag tycker också det är fel av hyresvärden att komma 1,5 år senare och kräva kompensation för garageporten/bilen, hon och sambon har gaddat ihop sig mot mig och jag vill knappt gå till stallet längre.. Vad ska jag göra?!
Bilen är du inte ersättningsskyldig för. Du har redan betalt för mycket för den. Om det inte sker av oaktsamhet att en häst kommer lös, typ undermålig staket. Så är häst jämställd med vilt. Hur hade stallägaren gjort om det var en älg som kommit in på gården och repat bilen? Det gäller samma för både din häst och älgen, bilägarens försäkring är det enda som bilägaren kan få ersättning för.
Låter som om hela anläggningen inte håller de lägsta kraven i Djurskyddslagen. Det finns regler för hur låga dörrar får vara och kan hästen vid två tillfällen slå i huvudet, är garageporten troligtvis för låg. En ligghall eller vindskydd ska vara så utformat att det håller för en hästspark. Det gör uppenbarligen inte den som finns här. Spikade bräder och bara på en sida det håller förmodligen inte ens för en människospark om den kommer ifrån insidan.
 
Ja, strikt ägaransvar för hund är ju skillnad mot när det gäller häst.

Det jag ville få fram var att man inte ska svälja att man ska betala någon annans självrisk utan vidare. Ställer någon krav på att man ska betala ett typ av skadestånd - Ska det gå rätt och riktigt till så tar man det via sitt eget försäkringsbolag. Framför allt för att slippa allt tjafs från motparten :angel:

Klart att hemförsäkringen kan se olika ut för olika hushåll, men jag tror att just "ansvar" finns i de flesta hemförsäkringar. Just för att kunna användas på olyckor där man varit "ansvarig".

Ansvarsförsäkringen ger skydd om du hamnar i en rättstvist - det tror jag de flesta har koll på. Den gäller också om man på skadestånd - och det tror jag många missar. Framför allt vid olyckor där andra försäkringar inte gäller.

Drulleförsäkring är ju en allrisk eller sakförsäkring. Som du använder när man själv är klantig och har sönder något. Typ tappar datorn i golvet etc.

/Lizzie
Ja absolut du har helt rätt där. Det var jag som var otydlig. Tänkte att då häst många gånger räknas som vilt är det inte säkert att försäkringsbolaget vill betala, tänkte då att andra delar av försäkringen kanske kan gå in i stället. För även om man inte har en juridisk skyldighet att betala så kanske man vill betala ändå för att behålla en god relation med bilägaren. En hund har man strikt ansvar för och då gissar jag att ansvarsdelen så gott som alltid täcker det. (Ett förtydligande av mitt tidigare inlägg :))
 
Jag undrar om deras stall ens är godkänt som stall? Det kan väl inte vara rimligt att stalldörren öppnas som en garagedörr och där hästen kan slå i huvudet? Vad det gäller bilen så är det väl bilägarens ansvar att parkera den så hästarna inte skadar den vid in- och/eller utsläpp. Lösdriften är deras ansvar att underhålla om det är normalt slitage, har de bildbevis att din häst skadar ligghallen? Hur är den konstruerad om den går sönder mycket? En ligghall får inte vara byggd så hästarna kan skadas.
Menar ts att det är en garagedörr som öppnas som en vipport? De allra flesta stallportar är 2 eller 2,1 meter höga. Vet inte om de spelar så stor roll om porten går upp i taket så länge den är typ 2,1 meter hög, eller öppnas som en slagport. Men, det känns som en bökig lösning med vipport.
 
För övrigt så är jag ingen fan av att skriva att man ska anmäla. Jag växte upp under 80-talet och angiveri ger mig vibbar av DDR och den tidens hemskheter. Jag skulle självklart anmäla om djur eller människor far illa, men att en byggnad har en viss typ av port, oklart vilken, eller en viss typ av vägg skulle jag varken anmäla eller uppmana andra att ange.
Osar angiverisamhälle och i ett sådant samhälle vill jag inte bidra till.
 
För övrigt så är jag ingen fan av att skriva att man ska anmäla. Jag växte upp under 80-talet och angiveri ger mig vibbar av DDR och den tidens hemskheter. Jag skulle självklart anmäla om djur eller människor far illa, men att en byggnad har en viss typ av port, oklart vilken, eller en viss typ av vägg skulle jag varken anmäla eller uppmana andra att ange.
Osar angiverisamhälle och i ett sådant samhälle vill jag inte bidra till.

Men så är det lite på landet. Vill man inte bli angiven för att man byggt ut några kvadratmeter för stor veranda så får man hålla sig väldigt väl med grannarna... har man inte rätt byggnader för att ha djur och börjar ta betalt för en undermålig produkt så är det liksom spelets regler, på gott och ont...
De som vill bråka måste sopa ordentligt framför egen dörr först...
Nu när det blir registrering av hästar vart de bor så kommer det bli ännu mer kartläggning av vart djur bor... det kommer bara bli mer och mer regler så snart har vi nog DDR drönare som åker runt och spanar överallt :(
 
Lösdriften är inte godkänd om den enbart har utanpåliggande panel som enkelt kan sparkas utåt. Högst tveksamt om porten är det heller.

Jag skulle betalt för bilen men inget annat. Och flyttat.

Det är i princip aldrig hästägarens fel om en bil blir skadad av en häst, även om bilen står parkerad. Ställer man bilen så nära som en halvmeter från stallet är det klumpigt av bilägaren tycker jag.
 
Hoppas du hittar en annan stallplats snart! Låter fullkomligt gräsligt sättet de beter sig på, särskilt med tanke på hur du ställer upp med olika förslag och erbjuder dig att stå för förbättringar av DERAS stall.

Stallhyran du betalar borde väl rimligen täcka upp för kostnader som att byta ut brädor. Även att göra förbättringar. Förväntar man sig som stallägare att ens hyresgäst ska stå för detta så är det ju något man får avtala på förhand, annars vet man ju aldrig hur dyrt det kan bli i längden. Usch, blir upprörd å dina vägnar, förstår att det känns olustigt att vara där.
 
Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden jag haft min häst där (2 år) har det varit tjafs om diverse grejer hyresvärden tycker jag ska stå för. Stallet är ett ombyggt garage med garageport som öppnas uppåt som stalldörr. Min häst har vid två tillfällen slagit i huvudet när hon har gått in (en gång när stallägaren tog in och jag inte var där) och det har blivit en liten buckla men funktionen påverkas inte. Jag tycker att detta är något man kanske kan räkna med när man har en låg garageport som dörr och bör rimligtvis räknas till "normalt slitage", det hade lika gärna kunnat vara stallägarens hästar som slagit i huvudet.

En annan gång blev hon rädd när jag ledde in henne med grimma och grimskaft och kastade sig - det hände när jag bara haft henne några månader och har aldrig hänt innan eller efter det. Vid det tillfället repade hon hyresvärdens bil som stod parkerad ungefär en halvmeter utanför stallet. Vi löste det då så att hyresvärden fick pengar för skadan som de använde till ett lackstift.

Oftast går hästarna ute dygnet runt och har en ligghall att ligga i. Hyresvärden påstår att min häst sparkar sönder ligghallen, jag har dock aldrig sett henne sparka när jag är i stallet och har inte fått några konkreta bevis. Jag har dock bytt ut brädor som gått sönder för att jag inte orkat tjafsa men det kan ju likagärna vara någon av hyresvärdens hästar som sparkar, eller alla tre! Jag har lämnat förslag till hyresvärden att sätta upp skivor/panel invändigt i ligghallen (nu är det endast panel utvändigt, fastspikad i reglar som är väldigt lätt för en häst att sparka lös, imho inte så "hästsäkert"). Hyresvärden tycker då inte att de ska behöva betala för det och jag erbjöd mig, återigen eftersom jag inte orkade tjafsa, att jag kunde lösa det. För en tid sedan kom jag med ett förslag på hur jag tänkte sätta upp skivor invändigt på ett sätt som passar mig och min plånbok, jag var tydlig med att jag inte kan/vill lägga ut mer pengar. Hyresvärden tyckte dock att mitt förslag var för fult och kontrade med ett förslag som var 4 gånger så dyrt. Jag sa att jag ensam inte kan stå för det och tyckte att hyresvärden då borde kunna stå för mellanskillnaden.

Nu är det väldig dålig stämning i stallet, hyresvärden har sagt att de "räknar med att du betalar för skivor som kompensation för garageporten och bilen och allt annat som går sönder", en kostnad på 6 000 kr. Jag tycker inte jag ska behöva stå för det men har jag fel?

Jag tycker också det är fel av hyresvärden att komma 1,5 år senare och kräva kompensation för garageporten/bilen, hon och sambon har gaddat ihop sig mot mig och jag vill knappt gå till stallet längre.. Vad ska jag göra?!
Hur gick det för dig med nya stallet? Hoppas du hittar en ny plats. Jag har läst tråden och instämmer med övriga, det låter inte som ett rimligt upplägg att du står för underhåll.

Helt galet.
 
I din hemförsäkring ska du ha en del som kallas "ansvar" eller något liknande. Om din häst skadar en parkerad bil kan du använda din hemförsäkring och då är det billigare självrisk än att betala bilägarens självrisk.

T ex: Min hund öppnade ytterdörren när min medryttare kom hem till mig. Hunden sprang ut och hoppade på medisens bil = rejäla repor på dörrarna.

Jag anmälde direkt till mitt försäkringsbolag. Gick på ansvarsdelen på hemförsäkringen. Medisen gjorde en anmälan till sitt försäkringsbolag.

Skadan besiktigas och är nu precis lagad. Medisen behöver inte betala någonting och jag får en faktura på min självrisk (i detta fallet 700 kr).

Det är viktigt att en skada blir besiktigad och fotograferad. Just för att inte behöva betala för något man inte är ansvar för.

Jag tror inte att deras försäkringsbolag godkänner en skadeanmälan som skedde för 1,5 år sedan. Dessutom är ju självrisken för vagnskada ganska hög, så jag skulle absolut ta det genom mitt eget försäkringsbolag.

/Lizzie

Men som hundägare har du strikt ansvar, det har du inte som hästägare (där det krävs uppsåt eller försumlighet för att ansvar skall kunna utkrävas), så det kan inte riktigt jämföras (även om hemförsäkringen funkar på samma sätt när du väl HAR ansvar).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 401
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 329
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 103
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 576

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp